Fratele lui Elon Musk revoluționează agricultura. Ideea inovativă la care lucrează

26 Iul. 2022, 10:17
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
26 Iul. 2022, 10:17 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Inovație în domeniul agriculturii. Fratele mai mic al lui Elon Musk a creat fermele-container, un tip de infrastructură pentru producție alimentară. Astfel, fratele miliardarului încearcă să promoveze o nutriției mai sănătoasă și accesibilă oamenilor din marile orașe.

Ideea principală este ca legumele, salatele și ierburile aromatice să poată fi cultivate controlat, doar cu ajutorul apei și al electricității.

 „Provocarea cu care ne confruntăm acum este cum să oferim mâncare „adevărată” pentru toată lumea, iar tehnologia permite acum ca mâncarea să fie delicioasă.  Așadar, am venit cu ideea să facem agricultură într-un spațiu închis, în oraș. Facem asta în Brooklyn. Avem 10 ferme. Transformăm containerele pe care le vedeți pe nave în ferme închise.” spune Kimbal Musk – fratele lui Elon Musk.

O astfel de micro-fermă are 30 de metri pătrați, iar, în interior, sunt instalate rafturi și rezervoare de apă îmbogățită cu îngrășăminte. Pentru a stimula producția, sunt folosite lumini cu LED-uri albastre și roz.

Atunci când te gândești la agricultură în mijlocul orașului, trebuie să te gândești bine la resurse într-un mod foarte diferit. Primul aspect la care te gândești este spațiul.”  menționează Tobias Peggs – cofondator Square Roots.

Inovația tehnologică în fermele-container constă în modul de monitorizare a culturilor. Sunt folosiți senzori electronici speciali care colectează datele într-un singur loc și controlează artificial climatul. Într-un astfel de modul agricol pot fi cultivate chiar și 50 de mii de salate în fiecare an. În plus, fermele-container pot fi montate oriunde – în grădină, lângă un restaurant sau chiar lângă magazine.

Există, însă, și voci care spun că un astfel de proiect nu este suficient pentru a rezolva problemele alimentare.

Jennifer Berg, profesor la Departamentul de Nutriție al Universității din New York: Cred că este grozav orice proiect care are legătură cu mâncarea noastră, cu aspectul uman, modul în care înțeleg oamenii de unde provine mâncarea. Însă un astfel de proiect nu este o soluție pentru a hrăni un oraș cu peste 8 milioane de locuitori. Chiar dacă este bine finanțat sau scad prețurile. Este una dintre soluții, dar nu singura soluție.

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII