„Trans-Oil” lansează o nouă emisiune de eurobonduri în valoare de 400 milioane dolari

30 Apr. 2021, 10:25
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
30 Apr. 2021, 10:25 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Grupul „Trans-Oil” a revenit cu succes pe piețele de capitaluri internaționale, cu o nouă emisiune de eurobonduri în valoare de 400 milioane dolari, cu scadență în 2026. Tranzacția constituie un plasament de eurobonduri de referință pentru regiunea Europei Centrale și de Est în anul 2021, precum și cea mai semnificativă ofertă din Republica Moldova, în contextul în care Grupul continuă să fie singurul emitent din această țară, după tranzacția inițială din 2019.

Noua emisiune de eurobonduri a generat o cerere semnificativă din partea investitorilor instituționali internaționali, cu un registru de comenzi care a totalizat peste 1,5 miliarde dolari chiar în perioada de bookbuilding, scrie Realitatea.md.

Ampla diversificare a cererii din partea investitorilor a fost dovedită prin participarea activă a unor administratori de active și fonduri de pe arena internațională. Astfel, o serie de investitori din Europa continentală, SUA, Elveția și Marea Britanie au primit alocări de 27, 26, 25 și respectiv 19% în registrul final, restul mergând spre investitori din Orientul Mijlociu, Africa de Nord și Asia.

Instituțiile financiare internaționale din domeniul dezvoltării și partenerii tradiționali ai Grupului, Banca pentru Comerț și Dezvoltare a Mării Negre (BSTDB) și Banca Internațională de Investiții (BII), și-au stabilit ferm planurile de participare la noua emisiune în momentul în care a fost anulată tranzacția, confirmând un angajament total de 50 milioane dolari.

Pe fondul unei cereri puternice din partea investitorilor, dobânda a fost stabilită la un nivel de 8,45% anual, reprezentând o reducere cu 365 de puncte de bază în comparație cu emisiunea inițială de eurobonduri în valoare de 300 milioane dolari, lansată în 2019.

Emisiunea a primit conform așteptărilor rating „B” din partea Fitch Ratings și rating „B-” de la S&P Global Ratings.

„Această nouă tranzacție instituie un nou reper în istoria tranzacțiilor Trans-Oil pe piața de capital, după tranzacția inițială din 2019. Începând din acel moment, Grupul s-a transformat într-o companie agroindustrială din ce în ce mai mare și mai diversificată în zona Europei Centrale și de Est, iar veniturile și profitul operațional aproape că s-au dublat. Mulțumim comunității internaționale de investitori pentru recunoașterea arătată performanțelor noastre consecvente și modelului nostru de afaceri consolidat. Noua emisiune a atras o cerere robustă care a depășit 5 miliarde USD provenind de la investitori tradiționali, precum și din partea unor investitori noi din SUA, Europa, Asia, Orientul Mijlociu și Africa de Nord, cu ajutorul cărora am obținut o substanțială reducere a dobânzii anuale. Cu ajutorul acestui sprijin excepțional din partea investitorilor, privim cu încredere spre viitor și continuăm să ne dezvoltăm afacerea agroindustrială în regiunea dunăreană”, a comentat Vaja Jhashi, CEO și Fondator al Trans-Oil Group.

Sumele încasate din emisiune vor fi utilizate pentru finanțarea unei rambursări anticipate a eurobondurilor purtătoare de 12% dobânda anuală, 12% în sumă de 300 milioane dolari, cu scadența în 2024, prin intermediul unei oferte any-and-all de achiziție și acord tip exit consent, iar fondurile suplimentare vor fi alocate pentru diverse scopuri de ordin general corporativ, inclusiv susținerea capitalului de lucru necesar Grupului.

„Cererea copleșitoare înregistrată din partea investitorilor cu ocazia acestei noi emisiuni de eurobonduri reflectă reziliența consecventă a modelului nostru de afaceri, precum și experiența pe care am acumulat-o în ceea ce privește creșterea și menținerea profitabilității. Trans-Oil a continuat să-și consolideze profilul de atragere finanțare și și-a dovedit capacitatea de acces pe piețele de capital, contribuind la dezvoltarea sustenabilă și pe termen lung a Grupului”, a comentat Jim Van Steenkiste, Co-Portfolio Manager, European Principal Group, Oaktree Capital Martagemeht, L.P..

Realitatea Live

24 Dec. 2025, 13:17
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
24 Dec. 2025, 13:17 // Actual //  Grîu Tatiana

Calea Ferată din Moldova va fi supusă unei reforme structurale majore, care prevede separarea activității în două companii distincte, începând cu anul 2026. Anunțul a fost făcut de ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, care susține că măsura este necesară pentru eficientizarea domeniului feroviar.

Potrivit oficialului, una dintre entități va administra infrastructura feroviară și va rămâne integral în proprietatea statului, iar cealaltă va presta servicii de transport de marfă și pasageri, funcționând ca agent economic independent.

„Unul poate primi subvenții de la stat, pentru că infrastructura va fi componenta de monopol a statului, fără drept de a fi privatizată. Cel de-al doilea este un agent economic, care trebuie să-și câștige existența prin servicii acordate persoanelor juridice și fizice pe teritoriul Republicii Moldova și nu numai. De asta este obligatoriu de împărțit”, a declarat Vladimir Bolea, în cadrul unui club de presă.

Ministrul a precizat că cele două companii vor fi înregistrate separat la Agenția Servicii Publice, iar procesul de reorganizare ar urma să fie finalizat pe parcursul anului 2026.

Pe fondul dificultăților financiare persistente, conducerea CFM a decis trimiterea în concediu tehnic forțat a aproximativ 30% dintre angajații din administrație, în perioada 22 decembrie – 12 ianuarie. Măsura vizează între 700 și 1 000 de persoane care nu sunt implicate direct în circulația trenurilor sau în organizarea transportului feroviar, aceștia urmând să primească 55% din salariu pe durata concediului.

Directorul CFM, Sergiu Cotelnic, a declarat că această decizie ar urma să aducă economii de circa 7–8 milioane de lei și are drept scop evitarea acumulării unor datorii suplimentare. Potrivit lui, restanțele salariale depășesc în prezent circa 100 de milioane de lei. Au fost achitate deja salariile restante pentru luna august, iar celelalte plăți vor fi efectuate pe măsura identificării resurselor financiare.

Ultimele date financiare indică pierderi de 152,4 milioane de lei pentru Calea Ferată din Moldova, în ușoară scădere față de 156,1 milioane de lei înregistrate în perioada similară a anului trecut.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII