Insulă din Italia „invadată” de turiști. Cum arată locul vizitat zilnic de 16.000 de persoane

28 Apr. 2024, 19:23
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
28 Apr. 2024, 19:23 // Actual //  bani.md

Italienii se plâng că nu mai au loc de turiști. Până la 16.000 de turişti ajung zilnic pe insula Capri din Marea Mediterană, depăşindu-i pe cei 12.900 de rezidenţi, iar mulţi dintre aceşti vizitatori stau şi peste noapte, în condiţiile în care din ce în ce mai multe locuinţe sunt închiriate turiştilor, ceea ce creează probleme rezidenţilor, transmite Reuters.

Insula mediteraneană este un microcosmos pentru multe destinaţii turistice fierbinţi din Europa.

„Capri a devenit un dormitor pentru turişti. Sunt mai mulţi oameni care ajung pe insulă decât putem face faţă, iar familiile nu pot să prindă rădăcini aici pentru că nu îşi permit să stea”, spune Teodorico Boniello, preşedintele asociaţiei consumatorilor locali.

Localnicii depind de turişti pentru mijloacele lor de trai însă explozia turismului de masă riscă să transforme locaţiile lor frumoase în aglomeraţii sufocante.

Unele oraşe italiene au început să reacţioneze. Veneţia a devenit zilele trecute primul oraş din lume care percepe o taxă de intrare pentru vizitatori în perioadele de vârf. Florenţa a interzis noi închirieri de locuinţe din centrul său istoric iar parcul Cinque Terre de pe riviera italiană a început să perceapă 15 euro pentru cei care vor să parcurgă un traseu popular de-a lungul coastei, în ideea de a evita supra aglomerarea.

Capri a dublat propria sa taxă aplicată vizitatorilor, de la 2,5 până la 5 euro, pe care cei dinafară trebuie să o plătească pentru a lua feribotul din Napoli sau Sorrento până pe insula Capri, începând din aprilie şi până în octombrie.

„Încercăm să convingem mai mulţi oameni să ne viziteze în timpul iernii”, spune primarul din Capri, Marino Lembo.

Însă această taxă este puţin probabil să îi descurajeze pe turişti să călătorească pe insula Capri, care are peste patru milioane de fotografi tăguite pe Instagram, şi atrage valuri de turişti care doresc să adauge aceleaşi imagini pe paginile lor de social media.

Şi mai important, localnicii spun că taxa nu va face nimic pentru a rezolva o criză a spaţiilor de locuit, care forţează mulţi lucrători esenţiali din Capri, inclusiv profesori şi medici, să trăiescă pe continent şi să facă naveta până pe insulă.

Un exemplu este Antonio De Chiara, 22 de ani, care se scoală în fiecare dimineaţă la 5.20 în oraşul său din apropiere de Napoli pentru a fi sigur că prinde feribotul de ora 7 dimineaţa, care în 50 de minute îl duce până pe insula Capri. Alături de el sunt 400 de navetişti care zilnic traversează golful spre Capri.

„Ar fi grozav să trăiesc în Capri dar este foarte dificil. Chiar dacă aş găsi un loc, chiria ar consuma aproape tot salariul meu”, spune Antonio De Chiara, care recent a obţinut un loc de muncă în calitate de psiholog pentru copii din Capri.

Stefano Busiello, 54 de ani, este profesor de matematică la liceul din Capri, dar trăieşte la Napoli şi face naveta de 20 de ani. „Nu am încercat niciodată să găsesc o locuinţă acolo. Nu mi-aş permite una şi situaţia a devenit şi mai dificilă”, spune Busiello.

Doar 20% din personalul liceului la care Busiello este profesor trăieşte pe insula Capri, restul ajungând aici cu feribotul, o navetă zilnică obositoare ceea ce înseamnă că majoritatea profesorilor nu stau mai mult de trei ani înainte de a cere transferul la şcolile de pe continent.

Roberto Faravelli, care are o pensiune aproape de portul din Capri, spune că oamenii ca el ar putea fi dispuşi să îşi închirieze proprietăţile către muncitori dacă autorităţile ar oferi stimulente pentru a reduce decalajul faţă de chiriile plătite de turişti. „Guvernul trebuie să încurajeze proprietarii de case prin oferirea de chirii pe termen lung. Ceea ce ne lipseşte este cineva care să încerce să rezolve aceste probleme”, spune Faravelli.

Însă primarul Lembo nu se aşteaptă ca autorităţile să intervină. „Este o situaţie nefericită, dar din păcate aşa funcţionează economia de piaţă”, spune primarul din Capri.

Platforma de închiriere Airbnb are listate peste 500 de proprietăţi disponibile pe insula Capri, faţă de aproximativ 110 în anul 2016. Însă acesta este doar vârful icebergului, în condiţiile în care localnicii îşi închiriază proprietăţile în timpul lunilor de vară prin intermediul unor platforme care nu sunt reglementate.

În pofida unor resentimente evidente din cauza lipsei de locuinţe, Capri nu a cunoscut încă protestele din alte părţi, precum Insulele Canare din Spania, unde recent mii de localnici au ieşit pe stradă pentru a cere introducerea de limite cu privire la sosirile de turişti.

Primarul Lembo recunoaşte că există probleme, dar respinge ideea că turismul ruinează insula.

„Nu sunt de acord cu nostalgicii care spun că insula Capri era mai frumoasă în urmă cu 100 de ani. Atunci era mizerie şi sărăcie. Acum este bogăţie şi asta graţie turismului”, spune Lembo.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

18 Sept. 2025, 17:06
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
18 Sept. 2025, 17:06 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Grampet Group, controlat de milionarul român Gruia Stoica, anunță intrarea pe piața materialelor pentru infrastructură prin compania BITUROM – specializată în procesarea și comercializarea bitumului rutier. Compania a început vânzîrile și în Republica Moldova.

Noua fabrică, amplasată pe platforma fostei rafinării RAFO Onești, este prezentată drept cea mai modernă unitate de topire a bitumului din România, cu o capacitate de până la 18 tone pe oră și operare complet automatizată. Prima linie a început deja producția, iar echipamentele pentru alte trei stații de producție de bitum 50/70 și bitum polimerizat au fost contractate. Capacitatea totală anuală va fi de 400.000 tone, echivalentul a 60% din necesarul României.

„Este un pas important pentru consolidarea prezenței grupului în domeniul logisticii integrate și în industria materialelor pentru infrastructură”, a declarat Gruia Stoica, președinte al Grampet Group.

Grupul, care operează în Bulgaria, Ungaria, Croația, Republica Moldova, Germania, Serbia, Grecia, Slovenia și Macedonia, deține 450 de locomotive și 20.000 de vagoane, transportând anual peste 15 milioane de tone de marfă. În portofoliu se regăsesc și cinci terminale logistice la frontierele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și fabrici în România și Ungaria pentru reparația vehiculelor feroviare.

Activitatea companiei în Republica Moldova a fost însă marcată de scandaluri. În 2013, CFM a modernizat cinci trenuri sovietice la Remar Pașcani, parte a Grampet Group, într-un contract de circa 11 milioane de euro. Două dintre garnituri au luat ulterior foc: una în 2014, la un an după reabilitare, pe ruta spre Ungheni, și alta în decembrie 2022, pe cursa Chișinău–Iași.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII