Putin râde în hohote! G7 voia să acționeze, dar SUA au blocat planul împotriva flotei fantomă a Rusiei

10 Mart. 2025, 08:35
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
10 Mart. 2025, 08:35 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statele Unite au împiedicat Grupul celor Șapte (G7) să creeze o grupă operativă pentru combaterea flotei „fantomă” a Rusiei, folosită pentru a ocoli sancțiunile petroliere, potrivit agenției Bloomberg. Propunerea a fost înaintată de Canada, care deține președinția G7, însă SUA au respins inițiativa.

Surse citate de Bloomberg susțin că decizia Washingtonului este legată de faptul că administrația președintelui Donald Trump își reanalizează pozițiile în cadrul organizațiilor multilaterale.

Săptămâna viitoare, în Québec, va avea loc summitul miniștrilor de externe ai G7. Înaintea reuniunii, statele membre încearcă să cadă de acord asupra unei declarații comune privind securitatea maritimă. SUA insistă pentru un ton mai dur față de China și o atenuare a retoricii față de Rusia. În plus, Washingtonul a cerut eliminarea termenului „sancțiuni” și înlocuirea referinței la „capacitatea Rusiei de a continua războiul” cu „capacitatea de a obține venituri”.

Liderii europeni au discutat un plan care ar permite confiscarea tancurilor petroliere rusești din Marea Baltică, sub pretextul luptei împotriva poluării sau a pirateriei. Potrivit unor surse citate de Politico, Uniunea Europeană intenționează să utilizeze normele dreptului internațional pentru a intercepta aceste nave.

De asemenea, Danemarca a anunțat că va începe inspecții asupra tancurilor petroliere suspecte, iar 12 state nord-europene au convenit asupra verificării polițelor de asigurare ale acestor nave. În cazul refuzului de a prezenta documentele, petrolierul va fi inclus într-o bază de date, ceea ce ar putea conduce la sancțiuni.

Flota „fantomă” este compusă din tancuri petroliere vechi, folosite de Rusia pentru a evita sancțiunile occidentale impuse din cauza războiului împotriva Ucrainei. În prezent, această flotă numără peste 600 de nave, transportând aproximativ 70% din petrolul rusesc exportat pe cale maritimă.

Uniunea Europeană a avertizat de mai multe ori că utilizarea acestor nave prezintă riscuri majore de poluare. Cel puțin nouă cazuri de scurgeri de petrol au fost documentate, unele dintre ele lăsând dâre de zeci de kilometri în mare.

Realitatea Live

10 Mart. 2025, 11:14
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
10 Mart. 2025, 11:14 // Actual //  Ursu Victor

Procuratura Anticorupție (PA) continuă investigațiile privind rezultatele unor proiecte realizate în perioada Stării de Urgență, a declarat Octavian Iachimovschi, șeful adjunct al instituției, în cadrul emisiunii „7 zile” de la Cinema 1.

Întrebat dacă PA mai are dosare legate de proiecte făcute în grabă în timpul Stării de Urgență, Iachimovschi a precizat că există anchete în desfășurare, însă nu vizează neapărat graba cu care au fost implementate, ci rezultatele acestora.

În ceea ce privelte construcția drumului Leova-Bumbăta, există suspiciuni privind modul în care au fost realizate lucrările.

„E o apreciere că a fost un proiect făcut în grabă, dar ceea ce am văzut mai mult este o justificare de genul avem voie să facem greșeli dacă ne grăbim, ceea ce mi se pare inacceptabil”, a declarat Iachimovschi.

Potrivit acestuia, mai multe aspecte ridică semne de întrebare. Este vorba de: anumite lucrări care au început înainte de decizia Comisiei pentru Situații Excepționale, dar și faptul că lucrările au continuat chiar și înainte de încheierea unui contract oficial.  Toate acestea au dus la percepția publică potrivit căreia acesta ar fi cel mai scump drum din Republica Moldova.

PA analizează aceste aspecte din punct de vedere juridic, iar investigațiile se concentrează pe obținerea probelor care să clarifice eventualele nereguli în procesul de implementare a acestor proiecte.

În prezent, în dosar există două persoane cu statut de bănuit. Este vorba de șeful Administrației de Stat a Drumurilor, Sergiu Behjan și un administrator al unei companii private. Or, prejudiciul estimat urmează să fie stabilit cu exactitate după finalizarea expertizei.

Proiectul podului Leova-Bumbăta a stârnit critici din cauza costurilor exorbitante, aproximativ 3,5 milioane de euro pe kilometru de drum, transformându-l în cel mai scump drum construit vreodată în Republica Moldova. Costurile totale se ridică la 260 milioane de lei.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Discursul Preşedintei Maia Sandu la monumentul Maica Îndurerată, de Ziua Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
Versuri emoţionante recitate de un veteran la Marşul Memoriei şi Recunoştinţei
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | ZIUA MEMORIEI ŞI RECUNOŞTINŢEI 2025, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | RĂZBOIUL CARE A ÎNSÂNGERAT APELE NISTRULUI
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | SCRIITORUL VLADIMIR BEŞLEAGĂ, PETRECUT PE ULTIMUL DRUM
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI
NO COMMENT | CEI 3 ANI DE AGRESIUNE A RUSIEI ÎN UCRAINA, ÎN IMAGINI