Marea Baltică, fără barili! Exporturile rusești de petrol au scăzut cu 40% – minimul ultimilor patru ani

28 Ian. 2025, 09:20
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
28 Ian. 2025, 09:20 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Companiile petroliere din Rusia au redus drastic exporturile prin cel mai mare port al Mării Baltice, Ust-Luga, în urma înăspririi sancțiunilor impuse de Statele Unite, care au vizat „Surgutneftegaz”, „Gazprom Neft” și 183 de tancuri petroliere din așa-numita „flotă din umbră”.

În luna ianuarie, din portul Ust-Luga vor fi exportate doar 1,5 milioane de tone de petrol din sortimentele Urals și KEBCO, marcând cel mai scăzut nivel din 2021, potrivit Reuters, care citează surse din comerț și datele LSEG.

Comparativ cu luna decembrie (2,4 milioane de tone), exportul prin acest port a scăzut cu 40%. În consecință, terminalul petrolier al portului Ust-Luga, al doilea ca capacitate din Europa, funcționează la doar jumătate din capacitate. În trecut, volumul lunar exportat din acest port era de 3 milioane de tone. „Până la sfârșitul lunii ianuarie, volumul de petrol pompat în Ust-Luga este foarte scăzut, fiind expediată o singură încărcătură la câteva zile”, a declarat o sursă pentru Reuters.

Un nou pachet de sancțiuni petroliere adoptat de administrația Biden a crescut semnificativ costurile de transport pentru exporturile maritime rusești către India și China, piețe care absorb aproape 90% din petrolul rusesc transportat pe mare. Costul transportului pentru 100.000 de tone de petrol Urals din porturile baltice către India a crescut cu 25%, iar transportul către China, din portul Kozmino din Orientul Îndepărtat, s-a majorat de cinci ori.

În aceste condiții, companiile petroliere rusești au fost nevoite să ofere discounturi mai mari. Potrivit Argus, reducerile pentru petrolul Urals au crescut cu 1,5-2,6 dolari pe baril, ajungând la 13,5-14,4 dolari pe baril, iar discounturile pentru petrolul de calitate superioară ESPO au urcat cu 8,4 dolari, până la 10 dolari pe baril.

Conform estimărilor analiștilor Alfa Bank, sancțiunile ar putea reduce exporturile zilnice de petrol ale Rusiei cu până la 800.000 de barili, echivalentul a aproape o treime din livrările maritime totale. Aceasta ar putea aduce economiei ruse pierderi anuale de 10-20 de miliarde de dolari. Expertul german Janis Kluge estimează că efectul negativ asupra veniturilor bugetare ale Rusiei ar putea ajunge până la 1% din PIB, adică aproximativ 2 trilioane de ruble sau 18% din veniturile din petrol și gaze planificate de Ministerul Finanțelor pentru anul curent (10,9 trilioane de ruble).

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

06 Iun. 2025, 17:21
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
06 Iun. 2025, 17:21 // Actual //  Ursu Victor

Un nou pod rutier internațional va fi construit peste Dunăre, între localitatea Orlivka din raionul Izmail (regiunea Odesa) și orașul Isaccea din România. Proiectul a fost inclus în Strategia de reconstrucție și dezvoltare a regiunii Odesa pentru perioada 2025–2027, publicată de Consiliul Regional Odesa, potrivit portalului ucrainean epravda.com.ua.

Noul pod va face parte din ruta internațională E87, care conectează Ucraina cu România, Bulgaria și Turcia. În prezent, șoferii sunt nevoiți să ocolească prin Republica Moldova, traversând de două ori frontiera. Construcția podului va scurta traseul către Isaccea cu aproximativ 80 de kilometri.

Finanțarea va fi asigurată din ajutor internațional, în valoare de peste 12,6 miliarde de grivne (aproximativ 290 milioane de euro), repartizată pe parcursul a trei ani: 1,26 miliarde în 2025, aproape 3,8 miliarde în 2026 și peste 7,5 miliarde în 2027.

Proiectul prevede etapele de proiectare, studii ecologice, construcția propriu-zisă a podului și a căilor de acces, precum și crearea punctelor de trecere a frontierei și racordarea la drumurile internaționale.

Viitorul pod va avea patru benzi de circulație, trotuare pentru pietoni de ambele părți și va fi rezistent la cutremure de până la 9 grade pe scara Richter. Din partea ucraineană va fi construită o șosea de acces de 3 km, iar din partea română – 950 de metri.

Ucraina intenționa să construiască un pod peste Nistru, care urma să lge localitatea Yampol de Soroca, însă la 15 mai Kievul a suspendat lucrările.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO