Mișcare misterioasă: Jeff Bezos a cumpărat o singură acțiune Amazon, pentru prima dată din 2002

10 Iun. 2023, 13:30
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
10 Iun. 2023, 13:30 // Actual //  bani.md

Jeff Bezos, a treia cea mai bogată persoană din lume, a făcut ceva ciudat în urmă cu două săptămâni: A cumpărat o singură acțiune a Amazon.com Inc. pentru 114,77 dolari, scrie Bloomberg.

Achiziția de acțiuni este prima sa achiziție din registrele care datează din 2002. Fondatorul Amazon este mai cunoscut pentru că vinde – din 2002 a scăpat de acțiuni în valoare de aproximativ 30 de miliarde de dolari pentru a-și finanța diversele activități, de la compania de rachete Blue Origin la plăceri personale, cum ar fi noul său superyacht Koru, în valoare de 500 de milioane de dolari.

În urma ofertei publice inițiale a Amazon din 1997, Bezos nu a mai primit acțiuni drept compensație și a luat doar un salariu mic. El deține în continuare aproximativ 10% din companie, care reprezintă cea mai mare parte a averii sale de 148 de miliarde de dolari, potrivit Bloomberg Billionaires Index.

Achiziția de acțiuni din 25 mai l-a făcut cu aproximativ 10 dolari mai bogat, în condițiile în care acțiunile Amazon se tranzacționau vineri în jurul valorii de 124 de dolari, stimulate de o revenire mai amplă a sectorului tehnologic, care a împins indicele S&P 500 într-o piață ascendentă în această săptămână.

Mișcarea lui Bezos i-a derutat pe analiștii Amazon și pe cei care urmăresc acțiunile, care nu știu ce să înțeleagă din această achiziție singulară. Social media a fost plină de teorii, o persoană speculând că Bezos a plănuit să ofere certificatul fizic drept cadou, iar alții spunând că trebuie să fi apăsat din greșeală pe butonul de cumpărare din contul său de brokeraj. Amazon și un reprezentant al lui Bezos au refuzat să comenteze achiziția.

„Avea nevoie de încă o acțiune pentru a prelua controlul”, a glumit Mark Shmulik, analist la Sanford C. Bernstein. (Bezos deține 9,7% din acțiunile Amazon și păstrează controlul asupra votului asupra pachetului de 2,9% deținut de MacKenzie Scott, fosta sa soție, potrivit datelor compilate de Bloomberg).

Răspunsul serios al lui Shmulik, la fel ca al tuturor celorlalți: „Încerc să-mi dau seama despre ce a fost vorba”.

Apoi, există teoria că Bezos se amuză de Elon Musk, făcând achiziția la ora 4.20, care semnifică un eveniment anual care are loc pe 20 aprilie (data este 20/4 sau în formatul de date american 4/20), pentru a celebra canabisul. Elon Musk este un considerat prietenos cu canabisul, ținând cont de numeroasele glume cu „420” și pentru că a fost filmat în timpul unui podcast în timp ce fuma un amestec de marijuana și tutun.

Achiziția lui Bezos a fost raportată a doua zi, la ora 16:20, ora New York-ului, potrivit rapoartelor. De asemenea, el a dăruit 69.290 de acțiuni în valoare de aproape 8 milioane de dolari unei organizații non-profit, se arată în raport.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Oct. 2025, 09:33
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
03 Oct. 2025, 09:33 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Decizia Căii Ferate din Moldova (CFM) de a majora tarifele pentru transportul de mărfuri, începând cu 1 octombrie 2025, a stârnit îngrijorare pe piața agricolă. Potrivit analizei economistului Iurie Rija, acest lucru va reduce competitivitatea exporturilor moldovenești și va împinge fluxurile comerciale către transportul rutier.

Noile tarife prevăd o creștere medie de 7%, iar reducerea aplicată transporturilor de peste 4.000 de tone din nordul țării este eliminată. Rija explică faptul că o majorare aparent mică – 0,5–1 cent per kilogram (10–20 $/tonă) – devine uriașă la scară mare: pentru 50 de mii de tone, exportatorii pierd 0,5–1 milion de dolari anual. Pierderile se transmit direct fermierilor, care ar urma să încaseze cu 200–400 de lei mai puțin pe tonă. „După trei sezoane agricole dificile, fermierii sunt din nou loviți printr-o decizie administrativă care le reduce veniturile”, subliniază Rija.

Eliminarea reducerilor lovește atât fermierii, cât și CFM: stațiile feroviare din nord își pierd atractivitatea, iar traderii se reorientează către transportul auto. „Transportul rutier devine mai flexibil și mai ieftin. Camioanele nu doar că nu își scumpesc tarifele, dar le reduc datorită fluxurilor optimizate”, arată analiza. În plus, transportul auto elimină costurile suplimentare cu uscarea, stocarea și timpii mari de așteptare. Datele confirmă tendința: între 2020 și 2024, volumul total transportat pe calea ferată a scăzut cu 26%, iar în cazul produselor agricole prăbușirea a fost de aproape 5 ori – de la 679 mii tone în 2021 la doar 139 mii tone în 2024.

Planurile de transport din vara lui 2025 arată o scădere abruptă a utilizării vagoanelor exact după anunțarea noilor tarife. În septembrie, CFM a reușit să utilizeze cu 25% mai puține vagoane decât planificat, iar pentru luna octombrie au fost programate doar 64 de vagoane proprii și 80 private – o prăbușire comparativ cu lunile precedente. „Amânarea aplicării tarifelor de la 12 septembrie la 1 octombrie nu este o soluție reală. Piața a reacționat imediat și a migrat către alternative”, avertizează Rija.

Analiza atrage atenția că situația CFM nu este nouă: lipsa de predictibilitate, monopolizarea serviciilor și vagoanele uzate (cu rotație de până la 12 zile, față de 6 în standard) au îndepărtat în repetate rânduri traderii. Soluția, în viziunea economistului, nu constă în scumpiri, ci în modernizare și politici flexibile: contracte pe termen lung cu reduceri de 20–30%, investiții în infrastructură și o colaborare reală cu piața. În lipsa unor măsuri, CFM riscă să piardă clienții și să adâncească propria criză financiară. Pierderile pentru sectorul feroviar ar putea depăși 5 milioane de lei pe lună, într-un moment în care compania se confruntă deja cu dificultăți în plata salariilor.

Rija sugerează că până la finalizarea reorganizării CFM – proces ce vizează separarea activităților comerciale de cele de interes public – ar fi necesară înghețarea tarifelor și menținerea condițiilor actuale. „O astfel de pauză ar fi în interesul tuturor: ar menține baza de clienți, ar preveni pierderile și ar permite stabilirea unei administrații capabile să ofere o strategie coerentă”, conchide economistul.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII