„Performanța” subvenționării în agricultură! Doar două din zece dosare acceptate pentru finanțare

08 Nov. 2022, 12:49
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
08 Nov. 2022, 12:49 // Actual //  bani.md

Agenția de Intervenție și Plăți pentru Agricultură anunță că pentru finanțare 10 832 de dosare, dar pentru finanțare au fost acceptate doar 1983, ceea ce înseamnă un sfert din totalul dosarelor depuse sau două din zece.

Suma autorizată pentru finanțare a fost de 305,2 mil. de lei din totalul de 1,7 miliarde de lei. 50% din această sumă a fost deja direcționată pentru plata restanțelor la subvenții din 2021.

Totodată, datele AIPA relevă că ce mai mulți bani pentru subvenții au primit fermierii din Ocnița – 23,8 mil. de lei, Orhei – 19,7 mil. de lei și Edineț cu 17,5 mil. de lei.

Cei mai puțin bani au primit agricultorii din Basarabeasca – 1,4 mil. de lei și  Dubăsari – 1,8 mil. de lei.

Cea mai mare pondere a solicitărilor fiind înregistrate în domeniile pentru investiții în dezvoltarea infrastructurii post recoltare și procesare, valoarea subvențiilor a însumat – 446,82 mil. de lei (810 cereri), urmat de investițiile efectuate în procurarea tehnicii și utilajelor agricole – 4062 mil. de lei (2976 cereri), creditarea producătorilor agricoli – 250,33 mil. de lei (4205 cereri), investiții în înființarea/modernizarea plantațiilor multianuale – 193,94 mil. de lei (923 cereri) și zootehnie – 219,42 mil. de lei (484 cereri).

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 13:11
 // Categoria: Opinii // Autor: 
04 Iul. 2025, 13:11 // Opinii // 

Calea Ferată din Moldova a anunțat solemn, într-un comunicat de presă, o premieră mondială că a reușit, pentru prima dată în ultimii zece ani, să repare o locomotivă diesel pe cont propriu. Este vorba despre venerabila ЧМЭ3-4952, o locomotivă de colecție sovietică, care a primit o a doua tinerețe chiar în atelierele întreprinderii de stat.

„Un moment de referință”, spune CFM, referindu-se la faptul că în sfârșit au avut bani, oameni și piese pentru o reparație capitală – o combinație rară în istoria recentă a infrastructurii moldovenești. S-au reparat motoare, s-a șlefuit arborele cotit (ceva ce, potrivit anunțului oficial, nu s-a mai întâmplat din epoca agricol-industrială – adică 1991), iar inginerii, electricienii și mecanicii au fost felicitați pentru faptul că, de data asta, locomotiva nu a fost trimisă în Ucraina, România sau direct la fier vechi.

Până acum, astfel de intervenții erau considerate imposibile, din motive ce țineau de lipsă de bani, de piese sau pur și simplu de voință. Acum însă, se deschide o nouă eră – una în care poate, cu puțin noroc și vreo încă zece ani, vom reuși să reparăm și următoarea locomotivă din muzeul viu al căii ferate moldovenești.

CFM promite că această reparație nu e doar un accident fericit, ci începutul unei „modernizări”, cuvânt care în transportul feroviar moldovenesc înseamnă de obicei că ceva vechi a fost vopsit cu o culoare nouă.

„Acum avem autonomie tehnică”, anunță întreprinderea, într-o explozie de optimism mecanic. Între timp, călătorii așteaptă încă trenul Chișinău–Iași care întârzie pentru că… locomotiva recent reparată a avut nevoie de o reajustare de urgență.

Glorie locomotivelor vechi și celor care le mai pot da o viață!

 

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO