Sectorul transportului feroviar din Republica Moldova a înregistrat o scădere semnificativă în primele trei luni ale anului 2024, potrivit datelor Biroului Național de Statistică.În această perioadă, transportul feroviar de mărfuri, care reprezintă aproximativ 15,4% din totalul mărfurilor transportate în țară, a înregistrat cele mai mari scăderi atât în volumul de mărfuri transportate, cât și în distanța parcursă.
Conform informațiilor furnizate, în ianuarie-martie 2024, volumul de mărfuri transportate pe calea ferată a înregistrat o scădere de 24,7%, comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. De asemenea, distanța parcursă de aceste mărfuri a scăzut cu 44,5%, reflectând o tendință generală de descreștere a activității în acest sector vital al economiei.
CFM este într-o situație financiară dificilă. La sfârșitul lunii aprilie, compania de stat împrumta 35 miilioane de lei de la Loteria Moldovei pentru achitarea restanețelor la salarii, care se acumulase pe fundalul reducverii transportului de mărfuri.
La capitolul infrastructură, din cele 139 de locomotive existente, 134 și-au depășit durata de amortizare. Totodată, peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată și necesită reparație capitală, iar peste câțiva ani circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.
În ultimuul deceniu, întreprinderea de stat a generat pierderi care se apropie de un miliard de lei. Pierderile au crescut în ultimii ani din cauza scăderii numărului de pasageri, în special pentru transportul internațional, dar și a transportului de mărfuri. Totodată veniturile sunt în continuă scădere. Costurile salvării CFM sunt estimate la câteva sute de milioane euro.
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM