Un caz ce poate compromite tot ce ține de parteneriatele public-private în Moldova

17 Feb. 2025, 13:05
 // Categoria: Social // Autor:  bani.md
17 Feb. 2025, 13:05 // Social //  bani.md

„Cu ani în urmă, parteneriatele public-private erau privite cu mult optimism şi tratate ca oportunități reale pentru atragerea investițiilor și dezvoltarea mai multor domenii importante pentru societate și business. Însă, una sunt speranțele şi alta realitatea. Astfel, astăzi chiar şi puținele parteneriate public-private, care sunt implementare, se confruntă cu o mulțime de dificultăți, deseori artificiale și de ordin birocratic. Dacă ar exista măcar puțină viziune, voință sau flexibilitate din partea autorităților, majoritatea problemelor și neînțelegerilor ar dispărea. Este şi cazul Parteneriatului public-privat în imagistică și radiologie din cadrul Spitalului Clinic Republican. Istoria este veche şi a început încă în anul 2010, când Guvernul Republicii Moldova a adoptat Hotărârea nr.1116 cu privire la parteneriatul public-privat pentru prestarea unor servicii de sănătate. La concret, se urmărea scopul demarării unui parteneriat public-privat (PPP) pentru serviciile de radiologie şi diagnosticare imagistică din cadrul Instituției medico-sanitare publice Spitalul Clinic Republican. Ulterior, organele abilitate ale statului, în coordonare cu experții Băncii Mondiale (IFC), au desfășurat concursul de selectare a partenerului privat. În baza concursului, a fost selectată compania SRL Magnific din Republica Moldova care a fost obligată să creeze o companie fiică – SRL Euromed Diagnostic, ce urma să se preocupe de implementarea PPP propriu-zis” – se menționează într-un articol publicat pe oficial.md.

Potrivit sursei citate, „la 24 noiembrie 2011 a fost semnat contractul pentru realizarea unui parteneriat public-privat pentru servicii de radiologie și diagnostic imagistic între: Ministerul Sănătății al RM și IMSP Spitalul Clinic Republican, în calitate de parteneri publici, pe de o parte și SRL Magnific și SRL Euromed Diagnostic, în calitate de parteneri privați. Contractul a fost semnat pe un termen de 12 ani, începând cu data dării efective în folosință către partenerul privat – martie 2013. Conform estimărilor contractul PPP expiră în martie 2025. Pe parcursul întregii perioade partenerul privat şi-a respectat toate obligațiunile investiționale: a efectuat investiții capitale in clădirile transmise în gestiune, chiar a construit și alte spații operaționale suplimentare; a cumpărat și instalat utilajul aferent activităților de radiologie şi imagistică de performanță. În total, cheltuielile investiționale se ridică la 120 milioane lei. Mai mult ca atât, prin contractul semnat, partenerul privat a fost obligat să-şi asume şi cheltuielile pentru serviciile de consultare şi asistență acordate de experții Băncii Mondiale (IFC) în valoare de 250.000 dolari SUA. Sumă care a fost achitată până la punerea în aplicare a proiectului PPP. În rezultat, au fost create cele mai bune condiții de prestare pacienților a serviciilor calitative grație utilajelor moderne instalate. Evident, a crescut şi numărul de investigații efectuate. În toată această perioadă de serviciile medicale prestate de acest PPP a fost de cca 500 mii persoane sau 40-45 mii persoane anual. Majoritatea lor fiind în baza polițelor de asigurare medicală obligatorii.

Conform contractului, partenerului public sau Ministerul Sănătății și IMSP Spitalului Clinic Republican i-au revenit două responsabilități de bază: asigurarea unui volum minim al serviciilor medicale în valoare de cel puțin 350 mii euro/an; ajustarea periodică a tarifelor pentru serviciile prestate, reieșind din factorii economici obiectivi (inflația, creșterea prețurilor a echipamentelor medicale și consumabilelor, cursul valutar, majorările salariale, etc.)”.

În articol se mai spune că, în cei 12 ani de implementare a contractului PPP, doar în 2 ani au fost executate obligațiunile partenerilor publici ce țin de asigurarea unui volumul de investigații minim şi niciodată nu a fost onorată obligațiunea de ajustare a tarifelor la realitățile pieței. Astfel, doar in anii 2017-2022, ca urmare a neonorării de către stat a obligațiunii de ajustare a tarifelor, partenerul privat a pierdut circa 10 milioane lei. Mai mult ca atât, în pofida logicii economice și circumstanțelor pieței, partenerul public, în special Ministerul sănătății, a mers şi mai departe – a impus partenerul privat să diminueze tarifele pentru serviciile medicale esențiale cu 20%. În rezultatul neexecutării conforme a contractului PPP şi inacțiunilor partenerului public, Compania Euromed Diagnostic SRL a ajuns în situaţia în care la finele acestui parteneriat nu şi-a recuperat investițiile de bază, n-a eliberat activele de sub gajul asupra activelor sale instituit de banca comercială finanțatoare, nu mai vorbim și un nivel minim de profit.

„Apropo, Curtea de Conturi a Republicii Moldova în repetate rânduri a constatat că partenerul public nu şi-a onorat obligațiunile contractuale de bază menționate. Astfel, prin Hotărârile sale nr.32 din 28.07.2016 privind aprobarea Raportului auditului de performanță privind sistemul parteneriatului public-privat și nr.80 din 24.12.2020 privind Raportul auditului conformității organizării, realizării și supravegherii parteneriatelor public-private în domeniul sănătății a descris întreaga situație aferentă PPP menționat și a emis un șir de recomandări care nu au fost executate de partenerul public.

În toți acești ani, Compania Euromed Diagnostic SRL a sesizat toate instituțiile statului, inclusiv conducerea de vârf a țării despre situația creată, însă răspunsuri fie nu au parvenit sau au fost formale. O atitudine formală a fost şi în cadrul Comisiei de mediere, formată din reprezentanți din toate părțile interesate a PPP, care urma să se întrunească trimestrial şi să urmărească programul investițional și să soluționeze litigiile conexe. În 12 ani de activitate a PPP, Comisia dată s-a convocat doar de câteva ori, iar toate solicitările partenerului privat de a întruni comisia în ședință au fost ignorate.

Cu sau fără bună știință, partenerul public a sfidat Legea cu privire la parteneriatul public privat nr.179 din 10.07.2008 și principiul fundamental al oricărei afaceri care ține de recuperarea investițiilor efectuate și obținerea unui profit rezonabil. PPP discutat nu a creat premise pentru recuperarea nici a investițiilor de bază. Mai mult ca atât, există riscul să piardă în favoarea băncii comerciale finanțatoare echipamentele medicale gajate și să fie evacuat din încăperile pe care le-a reparat, construit, amenajat din contul și pe riscul Companiei Euromed Diagnostic SRL. Astfel, un mega proiect cu impact social și economic major, consultat inclusiv cu Banca Mondială, se poate încheia cu un mare eșec și scandal, iar aceasta va fi un semnal nefavorabil imaginii țării și o îngrijorare pentru orice potențial investitor in Republica Moldova, care și așa sunt sceptici de riscurile regionale și locale”, notează sursa.

Concluzia este că, „în rezultat putem ajunge la compromiterea totală a însăși conceptului de parteneriate public-private în Moldova și potențialului investițional al țării. Aceasta dacă Ministerul Sănătății nu va întreprinde acțiunile de rigoare pentru a analiza și redresa situația. Posibilități în acest sens există mai multe.

Compania Euromed Diagnostic SRL manifestă o deschidere deplină și dorința depășirii acestui litigiu pe cale amiabilă prin dialog deschis si decizii rezonabile, astfel asigurându-se obiectivele si scopul final al PPP – transmiterea tuturor spațiilor și echipamentelor medicale către IMSP Spitalului Clinic Republican fără careva riscuri sau angajamente financiare. Întrebarea însă este: Are Ministerul Sănătății dorința de a soluționa această problemă sau interesele sale sunt de alt ordin? Vom vedea în scurt timp…”.

Realitatea Live

12 Apr. 2025, 11:37
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
12 Apr. 2025, 11:37 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Fostul ministru al Energiei, Victor Parlicov, avertizează că Republica Moldova se îndreaptă inevitabil spre reluarea achiziției de energie electrică de la centrala de la Cuciurgan, după ce alternativele promise de autorități nu s-au materializat. În cadrul unei emisiuni la Rlive, Parlicov a criticat lipsa de acțiune a guvernului în ceea ce privește implementarea soluțiilor tehnice deja aprobate.

„După ce Gazprom singur a renunțat la furnizarea de gaz în stânga Nistrului de la 1 ianuarie, care mai este sensul să înaintăm condiționalități care nu sunt respectate? Mă refer la repornirea industriei din stânga Nistrului. Vedem că a revenit perioada caldă, dar volumele de gaz livrate în stânga Nistrului sunt aceleași”, a declarat Parlicov.

Potrivit acestuia, în absența unor progrese concrete privind instalarea surselor alternative de generare electrică, Moldova nu are decât o singură opțiune viabilă pe termen scurt: revenirea la energia de la MGRES – centrala de la Cuciurgan, controlată de regimul separatist de la Tiraspol.

„Următorul pas, în lipsa unei soluții, e clar: decizia CSE din 16 ianuarie prevedea instalarea unei turbine pe gaz și a unor motoare cu ardere internă, cu o capacitate totală de 100 MW. Nu s-a făcut absolut nimic. Soluția există, din punct de vedere tehnic este posibilă, iar din punct de vedere financiar putea fi rezolvată cu sprijinul UE. Și totuși, autoritățile nu au făcut nimic. Mesajul este clar: deși nu avem alte opțiuni, vom reveni la Cuciurgan”, a punctat fostul ministru.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | CHIȘINĂUL, ÎN PREGĂTIRI PENTRU SĂRBĂTORILE PASCALE
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | Agențiile Teritoriale dotate cu 55 de mașini noi
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | 16 ANI DE LA REVOLUŢIA DIN APRILIE 2009
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | IGSU a primit 19 autospeciale de intervenție, donate de Guvernul Japoniei
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | Exercițiu de simulare a procesului legislativ din Parlamentul European
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU
NO COMMENT | PREȘEDINTELE CEHIEI, PETR PAVEL, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA CHIȘINĂU