PIB-ul național a crecut cu 1,8% în primul trimestru al 2021. Importurile au crescut, în timp ce exporturile au scăzut

18 Iun. 2021, 18:17
 // Categoria: Actual // Autor:  Dumitrita Culiuc
18 Iun. 2021, 18:17 // Actual //  Dumitrita Culiuc

Conform datelor statistice publicate de Biroul Național de Statistică (BNS), economia națională a intrat pe o traiectorie ascendentă în trimestrul I al anului curent: produsul intern brut (PIB) a însumat 46,5 miliarde lei și a înregistrat o creștere reală de 1,8%. Relansarea activității investiționale, a consumului intern și a activității economice în sectorul real al economiei sunt factorii determinanți care au favorizat această creștere.

Potrivit BNS, relansarea economică s-a simțit cel mai mult în domeniile:

  • comerțul cu ridicata și cu amănuntul (+0,7% contribuție la PIB);
  • industria prelucrătoare (+0,6% contribuție la PIB);
  • informații și comunicații (+0,4% contribuție la PIB);
  • tranzacții imobiliare (+0,4% contribuție la PIB);
  • construcții (+0,4% contribuție la PIB);
  • producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat (+0,3% contribuție la PIB) etc.

Evoluția pozitivă a comerțului interior cu amănuntul și a comerțului cu servicii prestate populației, indică o îmbunătățire a cererii din partea populației, generând o creștere de 4,5% a Valorii Adăugate Brute (VAB).

Sectorul industrial a revenit pe un trend ascendent în trimestrul I 2021 și a avut un rezultat de +6,1% a VAB. Cel mai mare impact pozitiv asupra creșterii sectorului industrial, precum și, în aceeași măsură, unele ramuri ale industriei prelucrătoare: industria ușoară, fabricarea de mobilă, produse din minerale nemetalice, mașini, utilaje și echipamente etc. l-a avut sectorul energetic.

O evoluție pozitivă a înregistrat și activitatea de construcții. În acest domeniu s-a înregistrat o creșterea de 5,5% datorită majorării cu 13,5% a volumului de lucrări de construcții noi și cu 18,6% a lucrărilor de întreținere și reparații curente. De asemenea, a sporit volumul lucrărilor de construcții în clădiri rezidențiale cu 16,6% și a lucrărilor de construcții inginerești cu 15,7%.

În primul trimestru, sectorul IT a înregistrat o creștere de 6,5% datorită relansării cererii pentru serviciile IT și serviciile informatice, politicilor favorabile dezvoltării sectorului, în special, regimului fiscal distinct în care operează rezidenții parcului virtual  „Moldova IT Park” etc.

Majorarea consumului intern și a importurilor au determinat încasări mai mari din impozite și taxe pe mărfuri și servicii la Bugetul public național și, prin urmare, creșterea de 8,6% a Impozitelor nete pe produse au generat un impact de 1,2% la PIB.

Potrivit informațiilor, creșterea PIB a fost impulsionată de activitatea investițională și de consumul populației. Sporirea cererii interne a favorizat creșterea importurilor de bunuri și servicii cu 7,1% (în termeni reali). În același timp exporturile au scăzut cu 12,3%. Respectiv, exportul net a avut o influență negativă și a sustras 8,2% din creșterea PIB.

Evoluția pozitivă a activității investiționale a fost determinată de un șir de factori, printre care îmbunătățirea condițiilor de creditare a economiei, continuarea proiectelor investitorilor străini, a proiectelor de infrastructură, procurarea de către stat a mijloacelor de transport urban public și transport medical asistat de urgență. În acest sens, formarea brută de capital fix a crescut cu 14,2% și a contribuit cu 2,9% la PIB.

În acest trimestru a crescut consumul populației cu 2,8% creștere și +2,4% contribuție la PIB), ca rezultat al creșterilor veniturilor disponibile (veniturilor salariale, transferurilor de mijloace bănești din străinătate efectuate de persoanele fizice prin bănci), precum și a îmbunătățirii sentimentului de încredere a consumatorilor în starea actuală a economiei și în perspectivele de creștere economică în urma atenuării consecințelor pandemiei.

Realitatea Live

30 Iul. 2021, 12:36
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  Dumitrita Culiuc
30 Iul. 2021, 12:36 // Oameni şi Idei //  Dumitrita Culiuc

Când pandemia COVID-19 a forțat milioane de oameni să renunțe la locul de muncă, comercianții cu amănuntul au văzut creșteri ale cererii de produse care erau deosebit de populare în rândul persoanelor care se aflau în casele lor.

Această cerere i-a ajutat să obțină profituri record în timpul pandemiei, inclusiv giganți cu amănuntul precum Amazon și Walmart, precum și un elev de 16 ani de liceu din Hopewell, New Jersey, pe nume Max Hayden.

Hayden și-a intensificat forța de revânzare a articolelor pe Amazon și alte piețe online în 2020, în tonul profiturilor cu șase cifre. De fapt, prin direcționarea specifică a produselor pe care le știa că vor avea o cerere mare și o ofertă scurtă în diferite puncte ale pandemiei – de la piscine supraterane în perioada verii, la încălzitoarele de terasă din toamna trecută, dar niciodată de necesități pandemice, spune el.

Băiatul a reușit să vândă produse în valoare de peste 1,7 milioane de dolari ca vânzător pe Amazon Marketplace în 2020.

Dacă ar fi să luăm în considerare și celelalte piețe online în care a vândut articole, cum ar fi Facebook Marketplace și Craigslist, Hayden a obținut venituri de peste 2 milioane de dolari anul trecut, revândând articole populare.

După ce a luat în calcul costurile precum transportul și prețurile originale de vânzare cu amănuntul ale produselor, Max spune că a obținut un profit total pentru anul de „aproximativ 110.000 USD pentru mine”.

În septembrie, Hayden și-a înregistrat oficial afacerea ca societate cu răspundere limitată sau LLC, numită MH Book Store. Acum este un CEO de 16 ani.

Un tânăr antreprenor

Deși are abia 16 ani, tânărul a vândut jucării pe eBay în clasa a V-a și apoi, în școala medie, a câștigat bani vândând bomboane și alte dulciuri colegilor săi.

„Am fost arestat de vreo două ori pentru că am vândut filete fidget [la școală], dar de acolo am vândut filatori fidget la târgul din oraș și apoi online”, spune el.

„Max a avut întotdeauna un spirit antreprenorial”, spune mama sa, Jennifer Hayden, care lucrează ca asociat client pentru o instituție financiară (tatăl lui Max, numit și Max, este arhitect). „A iubit banii și este foarte creativ. Și cred că cei doi împreună sunt un fel de ceea ce l-a adus acolo unde se află astăzi ”.

Actuala afacere de revânzare online a lui Hayden a început cu adevărat în 2019, începând cu produse de revânzare populare, cum ar fi adidași. A început cu doar aproximativ 300 de dolari din banii lui.

„Am început cu banii de la ziua mea, lucruri de genul acesta”, spune Hayden, adăugând că nu a trebuit să împrumute niciodată bani de la părinți pentru a-și finanța afacerea.

În ultimul an, însă, afacerea lui Hayden a devenit supraîncărcată. Multe articole pe care le vinde online au un preț dublu față de prețul de vânzare cu amănuntul, spune Hayden, dar uneori pot chiar să aducă o majorare de până la 400% dacă produsul are o cerere deosebit de mare.

Pe acest front, Hayden primește ajutor de la mai multe grupuri la care s-a alăturat pe platforma de mesagerie Discord, unde distribuitorii împărtășesc sfaturi despre ce produse să vizeze și care comercianți cu amănuntul ar putea avea în continuare un articol fierbinte în stoc. Membrii grupului Discord plătesc taxe lunare pentru calitatea de membru, iar Hayden spune că costul variază de obicei de la 20 USD la 100 USD pe lună pentru fiecare grup, dar merită să vă ajutați cu alți revânzători.

Hayden spune că își petrece adesea ore întregi cercetând ce produse se revând cu mult mai mult decât prețurile lor de vânzare cu amănuntul, indiferent dacă este vorba de Discord sau de studierea datelor furnizate de Amazon Marketplace vânzătorilor săi.

„La începutul pandemiei, am vândut lucruri precum console Nintendo Switch și camere web pentru persoane cu copii, astfel încât să poată lucra de acasă și să meargă la școală de acasă”, explică Hayden. „Multe dintre aceste articole se vindeau toate, precum și echipamente pentru exerciții la domiciliu și chiar uneori mașini de cusut și producători de pâine, lucruri pe care oamenii le făceau după ce erau blocați acasă.”

„După școală și muncă, mergeam la diverse Wal-Marts și Targets și [Max ar cumpăra cât mai multe bazine pe care le-am putea încadra în spatele mașinii”, spune Jennifer Hayden.

„Venea toamna, am început să vând încălzitoare de terasă, deoarece încălzitoarele de terasă erau necesare pentru întrunirile în aer liber”, spune Max. Au existat [o mulțime] de limite la adunările interioare din toamnă.”

Hayden este foarte conștient de faptul că succesul său în afaceri a venit într-un moment în care mulți alții s-au luptat în mijlocul pandemiei. Dar, în același timp, la fel ca alte companii online care au prosperat în 2020 (de la giganți precum Amazon la întreprinderile mici care au pivotat pentru a se concentra pe comerțul electronic), Hayden simte, de asemenea, că pur și simplu a văzut o oportunitate bună de afaceri și a profitat de ea.

 
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Lucrările de amenajare a scuarului în memoria victimelor catastrofei de la Cernobîl, finalizate
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
Ultima super lună din 2021 – luna plină “căpșună”
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid
India folosește drone pentru livrarea vaccinului anti-Covid
Expoziția “De la portul popular la îmbrăcămintea modernă”, în Parcul Catedralei
Expoziția “De la portul popular la îmbrăcămintea modernă”, în Parcul Catedralei
Festivalul umbrelelor, în parcul “Alunelul” din sectorul Buiucani
Festivalul umbrelelor, în parcul “Alunelul” din sectorul Buiucani
Expoziție foto dedicată cadrelor medicale, în Capitală
Expoziție foto dedicată cadrelor medicale, în Capitală