Războiul din Ucraina și minele în derivă umflă costul transportului maritim al mărfurilor prin Marea Neagră

10 Apr. 2022, 14:47
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
10 Apr. 2022, 14:47 // Actual //  bani.md

Comerțul cu cereale și țiței din Marea Neagră, inclusiv din porturile din România, este pus în pericol de minele care plutesc în derivă în larg. Unii asiguratori internaționali refuză să asigure navele din Marea Neagră, iar cei care încă o fac, practică prime de asigurare prohibitive din cauza războiului din Ucraina și a minelor în derivă. Minele descoperite în apele teritoriale ale României și Turciei în ultimul timp au determinat Organizația Internațională Maritimă să emită recent o circulară privind impactul situației din Marea Neagră și Marea Azov asupra contractelor de asigurare și altor certificate de securitate financiară.

În ultima perioadă, companiile de asigurări refuză efectiv să acopere daunele cauzate de războiul din Ucraina, susține Deutsche Welle, care consideră că firmele de transport maritim își asumă astfel un risc financiar substanțial dacă decid să trimită nave în România, Moldova, Bulgaria, Rusia sau Georgia.

În plus, potrivit Reuters, piața londoneză a asigurărilor maritime a lărgit zona apelor pe care le consideră cu risc ridicat în regiune, iar costurile cu asigurările navelor au crescut. La acestea se adaugă și presiunea guvernului ucrainean, care a solicitat, așa cu a anunțat Profit.ro, asigurătorilor maritimi internaționali să înceteze toate raporturile comerciale cu transportatorii prin intermediul cărora Rusia exportă petrol, gaze lichefiate și cărbune. De ce este important: Prin terminalele de la Marea Neagră din România, Ucraina, Rusia, Georgia și Bulgaria sunt manipulate anual mărfuri din containere în aproximativ 3,5 milioane TEU de mărfuri.

TEU-ul este o unitatea de măsură echivalentă cu 33,2 metri cubi. Un container standard de 1 TEU are o masă proprie egală cu 2.360 kg și poate fi încărcat cu maximum 21.640 kg. O cincime din această cantitate este manipulată prin terminalele din România, cel operat de Dubai Ports World, companie din Emiratele Arabe Unite, fiind cel mai mare terminal de la Marea Neagră. Traficul de mărfuri prin Constanța și alte porturi românești a crescut anul acesta cu 8% față de aceeași perioadă a anului 2021, susține Reuters. În ceea ce privește volumele, media zilnică a mărfurilor în tranzit a crescut cu 30.000 de tone pe zi în medie în luna martie, până la 160.000 de tone pe zi.

MAERSK, MSC, COSCOCS, CMA CGM și ZIM sunt cei mai importanți transportatori din Marea Neagră. În total, aceștia controlează aproximativ trei pătrimi din această piață. Proprietarii de nave plătesc anual o asigurare care acoperă riscul de război, precum și o primă suplimentară atunci când navele pe care le dețin intră în zone cu risc ridicat. Aceste prime separate sunt calculate în funcție de valoarea navei, sau a carenei acesteia, pentru o perioadă de șapte zile. Dacă prima suplimentară era de 0,025% înaintea începerii conflictului din Ucraina, aceasta s-a majorat la 2%-5% la finalul lunii februarie, ceea ce reprezintă costuri suplimentare de sute de mii de dolari pentru un transport, în funcție de destinație. Iar în Marea Neagră costul închirierii unui tanker a crescut considerabil, de la 8.000 de dolari pe zi la 100.000 dolari pe zi, imediat după invazia Ucrainei, potrivit unui articol Reuters publicat pe 25 februarie.

Prezența unor mine în apele Mării Negre probabil că va majora considerabil prima de asigurare suplimentară.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește contul nostru de INSTAGRAM!

 

 

Realitatea Live

19 Sept. 2025, 14:38
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
19 Sept. 2025, 14:38 // Actual //  Ursu Victor

Un studiu realizat de Expert-Grup, intitulat „Promisiuni electorale: între populism și fezabilitate”, a radiografiat programele economice și sociale ale celor 8 formațiuni înscrise în cursa parlamentară din 28 septembrie 2025. Concluzia generală este că toate partidele au căzut în capcana populismului și evită să ofere detalii despre finanțare și instrumente reale de implementare.

Blocul Electoral „Alternativa”

Promisiunile vizează reduceri de taxe, subvenții și investiții publice, ceea ce răspunde unor probleme obiective ale mediului de afaceri. Totuși, lipsa totală a surselor de finanțare și absența instrumentelor clare fac aceste măsuri nerealiste. Expert-Grup atenționează că implementarea lor ar risca să destabilizeze bugetul de stat și să ducă la risipa banului public prin facilități fiscale nețintite.

Blocul Electoral „Împreună”

Programul conține obiective sociale atractive, precum majorări de pensii și salarii, dar acestea sunt formulate la nivel de slogan, fără mecanisme de aplicare. Contradicțiile sunt evidente: se promit cheltuieli mari și, simultan, reduceri de taxe. Analiza califică fezabilitatea ca fiind scăzută, întrucât lipsesc atât calculele financiare, cât și referințele la politici guvernamentale existente.

Blocul Electoral Patriotic al Socialiștilor, Comuniștilor, Inima și Viitorul Moldovei

Documentul scoate în evidență promisiuni cu un puternic accent pe protecția socială și retorica anti-europeană. Deși mesajele sunt menite să mobilizeze electoratul tradiționalist, analiza arată că ele nu au fundament financiar, instituțional sau științific. Fezabilitatea este considerată joasă, iar nivelul de populism foarte ridicat.

Coaliția pentru Unitate și Bunăstare (CUB)

Propunerile pun accent pe stimularea economiei, dezvoltarea regională și sprijinirea mediului de afaceri. Totuși, lipsesc instrumentele clare de implementare: nu sunt precizate taxe, mecanisme bugetare sau programe guvernamentale care să susțină promisiunile. Astfel, chiar dacă intenția de modernizare există, fezabilitatea rămâne incertă.

Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS)

PAS prezintă un program mai structurat decât ceilalți concurenți, cu accent pe integrarea europeană, debirocratizare și infrastructură. Analiza arată că promisiunile corespund agendei de modernizare a țării, însă lipsesc totuși detalii privind sursele de finanțare și analizele de impact. Fezabilitatea este apreciată ca fiind medie, dar cu potențial mai mare decât la alte formațiuni.

Partidul Nostru

Programele au un caracter populist pronunțat, cu promisiuni de salarii și ajutoare sociale, însă fără calcule concrete. Expert-Grup evidențiază lipsa de coerență: se promit investiții masive, dar și facilități fiscale care ar diminua veniturile statului. Fezabilitatea este scăzută, iar riscul de dezechilibru bugetar ridicat.

Liga Orașelor și Comunelor

Accentul este pus pe descentralizare și dezvoltarea localităților. Expert-Grup salută abordarea, dar atrage atenția că lipsesc mecanismele precise de aplicare: nu sunt indicate surse bugetare, taxe locale sau programe concrete de sprijin. În consecință, fezabilitatea promisiunilor este redusă, chiar dacă oportunitatea tematicii este mare.

Partidul Social Democrat European (PSDE)

Programul abordează probleme reale: salarii mici, pensii insuficiente, acces limitat la finanțare pentru agricultori și declinul demografic din mediul rural. Totuși, măsurile propuse sunt formulate populist, fără fundament financiar sau instituțional. Expert-Grup consideră că fezabilitatea este scăzută, iar promisiunile riscă să rămână simple lozinci electorale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII