Putin râde în hohote! G7 voia să acționeze, dar SUA au blocat planul împotriva flotei fantomă a Rusiei

10 Mart. 2025, 08:35
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
10 Mart. 2025, 08:35 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Statele Unite au împiedicat Grupul celor Șapte (G7) să creeze o grupă operativă pentru combaterea flotei „fantomă” a Rusiei, folosită pentru a ocoli sancțiunile petroliere, potrivit agenției Bloomberg. Propunerea a fost înaintată de Canada, care deține președinția G7, însă SUA au respins inițiativa.

Surse citate de Bloomberg susțin că decizia Washingtonului este legată de faptul că administrația președintelui Donald Trump își reanalizează pozițiile în cadrul organizațiilor multilaterale.

Săptămâna viitoare, în Québec, va avea loc summitul miniștrilor de externe ai G7. Înaintea reuniunii, statele membre încearcă să cadă de acord asupra unei declarații comune privind securitatea maritimă. SUA insistă pentru un ton mai dur față de China și o atenuare a retoricii față de Rusia. În plus, Washingtonul a cerut eliminarea termenului „sancțiuni” și înlocuirea referinței la „capacitatea Rusiei de a continua războiul” cu „capacitatea de a obține venituri”.

Liderii europeni au discutat un plan care ar permite confiscarea tancurilor petroliere rusești din Marea Baltică, sub pretextul luptei împotriva poluării sau a pirateriei. Potrivit unor surse citate de Politico, Uniunea Europeană intenționează să utilizeze normele dreptului internațional pentru a intercepta aceste nave.

De asemenea, Danemarca a anunțat că va începe inspecții asupra tancurilor petroliere suspecte, iar 12 state nord-europene au convenit asupra verificării polițelor de asigurare ale acestor nave. În cazul refuzului de a prezenta documentele, petrolierul va fi inclus într-o bază de date, ceea ce ar putea conduce la sancțiuni.

Flota „fantomă” este compusă din tancuri petroliere vechi, folosite de Rusia pentru a evita sancțiunile occidentale impuse din cauza războiului împotriva Ucrainei. În prezent, această flotă numără peste 600 de nave, transportând aproximativ 70% din petrolul rusesc exportat pe cale maritimă.

Uniunea Europeană a avertizat de mai multe ori că utilizarea acestor nave prezintă riscuri majore de poluare. Cel puțin nouă cazuri de scurgeri de petrol au fost documentate, unele dintre ele lăsând dâre de zeci de kilometri în mare.

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII