Războiul comercial escaladează! Beijingul impune taxe Americii

04 Feb. 2025, 09:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
04 Feb. 2025, 09:39 // Actual //  Ursu Victor

China a impus tarife de 10% pe importurile de petrol și echipamente agricole, precum și tarife de 15% pe importurile de cărbune și gaze naturale lichefiate (GNL) din SUA. Decizia a fost anunțată de Comitetul pentru tarifare și clasificare din cadrul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze, ca răspuns la intrarea în vigoare, astăzi, 4 februarie, a unei taxe de 10% impuse de SUA pe mărfurile din China.

„Introducerea unilaterală de tarife de către partea americană încalcă grav regulile Organizației Mondiale a Comerțului (OMC) și nu doar că nu contribuie la soluționarea propriilor probleme, dar subminează și cooperarea economică și comercială normală dintre China și SUA”, se arată în comunicatul comitetului.

La 1 februarie, președintele SUA, Donald Trump, a semnat un decret privind introducerea de taxe pe mărfurile din Mexic, Canada și China, explicând decizia prin necesitatea combaterii migrației ilegale și contrabandei, inclusiv a fentanilului, un narcotic sintetic provenit din China. Ulterior, Trump a acceptat să amâne cu o lună taxele pentru mărfurile din Mexic și Canada.

China a anunțat că intenționează să depună o plângere la OMC împotriva acțiunilor SUA. Ministerul chinez de Externe a subliniat că țara are una dintre cele mai stricte politici de combatere a drogurilor, iar problema răspândirii fentanilului este una internă a SUA.

Donald Trump a declarat recent că intenționează să discute cu președintele Chinei, Xi Jinping, „în următoarele 24 de ore” pentru a negocia amânarea aplicării taxelor de 10%. „Dacă nu vom putea ajunge la un acord cu China, tarifele vor fi foarte, foarte mari”, a avertizat președintele american.

Exporturile Chinei către SUA depășesc anual 400 de miliarde de dolari. Multe dintre mărfurile chinezești sunt deja supuse unor taxe de 10% sau 25%. În același timp, China cumpără de la alte țări, inclusiv SUA, mult mai puține mărfuri decât exportă. În 2024, excedentul comercial al Chinei a atins aproape 1 trilion de dolari, marcând cel mai mare surplus comercial al unei țări din ultimul secol, potrivit The New York Times.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII