Turcia se apropie de un boom energetic fără precedent: gaze din Marea Neagră, reactor nuclear, hidroenergie și eoliene

11 Apr. 2023, 07:49
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
11 Apr. 2023, 07:49 // Actual //  bani.md

Preşedintele Recep Tayyip Erdo­gan le-a promis turcilor „veşti bune“ pe 20 aprilie, probabil redu­cerea facturilor la utilităţi, ceva obligatoriu dacă vrea victoria în alegerile de pe 14 mai, care se anunţă mai difi­cile ca până acum pentru el.

Câteva veşti bune au fost deja comunicate: Turcia va începe în mai să livreze către gospodării gazele naturale descoperite în Marea Neagră şi va inaugura primul reactor al primei sale centrale nucleare luna aceasta. Sunt realizări cu care niciunul dintre contracandidaţii lui Erdogan sau chiar unele ţări vecine nu s-ar putea lăuda.

Dincolo de aspectele populiste şi electo­rale, aceste mesaje şi evenimente se referă la proiecte strategice realizate în timp record. Gazele care vor fi aduse în gospodării în vara aceasta au fost descoperite în 2020 în Marea Neagră, iar primele conducte ale reţelei de transport către ţărm au fost montate anul trecut. Gazele descoperite în Marea Neagră ar trebui să acopere 30% din consumul Turciei când producţia se va face la capacitate maximă. La cen­trala nucleară turcă, lucrările de construcţie au început în 2018 şi ar trebui să fie finalizate în 2026, când din producţia celor patru reactoare va putea fi aco­perit 10% din necesarul intern de electricitate.

Sunt proiecte importan­te pentru Turcia, care-şi aco­pe­ră două treimi din consumul de energie din importuri, dar şi pen­tru Erdogan, care a declarat că obiectivul său este să-şi facă ţară independentă energetic. Dar pentru aceasta, energia nucleară şi gazele din Marea Neagră, oricât de mult sunt majo­rate estimările privind rezervele de acolo, des­co­peririle de până acum fiind considerate isto­rice, nu sunt suficiente, mai ales că economia turcă are una dintre cele mai mari rate de creştere a consumului de energie din Europa. De aceea, Turcia mai are şi alte planuri de extindere a producţiei de energie, unele controversate.

În regiunea Yusufeli, apele râului Çoruh cresc încet aco­perind sate, localităţi şi aşe­zări istorice. Râul este blo­cat de cel mai mare baraj al Turciei şi al cincilea ca mărime din clasa lui din lume. Barajul, finalizat în toamna anului trecut, are o înălţime de 275 de metri şi blochează apa pentru o hidro­centrală cu trei turbine. Proiec­tul a fost lansat în urmă cu aproape zece ani şi cu toate acestea creşterea nive­lului apelor i-a luat pe mulţi dintre localnici pe nepregătite.

În timp ce presa de propagandă a gu­ver­nului redă imagini cu canoişti care se antrenea­ză pe lacul imens înconjurat de stânci şi un pei­saj spectaculos printre case şi sinagogi inun­date, publicaţiile mai moderate scriu despre voluntari care încearcă să salveze animele lăsa­te în urmă şi izolate pe construcţii şi cum localnicii încă îşi mai adună din bunuri din fostele locuinţe. Hidrocentrala poate asigura în teorie electricitate pentru întregul oraş Anta­lia, care are 2,5 milioane de locuitori şi este al cincilea ca mărime din Turcia, iar barajul contribuie cu 2% la capacitatea hidroelectrică a ţării.

Pe râul Çoruh au fost construite sau ur­mează să fie construite 13 baraje. Pentru cel de la Yusufeli a trebuit mutate 7.400 de persoane. Valea era considerată un muzeu natural. Hidro­energia este de decenii răspunsul Anka­rei la dependenţa de importurile de energie şi încă mai este, scrie Foreign Policy. Turcia are peste 700 de hidrocentrale, care produc 17% din electricitatea generată. Însă barajele au prostul obicei de a fi nefolositoare în vremuri de secetă, cum s-a întâmplat în 2021, şi de a crea tensiuni cu statele din aval.
Cele mai multe din barajele mari ale Tur­ciei sunt pe fluviile Tigru şi Eufrat şi au redus deja fluxul de apă către mai aridele Siria şi Irak. Hidroenergia este considerată energie regenerabilă, care reprezintă peste jumătate din capacitatea energetică totală instalată, de 104.488 MW. Capacitatea hidroenergetică este de 31.600 MW, iar cea eoliană de 11.490 MW, aceasta fiind a doua sursă de energie regenerabilă. Instalaţiile solare însumează 9.820 MW. Regenerabilele reprezintă peste 95% din creşterea de capacitate din 2021, potrivit Daily Sabah.

Diversificarea surselor de energie şi găsirea unora noi este crucială pentru viitorul economic al Turciei deoarece importurile de energie au cea mai mare contribuţie de defi­citul comercial. Acestea reprezintă, de ase­menea, o vulnerabilitate geopolitică. Centrala atomică de la Akkuyu, un proiect de 20 de miliarde de dolari, este construită cu tehno­logie şi finanţare din Rusia. Inagurarea anun­ţată de Erdogan pentru 27 aprilie presupune încărcarea primului reactor cu combustibil nuclear, nu începerea producţiei – programată totuşi pentru anul acesta.

În total, ar trebui să fie patru reactoare. Până la descoperirea gazelor din Marea Neagră şi până la venirea gazelor din Azerbaidjan, gazele ruseşti erau cea mai importantă sursă de energie de acest timp.

Goana după gazele din Marea Mediterană a pus Turcia pe picior de război cu Grecia, îndepărtând-o şi mai mult de aliaţii săi din NATO. După ce Rusia a atacat Ucraina şi a pierdut piaţa de hidrocarburi din UE, Turcia a devenit unul dintre principalii importatori de gaze naturale lichefiate şi petrol ruseşti. Rusia este doar un partener de conjunctură pentru Ankara. Turcia importă petrol şi din Iran, tot o ţară aflată sub sancţiuni occidentale. Toate acestea fac parte din jocul făcut de Erdogan pentru a face din Turcia un centru de trading de energie pentru piaţa europeană. Dar o parte din sursele de energie sunt cel puţin nesigure.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

28 Iul. 2025, 17:41
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
28 Iul. 2025, 17:41 // Actual //  Ursu Victor

Pe 29 iulie 1994, Parlamentul Moldovei a adoptat Constituția țării. Legea Supremă a fost modificată de mai multe ori, iar unii politicienii au încercat și nu ezită să mai folosească prevederile din document în scopuri proprii sau impuse de puteri străine.

Prima modificare a Legii Supreme a fost votată în 1996. Atunci s-a decis introducerea unor prevederi privind activitatea judecătorilor.

În anul 2000, aleșii poporului au decis că președintele trebuie ales de Parlament. Tot atunci, în Constituție s-a stipulat că șeful statului nu poate fi demis în ultimele 6 luni de mandat al Legislativului, oficialului i s-a acordat atribuția de a desemna premierul, s-au stipulat atribuțiile Guvernului, unele obligații ale Procuraturii și a s-a acordat membrilor Curții Constituționale dreptul de a stabili circumstanțele în care poate fi dizolvat Parlamentul sau demis președintele.

În anul 2001, în document s-a fixat că pedeapsa cu moartea este abolită, însă până în 2006 reglementarea stipula că excepții se pot aplica „decât numai pentru acte săvârşite în timp de război sau de pericol iminent de război și numai în condițiile legii”. Constituția a fost completată cu prevederi privind reținerea maximă pentru 72 de ore și arestul doar în baza mandatului emis de instanță. De asemenea, a fost punctat că nici o lege din Moldova nu poate suprima drepturile fundamentale ale omului.

Un an mai târziu, în Constituție au fost incluse prevederi privind dobândirea și retragerea cetățeniei, s-a stabilit că moldovenii nu pot fi extrădați sau expulzați din țară, au fost reglementate modalitățile de dobândire a azilului și de extrădare a străinilor. O altă noutate o reprezenta introducerea în Legea Supremă a regulilor de activitate pentru membrii Consiliului Superior al Magistraturii.

În 2003, documentul s-a completat cu reglementări privind autonomia Găgăuziei. De asemenea, a fost stabilit că pe lângă deputați, Guvernul, președintele și Adunarea Populară de la Comrat au dreptul la inițiativă legislativă.

Următoarele modificări au fost aplicate în 2016, când urmare a unei decizii emise de Curtea Constituțională, modificările din 2000 prin care președintele era ales de Parlament au fost declarate neconstituționale. Așadar, s-a reluat desfășurarea alegerilor prezidențiale.

În anul 2017, Constituția a fost completată cu prevederi privind atribuțiile Avocatului Poporului. O altă modificare din 2019 prevede că în unul dintre aliniatele legii supreme cuvântul „handicapați” se substituie, urmând să fie utilizată expresia „cu dizabilități”.

Printr-o modificare din anul 2022, Parlamentul a dispus noi reglementări privind activitatea judecătorilor, a fost stabilită componența Consiliului Superior al Magistraturii, modul de desemnare, numire și încetare a mandatului lor, inclusiv în bază de concurs.

Magistrații de la Curtea Constituțională au pus punct disputei despre limba vorbită în Moldova în anul 2023. Atunci, s-a punctat că în Legea Supremă a țării va fi stipulat că vorbim româna.

Ultima modificare a Constituției a fost aprobată prin referendumul din anul 2024. Atunci, cetățenii au votat că își doresc ca în document să fie indicat că parcursul european al țării noastre este ireversibil, iar în Legea Supremă a apărut un nou titlu – Integrarea Europeană. Reglementările introduse stabilesc că aderarea Moldovei la tratatele UE va fi decisă de Parlament, iar legile comunitare „au prioritate față de dispozițiile contrare din legile interne, cu respectarea prevederilor actului de aderare”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA