Fondul Rutier, golit de despăgubiri! Investiții minime în utilaje, dar zeci de milioane pentru litigii pierdute

13 Mai 2025, 11:02
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
13 Mai 2025, 11:02 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

În anul 2024, Republica Moldova a cheltuit aproximativ 1,95 miliarde de lei din Fondul Rutier pentru întreținerea și reparația a circa 6000 de kilometri de drumuri, potrivit unui raport oficial.

Cea mai mare parte a fondurilor – 674,3 milioane de lei – a fost alocată pentru lucrări de întreținere curentă. Aproximativ 650 milioane de lei au fost utilizate pentru reparații capitale ale drumurilor și podurilor, iar 194,35 milioane de lei (aproximativ 10% din buget) au fost cheltuiți pentru activități de administrare.

O sumă importantă din aceste fonduri, respectiv aproape 121 milioane de lei, a fost destinată acoperirii despăgubirilor acordate companiilor străine implicate în proiecte de reabilitare a drumurilor, ca urmare a unor litigii internaționale.

Astfel, aproape 90 milioane de lei au fost plătite în urma unui arbitraj cu compania românească Pa & Co International, iar peste 31 milioane de lei au fost transferate firmei spaniole Aecom Inocsa SLU.

În schimb, pentru achiziția de tehnologii, utilaje și echipamente s-au cheltuit doar 10,4 milioane de lei, ceea ce reprezintă 0,5% din bugetul total al Fondului Rutier pentru 2024.

Deși Parlamentul a aprobat în mai 2023 reorganizarea Administrației de Stat a Drumurilor într-o societate pe acțiuni cu capital integral de stat, instituția rămâne în continuare o întreprindere de stat. Raportul nu oferă explicații privind motivele pentru care reorganizarea sau fuziunea nu au fost implementate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

28 Iun. 2025, 17:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
28 Iun. 2025, 17:48 // Actual //  Ursu Victor

Epava iahtului Bayesian a fost scoasă de pe fundul mării, iar anchetatorii urmează să o investigheze. Foto: Profimedia Images

După ce şi epava și catargul înalt de 75 de metri al navei Bayesian au fost readuse la suprafață, în sfârşit pot începe cercetările cu privire la cauzele care au dus la scufundarea ambarcaţiunii, dar mai ales operaţiunea de a recupera obiectele și bunurile de valoare care au rămas sub apă timp de aproximativ 10 luni şi printre care se numără nu doar bani sau bijuterii.

Este logic că miliardarul Mike Lynch avea la bord mobilier valoros (de la tablouri la bijuterii) și că soția sa și alți oaspeți aduseseră și ceasuri foarte scumpe. Dar mai ales în hard disk-uri portabile, tablete și telefoane mobile puteau fi ascunse informații foarte valoroase care pot fi legate de scufundarea velierului, relatează Il Giornale. Cele șapte victime aveau obiecte personale care vor fi recuperate în timpul operațiunilor de curățare, așa cum a declarat pentru La Repubblica Giovanni Rizzuti, avocatul comandantului James Cutfield. „Fiecare obiect personal al victimelor și supraviețuitorilor va fi recuperat imediat ce operațiunile de curățare se vor încheia”.

Cum se vor deschide seifurile
La scurt timp după scufundarea velierului de anul trecut, presa internațională a făcut furori în privința documentelor sensibile aflate în seifuri, despre care se spune că sunt trei: unul deținut de căpitan, altul în apartamentul proprietarilor și un al treilea disponibil pentru oaspeți. În ultimele luni au existat multe dezbateri cu privire la faptul dacă cineva le-a furat între timp, dar autorităţile asigură că nimeni nu a „pus piciorul” în epavă din 19 august până când a fost scoasă la iveală și este sub supraveghere 24 de ore din 24 de către poliție.

Este clar că cel mai aşteptat moment este deschiderea seifului lui Lynch, în interiorul căruia s-ar putea găsi date sensibile de interes pentru guvernele străine. Experții vor începe să încerce să le deschidă cu metoda clasică de combinare: dacă nu funcționează, există deja un plan de rezervă pentru a le deschide cu unelte mecanice.

Din motive tehnice, va fi posibilă intrarea și inspectarea epavei iahtului Bayesian doar peste aproximativ zece zile pentru a evita prezența gazelor toxice produse în timpul scufundării un timp îndelungat. Între timp, pentru o siguranță sporită a corpului navei, rezervorul care conține încă 18.000 de litri de combustibil va fi golit.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO