Gazprom se luptă cu colapsul vânzărilor către Europa. UE s-a dovedit mai abilă în găsirea de surse alternative de gaz

20 Feb. 2024, 08:59
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
20 Feb. 2024, 08:59 // Actual //  bani.md

La sfârșitul anului trecut, după ce Gazprom a raportat vânzări record de gaze către China, Vladimir Putin a fost generos cu complimente, spunându-i directorului său executiv și aliat de multă vreme Aleksei Miller: „Este grozav, te felicit pentru rezultatele muncii tale”. Dar laudele președintelui Rusiei, reluate cu mândrie de presa de stat, nu sunt în pas cu criza care se desfășoară la companie, care se confruntă cu pierderea celei mai mari piețe. Europa și-a depășit așteptările rupând dependența de gazul rusesc, iar monopolul de stat al gazelor – atuul lui Putin atunci când a lansat o invazie la scară largă a Ucrainei – a devenit una dintre cele mai mari victime ale războiului, relatează Financial Times.

„Gazprom” înțelege că nu va mai avea niciodată o bucată atât de mare și grasă de plăcintă ca Europa și trebuie doar să se împace cu ea. Singura cale de urmat este să căutăm surse de venit relativ mai mici și să le dezvoltăm treptat, adunând firimituri”, a declarat Marcel Salikhov, șeful Institutului de Energie și Finanțe.

Într-un interviu acordat televiziunii de stat Rossia 1, duminică, 18 februarie, Putin a recunoscut că Rusia obișnuia să câștige mai mulți bani din exporturile de energie, dar a negat că pierderea afacerilor crează probleme. Deși Moscova a decis să reducă livrările de gaz către Europa la începutul războiului, ceea ce a dus inițial la prețuri mai mari pentru a compensa scăderea exporturilor, efectul a fost de scurtă durată. Profitul înainte de impozitare a atins un record de 49,7 miliarde de dolari în primele șase luni ale anului 2022, dar a scăzut cu 40% un an mai târziu.

UE s-a dovedit mai abilă în găsirea de surse alternative de gaz decât mulți au crezut posibil

UE s-a dovedit mai abilă în găsirea de surse alternative de gaz decât mulți au crezut posibil – ponderea Rusiei în importurile de gaze ale blocului a scăzut de la peste 40% din importurile de gaze ale blocului în 2021 la 8% anul trecut, conform datelor UE, în timp ce prețurile au scăzut de la din vârfurile atinse în primele zile ale războiului. UE își propune să renunțe complet la importurile de combustibili fosili din Rusia până în 2027.
Cu principala afacere de export a lui Putin distrusă, Gazprom se străduiește să găsească noi cumpărători, dar ofertele sale în Asia Centrală și o ușoară creștere a livrărilor către China și Turcia reprezintă doar 5 până la 10% din piața europeană pierdută, a spus Salikhov. Realizarea oricărei schimbări semnificative în acest scenariu va necesita investiții masive în conducte și alte infrastructuri pentru a deservi noi piețe, precum și parteneri externi care întârzie să se angajeze.

Gazprom Neft, a devenit principala linie de salvare a companiei

Principalul beneficiar al profiturilor Gazprom este acum statul rus, care la scurt timp după invazie a impus companiei o taxă lunară suplimentară de 39 de milioane de dolari până în 2025. În timp ce exporturile de gaze către China au crescut, volumele lor rămân relativ mici – anul trecut, Rusia a trimis aproximativ 22 de miliarde de metri cubi de gaz în țară prin conducte, o fracțiune din media de 230 de miliarde de metri cubi pe care a exportat-o ​​în Europa în deceniul anterior război în Ucraina…
Compania și-ar putea îmbunătăți perspectivele dacă ajunge la un acord pentru construirea conductei de 3.550 km Power of Siberia 2, care va conecta zăcămintele de gaze care odinioară furnizau gaz către Europa cu China, precum și o a doua conductă către țara asiatică. Cu toate acestea, Beijingul și Moscova nu au ajuns încă la un acord privind proiectul Power of Siberia 2, care va trece prin Mongolia. Chiar și în cel mai optimist scenariu, construcția conductei va dura ani de zile și nu va compensa pierderea vânzărilor europene, sunt de acord analiștii și cercetătorii independenți.
Afacerea petrolieră a Gazprom, Gazprom Neft, a devenit principala linie de salvare a companiei, oferind 36% din venituri și 92% din profitul net în prima jumătate a anului 2023. Anul trecut, valoarea de piață a diviziei a depășit chiar valoarea de piață a companiei-mamă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO