Tot mai mulți moldoveni cumpără mașini de la companii importatoare. Se vând ca pâinea caldă, în special în leasing

31 Mai 2022, 09:26
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
31 Mai 2022, 09:26 // Actual //  MD Bani

Într-o analiză economică, expertul Veaceslav Ioniță menționează că, moldovenii își cumpără tot mai activ automobile de la companii importatoare, în special în leasing. Potrivit lui, piața de leasing se va dezvolta semnificativ. Analiza expertului se bazează pe calcule estimative, întrucât nu este un volum suficient de date.

„Piața de leasing din Republica Moldova va cunoaște o dezvoltare destul de puternică în viitor”, a declarat Veaceslav Ioniță, expert în politici economice la Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul.

Potrivit expertului, când vorbim de piața de leasing din Republica Moldova se are în vedere în principal automobilele. Astfel, această piață a cunoscut o creștere semnificativă în 2021 față de 2020, când din cauza pandemiei a scăzut puternic, cu circa 400 de milioane de lei. În 2021, când a fost înregistrat un record istoric absolut al numărului de mașini procurate, s-a recuperat, dar încă nu s-a ajuns la nivelul anului 2019. În primele luni ale anului 2022 s-a înregistrat o ușoară scădere a numărului de mașini procurate din cauza războiul din Ucraina. Oamenii au devenit mai prudenți în tot ceea ce înseamnă împrumuturi.

Conform informațiilor prezentate, în prezent asistăm la o ușoară înviorare a pieței de leasing, care este la nivel de 1,7 miliarde de lei, dintre care 790 de milioane de lei sunt ale persoanelor juridice, iar 910 milioane de lei sunt ale persoanelor fizice.

Din cele 1,7 miliarde de lei acordate utilizând leasingul, mijloace de transport reprezintă 91%, mașini și utilaje – 4%, clădiri și construcții speciale – 2%, iar alte mijloace fixe – 3%. Însă, este și fenomenul mașinilor procurate în bază de credit, dar încă nu a fost identificat mecanismul prin care să poată fi estimată piața creditelor pentru autoturisme, deoarece este una relativ nouă.

Expertul estimează că, în prezent, valoarea totală de mașini care sunt în leasing în Republica Moldova este de 76 de milioane de euro. Anul trecut au fost luate în leasing automobile în valoare de 26,5 milioane de euro. În primele trei luni ale anului 2022 s-au luat în leasing mașini de 7,1 milioane de euro.

Datele estimative mai arată că anul trecut au fost importate 39,2 mii de autoturisme, față de 28,9 mii de unități în 2020, an de pandemie. În 2019 au fost importate circa 32 de mii de mașini. În ultimele 12 luni numărul mașinilor importate este de 38,3 mii de unități. În 2017, când au fost aduse modificări la legislație și a fost facilitat importul de automobile, au fost înregistrate 41,3 mii de unități, însă importul real a fost sub 25 mii.

Potrivit analistului economic, anul trecut, din cele 39,2 mii de unități importate, 14,5 mii de unități au fost aduse de către companii importatoare, iar 24,7 mii – de către persoane fizice, fie pentru ei, fie le-au vândut, fără a fi importatori autorizați.

„La noi piața de autoturisme, încet, de la o piață neobservată, se transformă într-o piața civilizată. Ne apropiem că 40% dintre toate autoturismele importate, care se vând în Republica Moldova, sunt importate de către persoane autorizate”, a remarcat analistul economic.

Veaceslav Ioniță a mai estimat că în 2016 prețul mediu al unei mașini importate de companii importatoare era de 18,6 mii de euro, iar în 2021 și 2022 – de circa 15 mii de euro.

„Bănuiesc că sunt doi factori. Se aduc mașini mai ieftine. Companiile, pentru a cuceri piața încep a aduce, oficial, mașini de mâna a doua, pentru a fi vândute. Din acest motiv, cred că, în timp, numărul mașinilor aduse de către persoane fizice va scădea, iar al celor aduse de către persoanele autorizate va crește. Respectiv, și prețul mașinilor vă scădea, deoarece va fi destul de mare ponderea mașinilor de mâna a doua”, a spus Veaceslav Ioniță.

Expertul este de părere că „orientativ putem spune că în Republica Moldova în anul 2021 au fost importate mașini de 341 de milioane de euro, dintre care: de 218 milioane de euro importate oficial de către persoane juridice; restul, de 123 de milioane de euro, de către persoane fizice, fenomen ce înregistrează o tendință clară de scădere în primele luni ale anului 2022.

„În opinia mea, în acest an, cel mai probabil piața de automobile importate oficial va rămâne la fel, dar va continua procesul de scădere numărul de mașini aduse de către persoanele fizice. Dacă pentru mașinile aduse de către persoanele fizice oamenii oferă bani în numerar, în cazul mașinilor aduse de către companii, asistăm la o piață organizată, iar fiecare a 9-a mașină este procurată în leasing. Ca valoare bănească, mașinile noi domină, față de mașinile de mâna a doua, însă ca număr mașinile de mâna a doua sunt importate mai multe”, a menționat expertul.

Realitatea Live

16 Oct. 2025, 08:12
 // Categoria: Slider // Autor:  bani.md
16 Oct. 2025, 08:12 // Slider //  bani.md

Philip Morris International (PMI) marchează un nou succes în eforturile sale de sustenabilitate: un milion de dispozitive încălzire a tutunului au primit deja o a doua viață prin programele de recondiționare derulate la nivel global. Deși compania și-a propus să atingă acest obiectiv până la sfârșitul anului 2025, realizarea a fost obținută mai devreme, confirmând angajamentul de a reduce impactul deșeurilor electronice asupra mediului și de a promova un model sustenabil de economie circulară.

Programul de recondiționare a dispozitivelor electronice de încălzire a tutunului a început în 2021, iar deja la finalul anului 2024, peste 860 de mii de produse au fost reparate și plasate pe piață, obiectivul fiind ca, până la sfârșitul anului 2025, să fie recondiționate un milion de dispozitive – un scop împlinit. Pentru a atinge acest obiectiv, PMI a trebuit să facă față unor provocări precum estimarea și raportarea volumelor de dispozitive recondiționate, adaptarea la reglementările din diverse piețe, integrarea programului de recondiționare într-un lanț global de aprovizionare complex și asigurarea sustenabilității pe termen lung.

Programul de recondiționare a dispozitivelor fără fum face parte din strategia companiei privind gestionarea deșeurilor de post-consum. Aceasta include programe de colectare a dispozitivelor în cadrul cărora consumatorii pot returna dispozitivele nefuncționale, iar ulterior acestea sunt reparate sau reciclate de către specialiștii de la centrele specializate ale PMI din Ungaria și Japonia.

Europa a contribuit cu cea mai mare parte a volumului de dispozitive recondiționate sau reparate, datorită hub-ului din Budapesta, care a permis extinderea rapidă în țări precum Germania, Grecia, Italia, Polonia, România, Elveția, Marea Britanie, Cehia și Portugalia. Japonia a avut, de asemenea, un rol major, contribuind cu aproximativ o treime din volumul total al dispozitivelor.

Și Republica Moldova s-a alăturat programului de recondiționare prin intermediul lansării Iluma Refreshed. Inițiativa oferă consumatorilor o opțiune sustenabilă, păstrând în același timp toate standardele de calitate și performanță ale produselor noi. Dispozitivele Iluma recondiționate provin din programele de colectare ale Philip Morris și parcurg un proces complex de reparare sau recondiționare în centrele specializate. Înainte de a ajunge din nou în mâinile consumatorilor, acestea trec prin teste stricte de calitate, care asigură că funcționează impecabil. Ulterior, fiecare produs este comercializat într-un ambalaj special, marcat ca recondiționat, dar cu garanția unei experiențe la același nivel cu un dispozitiv nou.

Inițiativa de recondiționare a dispozitivelor a început cu IQOS, dar PMI lucrează în prezent la extinderea conceptului de „a doua viață” pentru întreg portofoliul de produse. Echipele de design se asigură că toate produsele sunt gândite pentru a fi reparabile, prelungind durata lor de viață și reducând consumul de materii prime noi. Prin această abordare, Philip Morris International își reafirmă poziția de companie progresistă, care integrează inovația, responsabilitatea socială și sustenabilitatea.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII