Ion Sturza, proprietarul elefant.ro, se așteaptă la reducerea afacerilor din domeniile comerțului online, fullfilment și delivery cu până la 20% în perioada următoare cu impact inclusiv asupra forței de muncă. Potrivit acestuia, productivitatea muncii a scăzut, iar companiile se uită la cum să taie din bugetele cu angajații. În plus, retailerii nu vor mai putea subvenționa prețurile pentru a câștiga, în schimb, cotă de piață.
„Dacă în 2021 am avut o creștere a industriei online cu 25-30%, anul anterior de 6-9%, anul acesta va fi zero – minus 6%. Primele rezultate anul acesta la cei care au furat startul de Black Friday sunt între minus 6% și minus 10% față de aceeași perioadă a anului trecut. Estimez că va fi un rezultat modest. Amazon, spre exemplu, estimează minus în vânzări de sărbatori, dar poate că românii ne vor livra o surpriză și vor cumpăra activ.”a declarat Ion Sturza, fondatorul elefant.ro, în cadrul evenimentului Retail Arena.
” Cineva îmi spunea că începe să dispară, ca și în perioada 2008-2009, clasa mijlocie, adică exact cei care stimulează consumul mediu sau mediu- superio”, a declarat
Din cauza inflației care îi face pe coonsumatori să cumpere produse de prim preț sau chiar contrafăcute, acesta se așteaptă la reduceri ale businessurilor ce au legătură cu retailul online ( magazine onlne, curierat, fulfillment, delivery ) cu 20% și la „restructurarea profundă a proiectelor de investiții, a resurselor umane și a investițiilor în tehnologie”.
În plus, antreprenorul se așteaptă la restructurări pe piața forței de muncă. „Este o presiune în piața muncii. Companiie au început să pună pe freeze ( a îngheța n.red) angajările și sa reducă cheltuielile cu HR. (…)Productivitatea a scăzut dramatic, inclusiv în companiile mele. În pandemie au explodat instrumentele de comunicare și toate așteptările arătau că acestea vor genera o creștere a productivității și că vor avea loc disponibilizări. În realitate, s-a produs doar dezangajarea angajaților și productivitatea a scăzut. Totul vine din cauza problemelor sociale și psihologie profunde și cred că trebuie purtată o discuție sinceră cu angajații. Hai să ne mobilizăm și să venim la birou măca 3-4 zile”, a explicat antreprenorul.
Nu mai sunt bani pentru a subvenționa prețurile. Soluțiile: Restructurările și transmiterea costurilor către consumatori
Sturza estimează, de asemenea, că practica subvenționării prețului pentru a câștiga cotă de piață nu va mai fi folosită de prea mulți jucători din piață. Astfel, clienții români ar trebui să se obișnuiască cu mai puține gratuități precum transportul gratuit, vouchere sau alte astfel de avantaje.
” Sunt companii ( Vivre Deco SRL spre exemplu, n.red) care au reușit anul trecut să ridice bani din IPO (ofertă publică inițială) și să facă investiții în prețuri. Practic, subvenționează prețul mărfii pentru cotă de piață. Și aici este marea provocare. Clienții s-au deprins cu reduceri, vouchere cadou, transport gratuit sau tot felul de gratuități subvenționate de acționarii mai bogați ai companiilor respective. Acum, cu mici excepții reprezentate de companii cu acționari mai bogați, există o dilemă mare: continui să subvenționezi această creștere care nu mai are de unde veni, pentru că apetitul consumatorului scade, sau revii la logica economică normală”, a mai explicat antreprenorul potrivit căruia elefant.ro va pune în practică ambele strategii de business.