Moldova furată! Devalizarea CFM. Ce a scăpat compania de la prăbușire

03 Iul. 2022, 17:50
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
03 Iul. 2022, 17:50 // Actual //  bani.md

Din start ne-am concentrat pe transportul de marfă, spre clienți mai fericiți, spre a fi responsabili la necesitățile lor. Iar când a venit momentul, am reluat și cursele internaționale de călători – Chișinău-București și Chișinău-Iași. În ianuarie 2022 aveam trafic de trei ori mai mare decât în ianuarie 2021, susține directorul CFM, Oleg Tofilat care a preluat compania într-o stare jalnică.

Potrivit directorului, s-a concentrat acțiuni prioritare pentru a scoate compania din impas.

„În orice gospodărie poate fi îmbunătățit ceva, dar la CFM distragerea atenției pe lucruri relativ utile, însă puțin relevante – te duce exact la catastrofă. Prima lună erau achizițiile de motorină, a doua – gestiunea fluxurilor monetare, pe urmă – a găsi cărbune și traverse. Și permanent – atragerea investițiilor și a asistenței tehnice. În 2-3 ani e absolut real de atras 700-800M euro în reabilitarea căilor, modernizarea infrastructurii și înnoirea flotei de vagoane și locomotive”, a punctat Tofilat.

Potrivit planului de modernizare a întreprinderii, în următorii ani va fi reabilitată în totalitate infrastructura feroviară și vor fi achiziționate 5000 de vagoane marfare. De asemenea vor crește volumele de mărfuri transportate, dar și salariile.

Astfel, în cinci ani cifra de afaceri a companiei se va dubla, la 2 miliarde de lei, salariul mediu va fi de 15 000 de lei față de 4000 de lei cât e în prezent, ar numărul angajaților va fi de 4500 comparativ cu 6300 câți sunt în prezent.

CFM este într-o situație dificilă. Astfel, din cele 139 de locomotive existente, 134 și-au depășit durata de amortizare. Totodată, peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată și necesită reparație capitală, iar peste câțiva ani circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.

În ultimii 8 ani, întreprinderea de stat a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional, dar și a transportului de mărfuri. Totodată veniturile sunt în continuă scădere. Costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane euro.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

Realitatea Live

18 Dec. 2025, 09:34
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Grîu Tatiana
18 Dec. 2025, 09:34 // Bani și Afaceri //  Grîu Tatiana

Compania kazahă de stat KazTransOil, controlată de gigantul petrolier KazMunayGas, a decis să deschidă o sucursală în Polonia, marcând astfel prima sa prezență oficială în Uniunea Europeană. Noul birou va funcționa în apropierea rafinăriei PCK Schwedt din Germania, una dintre cele mai importante unități de procesare a petrolului din regiune, pe care Kazahstanul o aprovizionează de câțiva ani cu țiței, notează economica.net.

Potrivit KazTransOil, sucursala va avea rolul de a proteja interesele companiei în Polonia și de a facilita organizarea transportului petrolului kazah prin rețelele de conducte ale altor state, inclusiv tranzitul prin Belarus, precum și evidența recepției și livrării țițeiului către piețele europene.

Decizia este considerată una strategică, având ca obiectiv asigurarea livrărilor stabile de petrol kazah către Germania, în special către rafinăria Schwedt, care acoperă peste 12% din capacitatea de producție de carburanți a Germaniei și alimentează inclusiv Berlinul.

Rafinăria Schwedt se află sub administrare fiduciară a statului german din 2022, după declanșarea războiului din Ucraina, deși este deținută majoritar, în acte, de grupul rus Rosneft. În acest context, Kazahstanul a devenit unul dintre principalii furnizori de țiței, livrând 1,7 milioane de tone în primele nouă luni din acest an, după 1,5 milioane de tone anul trecut.

Deschiderea sucursalei alimentează și speculațiile privind un posibil interes al kazahilor pentru o participație la rafinăria germană, în condițiile în care Shell încearcă din nou să își vândă pachetul minoritar de 37,5% din Schwedt, potrivit Reuters.

Grupul KMG deține și Rompetrol Moldova, cel mai mare comerciant și importator de produse petroliere. Rompetrol asigură circa o treime din importul de carburanți pe piața locală.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII