Rusia a fost nevoită să reducă prețul petrolului exportat către China după ce sancțiunile impuse de administrația Joe Biden în urmă cu o lună au început să aibă un impact semnificativ asupra veniturilor sale din exporturile de petrol. Companiile chineze de prelucrare a petrolului au redus achizițiile din cauza sancțiunilor și a problemelor logistice, iar tarifele de transport pentru navele care nu sunt incluse în listele negre au crescut de mai multe ori, forțând furnizorii ruși să scadă prețurile.
Livrările de petrol ESPO din portul de pe coasta de est Kozmino pe nave care nu se află sub sancțiuni, cu încărcătura în martie, sunt realizate cu o primă de 2-3 dolari pe baril față de Brent, potrivit informațiilor oferite de Bloomberg, care citează traderi. Spre comparație, în ianuarie, pentru aceleași condiții, prima era de 5 dolari și mai mult. (Spre deosebire de petrolul Urals, exportat din porturile vestice ale Rusiei, ESPO, mai puțin sulfurat, poate fi mai scump decât Brent).
De asemenea, cumpărătorilor li se oferă opțiunea de a accepta petrolul livrat pe o navă sancționată la un preț și mai scăzut, a mai raportat Bloomberg. Potrivit traderilor, companiile chineze de prelucrare a petrolului de stat refuză să semneze în februarie contracte pentru livrări de ESPO, analizând riscurile și posibilele consecințe. Pe de altă parte, rafinăriile independente, multe dintre ele situate în provincia Shandong, au redus procesarea cu mai mult de jumătate, ajungând la cel mai scăzut nivel de la martie 2020, în perioada pandemiei. Pentru ele, petrolul rusesc a devenit mult mai scump din cauza costurilor mari de transport.
În a doua jumătate a lunii ianuarie, tarifele de transport au crescut de cinci ori față de nivelurile dinainte de 10 ianuarie, când au fost impuse sancțiunile care au vizat majoritatea navelor care făceau livrări în China cu ESPO și alt sortiment din Extremul Orient, Sokol.
Traderii afirmă că, pentru a păstra comerțul cu ESPO, cumpărătorii și vânzătorii analizează posibilitatea de a descărca petrolul pe terminale de petrol mai puțin cunoscute sau în afacerea provinciei Shandong, precum și de a transfera încărcătura pe mare pe alte nave. Totuși, aceste măsuri vin cu creșterea cheltuielilor, iar majoritatea rafinăriilor nu își pot permite acum astfel de costuri suplimentare.