Țigările electronice – pericol tot mai mare! Autoritățile caută încă pârghii, deși comerțul online a fost interzis

19 Mart. 2025, 11:43
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
19 Mart. 2025, 11:43 // Actual //  bani.md

Piața țigărilor electronice, denumite și vape-uri, continuă să fie inundată de produse nesigure, iar statistica devine tot mai alarmantă. În timp ce fumatul țigărilor tradiționale rămâne cam la aceleași cote, în cazul țigărilor electronice numărul consumatorilor crește tot mai mult, în special în rândul adolescenților și tinerilor. Deși statul a inițiat noi campanii antifumat, finanțate prin proiecte externe, și a înăsprit, recent, controlul produselor de tutun, combaterea fenomenului bate pasul pe loc, scrie ziua.md.

În spațiul online, în special pe canalele de Telegram și Tik Tok , aceste dispozitive, care folosesc lichide ce sunt vaporizate, sunt vândute nestingherit, ținta principală fiind minorii de 13, 14 și 15 ani. Acest lucru este confirmat și de studiile naționale. O cercetare, realizată în 2023 de Societatea Pediatrică din R. Moldova, arată că 36% dintre 530 de minori intervievați, cu vârste cuprinse între 10 și 16 ani, folosesc țigări electronice de unică folosință, numite și vape-uri.

Vânzarea online a vape-urilor, interzisă doar pe hârtie

Ministerul Sănătății susține că, în prezent, deși comerțul online al țigărilor electronice este interzis, autoritățile nu prea dispun de pârghii pentru a restricționa acest proces. Ministerul subliniază că își propune să consolideze aceste măsuri printr-o cooperare cu specialiști din Belgia.

„Tendința de achiziționare a acestor produse prin intermediul rețelelor sociale și al platformelor online reprezintă o provocare semnificativă pentru autorități, având în vedere dificultatea de monitorizare și aplicare a restricțiilor în mediul digital. În acest sens, este prioritar dezvoltarea mecanismelor de control din partea instituțiilor responsabile, în special a Agenției Naționale pentru Sănătate Publică. Aceasta urmează să ajusteze instrumentele de aplicare a controlului pentru a răspunde mai eficient noilor modalități de comercializare a produselor din tutun în spațiul online. Astfel, a fost inițiată inclusiv o cooperare cu Serviciul Public Federal de Sănătate Publică din Belgia, vizând schimbul de bune practici și consolidarea capacităților de supraveghere a comerțului electronic de produse din tutun”, a precizat Ministerul Sănătății pentru ZIUA.

În timp ce „piața online” a vape-urilor ia amploare, statul luptă împotriva fumatului în spațiul public

Parlamentul a aprobat în 13 martie un proiect privind controlul tutunului, document ce prevede extinderea listei locurilor în care fumatul este interzis și majorarea amenzilor.

Astfel, se interzice fumatul în spațiile publice deschise ale instituțiilor publice, medicale, de învățământ, culturale și sportive, precum și la o distanță de 10 metri de intrările în spațiile publice închise. Fumatul va fi interzis și în scările blocurilor și în stațiile de transport public.

Amenzile pentru încălcarea acestor reguli vor ajunge până la 2.250 de lei, iar în cazul persoanelor juridice amenzile vor fi de până la 15 mii de de lei și suspendarea activității pe un termen de până la un an.

Într-un răspuns pentru ZIUA, Agenția Națională pentru Sănătate Publică a precizat că până la adoptarea acestui proiect de lege în lectura a doua, instituția va propune noi mecanisme de control în mediul online.

„ANSP planifică să elaboreze mecanismele necesare de punere în aplicare a acestor prevederi – elaborarea listelor de verificare, monitorizarea și evidența portalurilor web prin intermediul cărora se comercializează online produse din tutun și produse conexe, instruirea inspectorilor care vor asigura controlul aplicării legii, precum și informarea agenților economici și a publicului referitor la conținutul prevederilor legale”, se arată în răspunsul ANSP.

Tupeul „comercianților online”: oferă reduceri, fac promoții, inclusiv cashback

Din lipsa unei supravegheri în mediul online, comercianții își „înfloresc” micile afaceri pe diferite platforme specializate în vânzări online, dar și pe rețeaua Tik Tok și pe canalele de Telegram.

Pe aceste platforme, prețul acestor dispozitive variază de la 100 și până la 700 de lei, în funcție de volumul cartușelor ce oferă un număr limitat de „pufuri”. Mai mult, așa-zișii vânzători online, pentru a atrage cât mai mulți minori, oferă un șir de promoții, o gamă largă de arome, reduceri și chiar cashbackuri, în timp ce aceste produse nu conțin nici timbru de acciz, nici avertismente de sănătate și nici informații despre concentrația de nicotină și volum.

„Nu te lăsa aburit!”, o campanie în școli și în mediul online susținută de partenerii externi

La sfârșitul anului trecut, Ministerul Sănătății, cel al Educației și Agenția Națională pentru Sănătate Publică au lansat campania „Nu te lăsa aburit!” prin care tinerii, în special adolescenții, sunt informați despre riscurile fumatului și ale țigărilor electronice. Acțiunile, sprijinite financiar de UE și Organizația Mondială a Sănătății în cadrul proiectului „EU4Moldova: pentru un sistem de sănătate durabil”, va dura până în luna noiembrie a acestui an.

Pentru ZIUA, reprezentanții Ministerului Sănătății au precizat că, în cadrul campaniei, sunt realizate un șir de conținuturi informaționale în mediul online și pe rețelele sociale, iar lecții vor fi organizate în 74 de școli.

„Scopul campaniei este informarea elevilor despre componența țigaretelor electronice și efectele nocive ale acestora și ale altor produse de tutun și nicotină și promovarea alegerilor sănătoase pentru viitorul tinerilor. Totodată, campania urmărește și  combaterea percepțiilor false conform cărora țigaretele electronice sunt mai sănătoase decât cele tradiționale, demontând mituri răspândite despre aceste produse”, a precizat Ministerul Sănătății.

Potrivit datelor oficiale, în 2021, aproximativ 30% dintre cetățeni s-au declarat fumători activi. De asemenea, în 2022 aproape fiecare al patrulea elev de 15 ani fumau țigări electronice, de aproape două ori mai mult decât în 2019, când această pondere era de 13%.

Realitatea Live

16 Sept. 2025, 18:15
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
16 Sept. 2025, 18:15 // Actual //  Ursu Victor

Luni a avut loc deschiderea Moldova Business Week 2025 (MBW25), cea de-a zecea ediție a celui mai mare forum economic al țării, la care au fost prezenți fizic peste 700 de participanți. Agenda din această săptămână cuprinde peste 30 de evenimente (15–19 septembrie), reunind investitori, antreprenori, oficiali de rang înalt și experți din peste 40 de țări.

Evenimentul a fost deschis de Natalia Bejan, Director al Agenției de Investiții, care a subliniat rolul MBW25 de a evidenția oportunitățile investiționale și de business ale Republicii Moldova:

„Prezentăm exemplele de succes ale investitorilor care deja contribuie la dezvoltarea economiei naționale. Această ediție va pune accent pe networking calitativ pe întreg parcurs al acestei săptămâni”, a declarat Natalia Bejan, Director General al Agenției de Investiții.

A urmat Prim-ministrul Republicii Moldova, Dorin Recean, care a accentuat direcțiile strategice ale Guvernului:

„Ne concentrăm pe educație și pe regimul fiscal atractiv pentru sectorul IT. Investim în infrastructură industrială astfel încât companiile să poată opera de oriunde în lume și să atragă talente din întreaga lume. Anul acesta, temele cheie de la MBW25 includ digitalizarea serviciilor publice, Moldova IT Park, ajutorul de stat pentru sectoarele industriale, reconstrucția Ucrainei și rolul Moldovei în regiune.”

Din partea Uniunii Europene, Excelența Sa Iwona Piorko, Ambasadoarea UE în Republica Moldova, a menționat progresul integrării economice:

„Pe plan economic, Moldova a făcut pași remarcabili spre integrarea în Piața Unică a UE. Doar acum câteva zile am marcat 11 ani de la intrarea în vigoare a Acordului de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător UE–Moldova, un instrument puternic de modernizare a economiei”, a spus Iwona Piorko, Ambasadoarea UE în Republica Moldova.

 La rândul său, Viceprim-ministrul și ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Doina Nistor, a evidențiat obiectivele de digitalizare și competitivitate:

„Anul acesta ocupăm locul 7 în Global Gender Gap Index – un indicator esențial pentru o societate inovatoare. Digitalizarea este una dintre cele mai mari realizări ale Moldovei, iar obiectivul nostru este clar: 100% digital până în 2030. Republica Moldova își consolidează poziția economică prin integrarea în SEPA (martie 2025), extinderea accesului la piețele financiare europene și prin creșterea competitivității mediului de afaceri” a spus Doina Nistor.

Investitori & exportatori pe scena MBW

De la tehnologie și mobilitate, la producție, agro și asigurări, șapte companii au arătat, prin exemple concrete, potențialul investițional și de export al Moldovei:

  • Eduard Suchanek, Regional Director, Bolt — a anunțat oficial lansarea serviciului de taxi Bolt în Republica Moldova și integrarea acestuia în ecosistemul local de mobilitate.
  • Victor Nistorică, CEO, Brutăria Bardar — produse artizanale „made in Moldova”, standardizate pentru scalare pe piețe externe. Produsele Brutăriei sunt prezente în peste 700 de magazine în Uniunea Europeană, inclusiv Kaufland, Carrefour și Lidl în România
  • Vadim Vetrilă, Co-founder & CEO, Smile Dent Team — export de servicii medicale și standarde internaționale în stomatologie. Din 2009 până astăzi, peste 4000 de pacienți au fost tratați de către clinica Smile Dent, iar activitatea companiei generează aproximativ 15 milioane de euro anual
  • Nicolae Gudumac, CTO & Co-founder, Planable — platformă SaaS din Moldova folosită de branduri globale; dovadă că tehnologia locală concurează la nivel mondial.
  • Ion Tașca, Board Member, PorcoBello SRL — investiții în agricultura și eficiență operațională pe întreg lanțul valoric. Producția anuală a companiei ajunge la 12.000 porci, iar în întreaga țară dețin cel mai modern abator din regiune
  • Peter Höfinger, Deputy CEO, Vienna Insurance Group — capital strategic și consolidarea pieței de asigurări, cu efect de încredere pentru investitori. Pe 1 septembrie 2025, Vienna Insurance Group (VIG) a câștigat licitația publică și a achiziționat o participație de 80% în Moldasig S.A., una dintre cele mai importante companii de asigurări generale din Moldova, cu o cotă de piață de aproximativ 30% după tranzacție.
  • Călin Botean, Regional Director Eastern Europe, Gebauer & Griller — soluții industriale integrate și conectare la lanțurile de producție europene. Investițiile companiei în expansiune și inovație în Moldova se ridică la 60 milioane euro.

Piața de capital: Memorandum pentru noua bursă de valori

Tot ieri, parteneriatul pentru lansarea noii Burse de Valori a Republicii Moldova a fost oficializat prin semnarea unui Memorandum de înțelegere, consolidând colaborarea strategică dintre autoritățile de la Chișinău și București. România, principal partener comercial și poartă de acces către Uniunea Europeană, oferă expertiza Bursei de Valori București (BVB) pentru implementarea unui model modern de piață de capital. Noua bursă va sprijini atragerea companiilor internaționale, dezvoltarea infrastructurii financiare și diversificarea surselor de finanțare pentru mediul de afaceri local.

Mesajul comun al scenei MBW: Moldova is Open for Business! Moldova este o piață care crește prin tehnologie, calitate și parteneriate – cu accent real atât pe investiții, cât și pe exporturi.

Agenția de Investiții este instituția publică, fondată de Guvernul Republicii Moldova, aflată în subordinea cabinetului Primului Ministru, creată și mandatată să atragă investiții strategice în Republica Moldova, să acorde suport post-investițional investitorilor, să contribuie la creșterea exporturilor, să promoveze imaginea de țară și să dezvolte dimensiunea de diplomație economică.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII