India vrea să le ia faţa lui Musk, Chinei şi Rusiei şi să devină o superputere spaţială

04 Mai 2023, 07:01
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Mai 2023, 07:01 // Actual //  bani.md

Din anii ’70, insula Sriharikota de pe coasta de est a Indiei este Cape Canaveral-ul ţării, agenţia spaţială naţională indiană lansând mai multe nave spaţiale către Lună sau Marte.

NewSpace India a lansat de aseme­nea mai mulţi sateliţi de comunicaţii luna trecută pentru OneWeb, potri­vit Bloomberg.
India îşi face loc în forţă în profi­tabilul business al spaţiului, profitând de izolarea geopolitică a Chinei şi Rusiei pentru a se prezenta drept o alternativă de încredere a SpaceX.

Până în 2025, aşa-numita econo­mie a spaţiului este estimată să crească la 600 miliarde de dolari de la 447 miliarde în 2020.
Rachetele chineze nu reprezintă opţiuni bune pentru mulţi operatori de sateliţi, în parte din cauza teme­ri­lor în creştere privind accesarea de către Beijing a tehnologiei occiden­tale. Spre deosebire, India s-a apro­piat de SUA şi alte puteri regionale, iar lansările ţării costă mai puţin decât ale rivalelor.

Dezvoltarea sectorului spaţial reprezintă o parte cheie a campaniei „Make in India“ a premierului indian Narendra Modi, care are drept o­biec­tiv poziţionarea celei de-a cincea mari economii a lumii ca destinaţie de top pentru inovaţie tech. Admi­nis­traţia lui Modi încearcă să facă a­gen­ţia spaţială locală mai accesibilă prin încurajarea dezvoltării startup-urilor.

În 2020, guvernul a relaxat re­gu­lile pentru companiile private de sa­te­liţi şi rachete, permiţându-le aces­to­ra să desfăşoare activităţi spaţiale independente. Reformele înseamnă că startup-urile pot accesa şi facilită­ţile agenţiei.

În acest an şi pe viitor mai multe startup-uri au planuri extrem de am­biţioase. Agnikul intenţionează să-şi folosească propria platformă de lansare de pe insulă pentru prima misiune, programată pentru mai sau iunie. Compania vrea să realizeze patru lansări în 2024.

Agnikul este aşteptată să lanseze în scurt timp prima călătorie a unei navete spaţiale care ajunge pe orbită. Astfel, compania rivalizează cu Arianespace din Franţa şi SpaceX din SUA în ceea ce priveşte lansarea regulată de sateliţi comerciali.

Anul trecut, compania şi-a lansat propria unitate de producţie de motoare de rachete, potrivit techcircle.in.

În noiembrie anul trecut, Skyroot a lansat în spaţiu prima rachetă construită privat în India. Startupul a fost primul care a aderat la programul lansat de guvernul indian pentru pro­movarea colaborării între startup-uri şi agenţia spaţială naţională.

Kumar Chandana, CEO-ul Skyroot, a anunţat recent că startupul intenţionează să realizeze prima lansare pe orbită în acest an, iar până în 2025 acesta vrea să lanseze doi sateliţi lunar.

Înaintea Skyroot, un al startup indian, Pixxel a devenit primul startup privat indian care şi-a lansat propriul satelit. În 2023, Pixxel intenţionează să lanseze şase sateliţi şi să-şi deschidă propria fabrică de sateliţi în prima jumătate a anului.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM

Realitatea Live

05 Dec. 2025, 16:31
 // Categoria: Au Bani // Autor:  Grîu Tatiana
05 Dec. 2025, 16:31 // Au Bani //  Grîu Tatiana

Antalya, capitala turismului turcesc, a înregistrat două noi recorduri istorice atât în primele 11 luni ale anului, cât și în luna noiembrie, iar printre vizitatorii fideli ai destinației se numără și moldovenii — peste 182 de mii în 2025, chiar dacă numărul lor a scăzut ușor cu 1%, scrie presa din Turcia.

Destinația a fost vizitată, între ianuarie și noiembrie, de 16,8 milioane de turiști, depășind cu 1,1% nivelul anului 2024, considerat până acum cel mai bun din istorie. Doar în noiembrie au fost înregistrați 486.000 de vizitatori din 152 de țări, cu 2,4% mai mulți decât în aceeași lună anul precedent.

Principala explicație pentru creșterea record o reprezintă turiștii ruși, care se confruntă cu dificultăți majore de a călători în Europa din cauza sancțiunilor impuse după invazia în Ucraina. Astfel, Antalya a devenit principala lor alternativă: aproape patru milioane de ruși au vizitat stațiunea în 11 luni, un turist din patru fiind rus.

Germania rămâne a doua piață ca mărime, cu peste 3,47 milioane de vizitatori, urmată de Regatul Unit și Polonia, care au depășit fiecare pragul de un milion de sosiri. Diaspora turcă se află pe locul cinci, cu peste un milion de turiști.

Moldova intră, de asemenea, în topul celor 20 de țări care alimentează Antalya, cu aproximativ 182 000 de vizitatori în 2025. Alte state importante în structura turistică a regiunii sunt Ucraina, România, Kazahstan, Cehia, Lituania, Slovacia, Danemarca, Olanda, Austria, Belarus, Franța, Elveția, Suedia, Ungaria, Norvegia, Letonia, Estonia și Serbia — unele în creștere semnificativă, precum Lituania (+100%), altele în recul moderat, precum România (-3%) sau Norvegia (-6%).

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII