Polonia va majora importurile de cărbune și va introduce noi tipuri de subvenții

19 Iul. 2022, 11:52
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
19 Iul. 2022, 11:52 // Actual //  MD Bani

Polonia va introduce noi tipuri de subvenţii în domeniul cărbunelui pentru consumatori şi va majora importurile. Astfel se va asigura că va avea suficient combustibil în sezonul rece, transmite Reuters. Măsurile au fost luate în contextul creșterii prețurilor și a problemelor cu Rusia.

Polonia a interzis în aprilie importurile de cărbune din Rusia, ca răspuns la invadarea Ucrainei, deși este dependentă de cărbunele din Rusia.

Luna aceasta, cea mai mare economie din Europa Centrală şi de Est a introdus subvenţii pentru a menţine preţurile pentru cumpărătorii care achiziţionează cantităţi reduse la nivelul de anul trecut. Retailerii sunt reticenţi să participe la schemă deoarece plăţile nu compensează creşterea preţurilor pe piaţă.

„Nu există interes din partea companiilor private pentru a participa la sistemul de subvenţii, prin urmare lucrăm la noi soluţii pentru a compensa preţul ridicat al cărbunelui pentru consumatori”, a anunţat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Piotr Muller.

Acesta a adăugat că noile măsuri ar putea fi adoptate marţi.

În urma unei decizii neobişnuite, premierul Mateusz Morawiecki a ordonat companiilor de stat să importe 4,5 milioane de tone de cărbune până la finalul lunii octombrie, pentru a furniza combustibil gospodăriilor, în urma deficitului cauzat de sancţiunile impuse Rusiei.

În mod obişnuit, importurile de cărbune din Rusia erau folosite de gospodării şi de termocentralele din oraşele mai mici.

În 2021, Polonia a importat peste opt milioane de tone de cărbune din Rusia, dar, din cauza scăderii producţiei interne, deficitul ţării se ridică la 11 milioane de tone.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO