Plan revoluționar la Calea Ferată! Gata cu viteza melcului, iar peste zece ani începem tranziția la ecartament UE

09 Mai 2023, 10:06
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
09 Mai 2023, 10:06 // Actual //  bani.md

Calea Ferată are nevoie urgent de investiții pentru reabilitarea infrastructurii or, de altfel, peste câțiva ani aceasta va dispărea și nu va avea cine să circule susține directorul CFM, Oleg Tofilat.

Potrivit directorului CFM, în prezent este reabilitat sectorul de calea ferată de la Giurgiulești la Basarabeasca (230 km). „Un proiect foarte ambițios este reabilitarea coridorului de la Vălcineț, Otaci, Ocnița, Căinari. Am obținut toată finanțarea necesară, deja am lansat licitația pentru procurarea materialelor. Purtăm cu Ukrzaliznița (operatorul feroviar din Ucraina n.r), deoarece în situație de război nu poți aștepta oferte foarte multe. Se explică prin faptul că Ucraina nu are legături feroviare cu Rusia și Belarus, respectiv toate materiile pot fi luate doar din țara vecină”.

Referindu-se le costurile de reabilitare, pentru proiectul de la sud (Tighina – Basarabeasca) costul este de 113 milioane de euro. „Proiectul de la nord la sud costă 135 milioane, iar dacă am lua și celelalte linii din țară s-ar mai adăuga încă o sută de milioane de euro. Aceste lucrări ne-ar oferi un răgaz de zece că să e pregătim pentru trecerea la ecartamentul european”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Oleg Tofilat afirmă, în podcastul de la Europa Liberă, că până la tranziția la ecartament european, Republica Moldova trebuie să asigure investiții importante în sectorul feroviar, estimate, pentru următorii doi-patru ani, la circa 1 miliard de euro.

Acestea ne-ar da un răgaz de circa zece ani, spune Tofilat, pentru ca să ne pregătim de trecerea la ecartamentul european, acesta fiind unul dintre „obiectivele esențiale în integrarea noastră în landșaftul logistic european.”

Oleg Tofilat mai spune că în zece ani trebuie regândit întreg sistemul feroviar moldovean și să fie realizate numeroase studii de fezabilitate, geologice și topografice, în situația în care rețeaua actuală moldovenească nu va putea suporta vitezele medii de 180 km/h.

În prezent, CFM are nevoie de 1000 de vagoane cerealiere – 70 milioane de euro, 3 000 – 4 000 – 350 milioane de euro și 25-30 de locomotive de manevră.

Realitatea Live

17 Nov. 2025, 16:12
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
17 Nov. 2025, 16:12 // Actual //  Ursu Victor

Prețul petrolului rusesc Urals a scăzut săptămâna trecută la 36,61 dolari pe baril, cel mai redus nivel din ultimii doi ani și jumătate, pe fondul prăbușirii cererii internaționale și al intrării iminente în vigoare a noilor sancțiuni americane împotriva giganților energetici Rosneft și Lukoil.

Datele publicate de Argus Media arată că discountul aplicat petrolului Urals față de Brent a ajuns la 23,52 dolari/baril, cel mai ridicat nivel din iunie 2023, ceea ce indică o evitare tot mai accentuată a țițeiului rusesc de către cumpărători.

În portul rusesc Novorossiisk, prețul Urals a coborât joi la minimul de 36,61 dolari/baril, un nivel nemaivăzut din martie 2023. O tendință similară a fost consemnată și în terminalele din Marea Baltică. Abia vineri au fost observate mici corecții pozitive.

Această prăbușire afectează direct finanțele marilor companii petroliere rusești și lovește bugetul de stat, în condițiile în care petrolul și gazele naturale generează circa un sfert din veniturile fiscale ale Federației Ruse. Reducerea masivă a încasărilor vine într-un moment critic, când Moscova se confruntă deja cu presiuni economice crescute din cauza efortului militar în Ucraina.

Impactul este amplificat de sancțiunile anunțate de administrația președintelui SUA, Donald Trump, la 22 octombrie, când Rosneft și Lukoil au fost incluse pe lista neagră. Termenul-limită pentru încetarea colaborării cu aceste companii urma să fie 21 noiembrie, ulterior fiind amânat cu câteva zile. Totuși, numeroase rafinării din China, India și Turcia — cei mai mari cumpărători ai petrolului rusesc — și-au suspendat deja comenzile și caută surse alternative.

După anunțul sancțiunilor, petrolul Urals a început să fie comercializat cu reduceri tot mai mari, întrucât cumpărătorii se tem că pot deveni ținta sancțiunilor secundare ale SUA. Chiar și la livrările destinate Asiei, unde Rusia și-a orientat exporturile în ultimii ani, Urals rămâne cu câțiva dolari mai ieftin decât Brent, chiar și înainte de calcularea costurilor de transport.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII