Şoferii îşi pierd interesul pentru maşinile electrice, pe măsură ce costul energiei creşte

23 Feb. 2023, 12:39
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
23 Feb. 2023, 12:39 // Actual //  bani.md

Şoferii îşi pierd rapid interesul faţă de maşinile electrice pe măsură ce costul energiei electrice creşte, iar preţurile la benzină şi motorină continuă să scadă, potrivit The Telegraph.

Proporţia de cumpărători de maşini care iau în considerare achiziţionarea unui model electric în acest an a scăzut la mai puţin de o cincime, comparativ cu unul din patru în urmă cu un an, conform studiului.

Şeful Stellantis, care deţine Vauxhall, a avertizat că clasele de mijloc nu îşi pot permite costul maşinilor electrice fără sprijinul subvenţiilor de stat.

Carlos Tavares, directorul executiv al Stellantis, a declarat: „Cea mai importantă problemă a electrificării este accesibilitatea pentru clasa de mijloc. Cu asta ne luptăm acum – cât de repede putem reduce costurile pentru a aduce EV [vehiculul electric] la un nivel de accesibilitate pe care oamenii îl pot plăti fără subvenţii”.

Costul iniţial al vehiculelor plug-in a devenit inaccesibil pentru mulţi, deoarece inflaţia galopantă face ca modelele să fie şi mai scumpe. De exemplu, un Volkswagen Golf costă de la aproximativ 25.000 de lire sterline, în timp ce un VW ID.3 complet electric de dimensiuni similare începe de la aproximativ 36.400 de lire sterline. Preţurile pentru Leaf, modelul Nissan alimentat cu baterii, pornesc de la 29.000 de lire sterline, în timp ce modelul Juke cu motor termic începe de la 20.700 de lire sterline.

În acelaşi timp, scăderea preţurilor la pompă face ca mulţi şoferi să păstreze mai mult timp maşinile pe benzină şi diesel.

După ce au crescut vertiginos după invazia Rusiei în Ucraina, preţurile la benzină au scăzut. Între timp, preţurile la motorină au scăzut la cel mai mic nivel de după începerea războiului din Ucraina.

Preţurile mai mari la gazele naturale cu ridicata au dus, de asemenea, la creşterea preţurilor la electricitate, ceea ce face ca încărcarea unui vehicul electric să fie mai scumpă atât acasă, cât şi pe drum.

De asemenea, lipsa punctelor de încărcare pe drumurile din Marea Britanie a pus sub presiune adoptarea vehiculelor cu încărcare la priză. Potrivit Societăţii producătorilor şi comercianţilor de autovehicule (SMMT), anul trecut a fost construit un singur încărcător public nou la fiecare 53 de maşini electrice vândute.

Mark Oakley, director al AA Cars, a declarat: „Este reconfortant pentru industria auto că atât de mulţi şoferi intenţionează să cumpere o maşină în acest an, deşi bugetele de familie întinse îi determină adesea pe oameni să ia decizii de cumpărare diferite. Datele de căutare ale AA Cars arată că cumpărătorii manifestă un interes deosebit pentru maşinile mici, care sunt accesibile la cumpărare şi ieftine de utilizat. Acest lucru poate fi, de asemenea, în spatele scăderii apetitului pentru EV-uri, deoarece acestea costă de obicei mai mult la început decât echivalentele lor pe benzină sau diesel”.

Potrivit datelor publicate de RAC în ianuarie, costul de încărcare a unei maşini electrice pe drum pentru drumuri lungi este acum mai scump decât cel al alimentării echivalentelor lor pe benzină şi diesel.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

03 Oct. 2025, 16:16
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
03 Oct. 2025, 16:16 // Actual //  Ursu Victor

Vineri dimineața, în orașele Dubăsari și Grigoriopol a fost oprită furnizarea apei calde, iar în jurul orei 13:00, aceeași măsură a fost aplicată și în Tiraspol, Bender, Râbnița și Sucleia. Totodată, la stațiile PECO din regiunea transnistreană a fost sistată comercializarea gazului lichefiat, care va fi livrat exclusiv serviciilor de urgență și militare, transmite corespondentul IPN din stânga Nistrului.

Ca măsură de compensare, Centrala hidroelectrică de la Dubăsari a crescut producția de energie de la 24 la 36 de megawați. Acest lucru a fost posibil datorită unei deversări suplimentare de apă de la Centrala hidroelectrică de la Novodnistrovsk. La stație funcționează trei generatoare hidroelectrice, iar în următoarele zile nivelul Nistrului sub baraj va crește cu un metru.

Pe 2 octombrie, Tiraspolul a instituit un regim drastic de economisire a gazului, care va dura aproximativ până pe 12-13 octombrie. Potrivit lui Serghei Obolonik, așa-zisul ministru al economiei din regiune, consumatorii casnici, școlile și spitalele nu vor simți schimbări.

„După încheierea acestei perioade, toți consumatorii din Transnistria și necesitățile regiunii vor fi asigurate cu gaz în regim normal. Mă refer atât la consumatorii industriali, cât și la livrările comerciale, precum și la funcționarea sectorului termoenergetic în condițiile stabilite pentru începerea sezonului de încălzire”, susține Obolonik.

Declarațiile actuale diferă considerabil de retorica sa din mijlocul lunii septembrie. Atunci, Obolonik dădea asigurări că „există un grad ridicat de încredere” în stabilitatea livrărilor de gaze, ceea ce excludea repetarea crizei din ianuarie 2025. Mai mult, el susținea că mecanismul de livrare este „bine pus la punct” și că industria va funcționa în regim normal.

„Privim, cu optimismul caracteristic locuitorilor din Transnistria, faptul că livrările de gaze vor continua în același regim ca și acum. Pentru aceasta, va fi necesar un efort considerabil, inclusiv în cooperare cu Federația Rusă, precum și cu furnizorii de gaze – atât cei ungari, cât și cei moldoveni”, declara Obolonik încă pe 12 septembrie.

Contrastul este evident și în modul de informare a populației. În luna iunie, autoritățile au impus restricțiile fără avertisment: în noaptea de 6 iunie a fost sistată vânzarea de metan, iar ulterior a fost oprită și furnizarea apei calde. Oamenii s-au format în cozi, iar autoritățile nu au oferit explicații oficiale până când panica nu a cuprins întreaga regiune. De această dată, însă, autoritățile au anunțat din timp, pentru a „evita zvonurile și tentativele de a speria populația”, după cum a explicat Obolonik.

Situația este agravată și de condițiile meteo: centrul hidrometeorologic regional a emis o avertizare de furtună, cu rafale de vânt de până la 15 metri pe secundă. În ultima săptămână, în regiunea transnistreană s-a înregistrat o răcire accentuată: dacă la sfârșitul lunii septembrie temperaturile diurne atingeau +19 grade, în zilele de 1-2 octombrie acestea au coborât până la +9..+10 grade. Noaptea, temperaturile se mențin între +5 și +9 grade, iar pe alocuri scad până la +2 grade.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII