În anul 2024, Republica Moldova a cheltuit aproximativ 1,95 miliarde de lei din Fondul Rutier pentru întreținerea și reparația a circa 6000 de kilometri de drumuri, potrivit unui raport oficial.
Cea mai mare parte a fondurilor – 674,3 milioane de lei – a fost alocată pentru lucrări de întreținere curentă. Aproximativ 650 milioane de lei au fost utilizate pentru reparații capitale ale drumurilor și podurilor, iar 194,35 milioane de lei (aproximativ 10% din buget) au fost cheltuiți pentru activități de administrare.
O sumă importantă din aceste fonduri, respectiv aproape 121 milioane de lei, a fost destinată acoperirii despăgubirilor acordate companiilor străine implicate în proiecte de reabilitare a drumurilor, ca urmare a unor litigii internaționale.
Astfel, aproape 90 milioane de lei au fost plătite în urma unui arbitraj cu compania românească Pa & Co International, iar peste 31 milioane de lei au fost transferate firmei spaniole Aecom Inocsa SLU.
În schimb, pentru achiziția de tehnologii, utilaje și echipamente s-au cheltuit doar 10,4 milioane de lei, ceea ce reprezintă 0,5% din bugetul total al Fondului Rutier pentru 2024.
Deși Parlamentul a aprobat în mai 2023 reorganizarea Administrației de Stat a Drumurilor într-o societate pe acțiuni cu capital integral de stat, instituția rămâne în continuare o întreprindere de stat. Raportul nu oferă explicații privind motivele pentru care reorganizarea sau fuziunea nu au fost implementate.