Proprietarii Gărilor Auto: Rezilierea contractului, o încălcare a drepturilor investitorilor

05 Sept. 2022, 12:03
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
05 Sept. 2022, 12:03 // Actual //  bani.md

Oxana Demcenco, fondator din Ucraina SRL „Gările Auto Moderne”, susține că decizia statului de a rezilia contractul de parteneriat public-privat care viza modernizarea gărilor și stațiilor auto reprezintă o încălcare a drepturilor investitorilor. De asemenea, este o încălcare a prevederilor contractului în sine. Demcenco anunță că reprezentanții companiei s-au adresat în instanță, cu trei cereri împotriva Agenției Proprietății Publice. Fondatoarea face apel la președinta Maia Sandu să ia în vizor acest caz și să nu admită încălcarea drepturilor investitorilor.

Într-o conferință de presă de la IPN, Oxana Demcenco a spus că este din Ucraina, regiunea Donețk, de unde a fost nevoită să plece după evenimentele din 2014. În 2018 și-a început activitatea de antreprenoriat în Republica Moldova. „Am ales Republica Moldova pentru că atunci eram convinsă că este un stat în care poți investi și dezvolta afaceri. Eram convinsă că este un stat de drept în care drepturile investitorilor se respectă”, a menționat Oxana Demcenco. Ea a mai spus că după invazia Rusiei și începerea războiului pe 24 februarie anul curent, a fost nevoită să părăsească Ucraina și s-a mutat în Republica Moldova, fiind la momentul de față refugiată.

Este acționar al companiei „Gările Auto Moderne” din 2019 și de atunci s-a implicat plenar în modernizarea rețelei de gări auto. Potrivit ei, toată lumea își amintește în ce stare erau gările auto și pot vedea cum arată acum. Și chiar dacă procesul de modernizare nu s-a încheiat, rezultatele sunt vizibile.

Potrivit investitoarei, Agenția Proprietății Publice nu a avut vreun argument și nici bază legală pentru rezilierea contractului de concesionare. „Contractul putea fi reziliat doar dacă exista o hotărârea judecătorească. O asemenea decizie nu există. Noi considerăm că APP are o atitudine neobiectivă față de noi, investitorii”, a mai spus Oxana Demcenco.

În condițiile restricțiilor dictate de pandemia COVID-19, compania s-a adresat de mai multe ori Agenției Proprietății publice pentru a-i fi reînnoite obligațiile investiționale. Mai exact, să permită ca ceea ce urma să fie realizat în 2021 să fie amânat pentru anul 2022, iar ceea ce urma să fie implementat în 2022 să fie amânat pentru 2023. Și deși multe companii au fost susținute în pandemie de stat, solicitările lor au fost ignorate.

Oxana Demcenco a făcut apel la președinta Maia Sandu, dar și corpul diplomatic să ia vizor această situație întrucât nu a existat temei pentru rezilierea contractului.

Iurie Moroz, administratorul „Gările Auto Moderne”, afirmă că doar pe parcursul a trei ani, inclusiv pe perioada pandemică, compania a capitalizat investiții de peste 120 de milioane de lei în activele statului. De asemenea, au fost achitate impozite și taxe de peste 80 de milioane de lei. „Totalizând, în această perioadă de trei ani statul a beneficiat de investiții directe, taxe și impozite în mărime de peste 200 de milioane de lei. Hotărârile luate de factorii de decizie din cadrul APP privind declararea unilaterală a rezoluțiunii contractele, în baza unor pretinse nerespectări ale condițiile contractuale și în lipsa încheierilor ale instanțelor de judecată nu sunt legitime și poartă caracter ilegal”, a declarat Iurie Moroz.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statul român, prin Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța (CN APM), a depus prima ofertă neangajantă pentru achiziționarea operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova – firma ICS Danube Logistics, controlată în prezent de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Potrivit documentelor obținute de Profit.ro, oferta a fost înregistrată pe 24 aprilie 2025, marcând un prim pas concret al României pentru preluarea singurului port maritim al Republicii Moldova, situat strategic la kilometrul 133,8 al Dunării, în vecinătatea granițelor cu România și Ucraina, scrie profit.ro.

Pentru a susține acest demers, compania românească a lansat o procedură de achiziție de servicii de consultanță în valoare de 2 milioane de lei, necesare evaluării activelor și realizării unui raport de due diligence. Cinci operatori economici au depus oferte pentru acest contract, urmând ca firma câștigătoare să finalizeze analiza în termen de trei săptămâni.

Tranzacția este urmărită cu atenție și de alți potențiali investitori strategici. Printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria, controlată de frații Kiril și Georgi Domuschiev – oameni de afaceri influenți și proprietari ai clubului de fotbal Ludogorets Razgrad. De asemenea, BERD a anunțat anterior că poartă discuții și cu investitori din Turcia, Olanda și Danemarca.

Portul Giurgiulești este singurul port maritim al Republicii Moldova și un nod logistic crucial, conectat trimodal – pe cale ferată, rutier și fluvial. În 2023, portul a înregistrat un record de 2,17 milioane de tone de mărfuri transbordate, o creștere de aproape 19% față de anul precedent.

Terminalele portului permit importul de combustibili, îngrășăminte și materiale de construcții, precum și exportul de cereale, ulei, șrot și deșeuri metalice. Giurgiulești funcționează și ca port satelit al Constanței, de unde vin livrări regulate de produse esențiale.

Directorul general al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, a declarat recent că accentul operațional va fi pus pe nevoile importatorilor și exportatorilor moldoveni, menționând investiții în infrastructura cerealieră și digitalizarea operațiunilor.

BERD a devenit unic proprietar legal al portului în 2021, după ce a sprijinit financiar proiectul încă din 1995. Banca internațională a anunțat că urmărește atragerea unui investitor strategic capabil să continue dezvoltarea infrastructurii portuare și să asigure stabilitatea economică a proiectului.

Deși obiectivele guvernului român sunt în prezent confidențiale din rațiuni de concurență, sursele oficiale arată că Bucureștiul tratează acest proiect ca un obiectiv de interes strategic pentru întărirea conectivității regionale, a cooperării economice cu Republica Moldova și a prezenței în bazinul Mării Negre și Dunării.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO