Petrolul rusesc, cu discount pentru China. Prețurile scad după sancțiuni

11 Feb. 2025, 17:34
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
11 Feb. 2025, 17:34 // Actual //  Ursu Victor

Rusia a fost nevoită să reducă prețul petrolului exportat către China după ce sancțiunile impuse de administrația Joe Biden în urmă cu o lună au început să aibă un impact semnificativ asupra veniturilor sale din exporturile de petrol. Companiile chineze de prelucrare a petrolului au redus achizițiile din cauza sancțiunilor și a problemelor logistice, iar tarifele de transport pentru navele care nu sunt incluse în listele negre au crescut de mai multe ori, forțând furnizorii ruși să scadă prețurile.

Livrările de petrol ESPO din portul de pe coasta de est Kozmino pe nave care nu se află sub sancțiuni, cu încărcătura în martie, sunt realizate cu o primă de 2-3 dolari pe baril față de Brent, potrivit informațiilor oferite de Bloomberg, care citează traderi. Spre comparație, în ianuarie, pentru aceleași condiții, prima era de 5 dolari și mai mult. (Spre deosebire de petrolul Urals, exportat din porturile vestice ale Rusiei, ESPO, mai puțin sulfurat, poate fi mai scump decât Brent).

De asemenea, cumpărătorilor li se oferă opțiunea de a accepta petrolul livrat pe o navă sancționată la un preț și mai scăzut, a mai raportat Bloomberg. Potrivit traderilor, companiile chineze de prelucrare a petrolului de stat refuză să semneze în februarie contracte pentru livrări de ESPO, analizând riscurile și posibilele consecințe. Pe de altă parte, rafinăriile independente, multe dintre ele situate în provincia Shandong, au redus procesarea cu mai mult de jumătate, ajungând la cel mai scăzut nivel de la martie 2020, în perioada pandemiei. Pentru ele, petrolul rusesc a devenit mult mai scump din cauza costurilor mari de transport.

În a doua jumătate a lunii ianuarie, tarifele de transport au crescut de cinci ori față de nivelurile dinainte de 10 ianuarie, când au fost impuse sancțiunile care au vizat majoritatea navelor care făceau livrări în China cu ESPO și alt sortiment din Extremul Orient, Sokol.

Traderii afirmă că, pentru a păstra comerțul cu ESPO, cumpărătorii și vânzătorii analizează posibilitatea de a descărca petrolul pe terminale de petrol mai puțin cunoscute sau în afacerea provinciei Shandong, precum și de a transfera încărcătura pe mare pe alte nave. Totuși, aceste măsuri vin cu creșterea cheltuielilor, iar majoritatea rafinăriilor nu își pot permite acum astfel de costuri suplimentare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

25 Oct. 2025, 10:49
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
25 Oct. 2025, 10:49 // Actual //  Ursu Victor

Timpii de așteptare în punctele de trecere a frontierei dintre România și Republica Moldova s-au redus la jumătate pe parcursul acestui an, a declarat președintele Nicușor Dan, citat de News.ro. Oficialul a precizat că monitorizează evoluția traficului la frontieră și primește rapoarte periodice privind fluxurile de pasageri și mărfuri.

„Față de începutul lui 2025, suntem la 50%. Pe partea românească s-au dus mai mulți oameni – și în vamă, și în polițiile de frontieră. În același timp, în unele puncte au fost implementate controale mixte, care reduc timpul de procesare la jumătate. Mai sunt însă multe de făcut”, a spus Nicușor Dan, vineri seară, la Iași.

Probleme persistente pe segmentul de transport de marfă
Președintele a atras atenția că transporturile comerciale continuă să fie afectate de timpi mari de așteptare, ceea ce crește costurile de export pentru companiile din Republica Moldova.

„Avem o problemă cu transportul de marfă, pentru că orice interval de timp semnificativ care ține un TIR în vamă crește costul pentru marfa pe care Republica Moldova o exportă. Soluția este automatizarea verificărilor prin scanere, dar pentru asta e nevoie de o achiziție publică cu toate procedurile și năravurile aferente”, a declarat el.

Potrivit autorităților, controalele mixte și digitalizarea proceselor vamale vor continua să fie priorități în relația bilaterală România–Republica Moldova, în special în contextul creșterii volumului de transporturi comerciale și al intensificării exporturilor moldovenești către Uniunea Europeană.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII