Organizația pentru Dezvoltarea Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) din Republica Moldova a lansat Harta Antreprenoriatului Social, o platformă unică, dedicată promovării și susținerii întreprinderilor sociale și a organizațiilor care desfășoară activitate socială în Republica Moldova. Aceasta va fi o platformă de promovare a întreprinderilor sociale la nivel național și internațional. De asemenea, vor fi disponibile informații utile despre antreprenoriatul social.
Platforma a fost lansată în cadrul evenimentului de încheiere a Campaniei de informare și promovare a Antreprenoriatului Social, desfășurat pe data de 2 decembrie 2021.
Speakeri ai evenimentului au fost Iulia Costin, directoarea Organizației pentru Dezvoltarea Sectorului Întreprinderilor Mici și Mijlocii (ODIMM) din Republica Moldova, Silviu Neghină, șef-adjunct direcție dezvoltarea mediului de afaceri, Ministerul Economiei, Stephen Jonathan Halligan, Ofițer de Program, Secretariatul Comun Programul Transnațional Dunărea, Proiectul Finance4SocialChange, Olesea Ghedrovici, managerul componentei de politici, proiectul MEPA, GIZ, Sergiu Gurău, antreprenor social, Igor Hîncu, antreprenor social și Victor Nistorică, viitor antreprenor social.
Iulia Costin, directoare generală ODIMM, a declarat în deschiderea evenimentului „Antreprenoriatul social este un concept folosit în multe state şi este modelul de antreprenoriat care are ca scop creşterea bunăstării societăţii și nu doar cel de maximizare al profitului. ODIMM a fost mereu aproape de antreprenori, oferindu-le acces la informare, la educație antreprenorială de calitate, acces la o gamă largă de instrumente de finanțare, la infrastructura de suport în afaceri în regiunile țării și la nenumărate oportunități de conectare la comunitatea locală și internațională. Prin intermediul Proiectului transnațional Finance4SocialChange, ODIMM a lansat pe 28 Octombrie,o amplă campanie de comunicare și de promovare a antreprenoriatului social, un domeniu relativ nou pentru mediul de afaceri al RM, dar cu un potențial imens de dezvoltare atât a economiei cât și de soluționare a problemelor sociale ale comunităților noastre.”
Prezent la eveniment prin intermediul platformei ZOOM, Stephen Jonathan Halligan, Ofițer de Program, Secretariatul Comun Programul Transnațional Dunărea, Proiectul Finance4SocialChange, partenerul lider al proiectului dedicat dezvoltării antreprenoriatului social, a declarat:
„Programul Transnațional „Dunărea” este un program care promovează cooperarea transnațională și internațională și oferă soluții la provocările comune. În cadrul programului sunt implicate 15 țări, dintre care 5 sunt non-UE, printre acestea fiind și Republica Moldova. Noi suntem foarte mândri că am reușit să includem atât de multe țări non UE din regiunea râului Dunăre în acest program. Întreprinderile sociale sunt relativ noi pentru Republica Moldova, iar prin intermediul proiectului Finance4SocialChange implementat cu suportul ODIMM s-a reușit promovarea acestui concept.”
La eveniment a fost prezent și Silviu Neghină, șef-adjunct direcție dezvoltarea mediului de afaceri, Ministerul Economiei, a vorbit despre programele la care lucrează autoritățile, întru susținerea dezvoltării antreprenoriatului social din Republica Moldova.
„Din necesitatea ca întreaga societate să conștientizeze importanța antreprenoriatului social, este imperativ de a desfășura astfel de campanii de informare. Pentru a cataliza creșterea nivelului de interes pentru acest tip de antreprenoriat, cu suportul partenerilor de dezvoltare, s-a inițiat un Program național pentru dezvoltarea Antreprenoriatului Social pentru Republica Moldova, care va îngloba un plan de acțiuni pentru dezvoltarea antreprenoriatului social pentru o perioadă de patru ani. De asemenea, a fost elaborat un Program de susținere și mentorat pentru antreprenoriatul social, care va fi implementat de către ODIMM, și urmează în scurt timp de a fi propus spre aprobare Guvernului. Pentru implementarea acestuia, în proiectul legii Bugetului de stat pentru anul 2022, care se discută acum pe platforma parlamentară, sunt prevăzute mijloace financiare în sumă de un milion de lei, dar ar putea fi atrase și mijloace financiare din asistența externă”.
Antreprenorii sociali, invitați în cadrul evenimentului, au împărtășit din experiențele acumulate și motivele care stau la baza investițiilor realizate în soluționarea problemelor comunitare și de mediu.
Platforma Harta Antreprenoriatului Social
Finodora Marcu, manager proiect Finance4SocialChange, a prezentat „Harta Antreprenoriatului Social – o platformă WEB, prin intermediul căreia antreprenorii, reprezentanții ONG-urilor, autorităților publice, investitorii, dar și alte părți interesate pot obține informații utile și actuale cu privire la cadrul legal, pașii de obținere a statutului de întreprindere socială sau de inserție, particularitățile de gestionare a unei întreprinderi sociale și alte materiale educative cu privire la dezvoltarea antreprenoriatului social în RM. În același timp aceasta va servi drept platformă de promovare a produselor și serviciilor întreprinderilor sociale atât la nivel național, cât și internațional.”
Finodora Marcu a prezentat modalitatea de funcționare a platformei, beneficiile care sunt aduse antreprenorilor și societății prin utilizarea acesteia. Totodată, a anunțat despre următoarele sesiuni de informare și Ateliere de Lucru în cadrul cărora antreprenorii vor obține instruire gratuită cu referire la modalitatea de înregistrare pe platforma WEB.
Agenda exactă a evenimentelor va fi publicată ulterior, pe pagina www.odimm.md.
Rezultate Campaniei Antreprenorii Sociali – Eroii de azi
În cadrul evenimentului au fost prezentate și rezultatele atinse prin intermediul Campaniei de informare și promovare a antreprenoriatului social și anume:
- Peste 1.500.000 de locuitori ai Republicii Moldova au aflat despre Antreprenoriatul Social în Republica Moldova, Istorii de succes ale Antreprenorilor Sociali;
- Peste 1200 de agenți economici au obținut informații de preț despre înregistrarea, gestionarea întreprinderilor sociale;
- Au fost identificați peste 100 de actori care doresc să lanseze activități de antreprenoriat social în următorul an.
Campania de informare și promovare a antreprenoriatului social a fost inițiată și susținută de Proiectul transnațional Finance4SocialChange, cofinanțat din fondurile Uniunii Europene (FEDER, IPA, ENI). Scopul proiectului este promovarea impactului social și stimularea dezvoltării companiilor interesate de soluționarea problemelor comunitare. ODIMM este partener, alături de alte 19 instituții din 15 țări din regiunea Dunării.