Mișcare pe piața aurului. Unde migrează lingourile din prețiosul metal

10 Oct. 2022, 05:15
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
10 Oct. 2022, 05:15 // Actual //  bani.md

Piața aurului trece printr-o migrație globală, deoarece investitorii occidentali vând lingouri în masă, iar cumpărătorii asiatici profită de scăderea prețurilor.

Prețurile aurului au scăzut cu 18% din martie din cauza majorărilor abrupte ale dobânzilor Fed, scrie Bloomberg.

Potrivit CME Group Inc. și London Bullion Market Association, peste 527 de tone de aur au fost vândute de la sfârșitul lunii aprilie din seifurile din New York și Londra care susțin cele mai mari două piețe occidentale. În schimb, cererea pe piața de aur din Shanghai sau Marele Bazar din Istanbul este doar în creștere, scrie epravda.com.ua.

Problemele logistice combinate cu capriciile pieței fac dificil pentru comercianți să obțină suficiente lingouri acolo unde este nevoie. Drept urmare, unele piețe asiatice vând aur și argint la prețuri neobișnuit de ridicate pentru prețul de bază global.

Rotirea globală a metalului face parte dintr-un ciclu al pieței aurului care se repetă de zeci de ani: pe măsură ce investitorii se retrag și prețurile scad, cumpărăturile în Asia cresc și metalele prețioase curg spre est, contribuind la scăderea prețului aurului.

Mai târziu, când aurul se ridică în cele din urmă din nou, o mare parte din el este returnat în seifurile băncilor de pe străzile din New York, Londra și Zurich.

În ciuda fluxurilor mari de aur din seifurile din Londra și New York din Dubai și Istanbul sau de la Bursa de Valori din Shanghai, metalul prețios s-a tranzacționat cu mult peste nivelul de referință de la Londra în ultimele săptămâni, sugerând că achizițiile depășesc importurile.

Analistii spun ca o mare parte din metalele pretioase care alimenteaza apetitul Asiei provin din seifurile conduse de CME Group, care sustine piata futures Comex din New York.

Perturbările pieței la începutul pandemiei au dus la creșteri semnificative de preț, forțând băncile să-și construiască rezerve mari pentru a-și acoperi pozițiile futures. Aurul Comex a fost tranzacționat cu reducere la Londra în ultimele luni, iar aceste acțiuni sunt acum reduse pentru a satisface cererea din Asia.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII