Vești proaste pentru moldoveni! Motorina se scumpește! Guvernul majorează acciza din 2025

13 Iun. 2024, 10:08
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
13 Iun. 2024, 10:08 // Actual //  bani.md

Ministerul Energiei a propus majorarea accizei la motorină începând cu anul 2025, în cadrul unei strategii de aliniere la standardele Uniunii Europene și de promovare a politicilor „verzi”. Astfel, acciza va crește semnificativ pentru a atinge cerințele minime comunitare aferente taxelor aplicabile carburanților.

În prezent, Republica Moldova aplică o acciză de aproximativ 0,135 euro/litru pentru motorină, mult sub rata minimă de impozitare la nivel comunitar, care este de 0,330 euro/litru. Pentru comparație, acciza medie în UE pentru anul 2022 a fost de 0,55 euro/litru pentru benzină și 0,44 euro/litru pentru motorină. Acciza la benzină în Moldova este de aproximativ 0,290 euro/litru, reprezentând circa 81% din nivelul minim european, în timp ce acciza la motorină este doar 41% din nivelul minim european. Prin urmare, guvernul a decis că o ajustare a accizei la motorină este iminentă.

În acest context, Ministerul Enrgiei propune majorarea pentru următorii 3-5 ani a cotei accizei pentru motorină în raport cu majorările care urmează a fi operate la benzină, astfel încât, Republica Moldova în calitatea sa de țară candidată la UE să se
apropie cât mai mult de cerințele minime comunitare aferente taxelor respective.

Majorarea accizei la motorină este parte a unui plan mai amplu de aliniere la standardele europene, având în vedere statutul Republicii Moldova de țară candidată la UE. În plus, măsura are ca scop descurajarea utilizării motorinei ca și carburant pentru transportul privat, promovând astfel o politică ecologică.

Deși majorarea accizei va avea un impact direct asupra prețului motorinei la pompă, afectând în principal deținătorii de autoturisme care utilizează motorină pentru transport privat, guvernul recunoaște că nu toți consumatorii vor resimți această schimbare în mod uniform. Producătorii agricoli, de exemplu, au beneficiat în trecut de mecanisme de rambursare a accizei, dar aceste politici s-au dovedit a fi mai puțin eficiente și apreciate.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

22 Oct. 2025, 16:31
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
22 Oct. 2025, 16:31 // Actual //  Ursu Victor

Piața comerțului alimentar din Rusia trece printr-o transformare profundă pe fondul încetinirii economiei și creșterii accelerate a inflației. Tot mai multe lanțuri de retail renunță la supermarketuri și hipermarketuri, înlocuindu-le cu discountere și așa-numitele „magazine pentru săraci”, potrivit datelor Infoline, citate de publicația Kommersant, citată de Moscowtimes.

În primele nouă luni ale anului 2025, în Rusia s-au închis 67 de magazine mari, cu o suprafață totală de peste 185.000 m². De la 2017 încoace, ponderea supermarketurilor și hipermarketurilor în comerțul cu amănuntul s-a redus aproape la jumătate – de la 37% la 21%. În schimb, discounterele au ajuns să domine piața, urcând de la 49,9% la 63,4% din totalul vânzărilor.

Cea mai spectaculoasă creștere o înregistrează însă așa-numitele „magazine pentru săraci” (hard discounters) – unități comerciale cu amenajare simplificată, sortiment redus și prețuri extrem de mici. În ultimii opt ani, ponderea acestora a urcat de la 4,8% la 16,4%, arată analiza Infoline.

Directorul general al companiei „Infoline-Analitika”, Mihail Burmistrov, explică această tendință prin schimbarea comportamentului consumatorilor ruși, care adoptă o strategie de economisire în fața scumpirilor.

„Prețurile ridicate la alimente și scăderea puterii de cumpărare au făcut neprofitabilă deschiderea supermarketurilor mari. Retailerii reacționează rapid, transformând spațiile existente în discountere și depozite pentru livrări online”, afirmă Burmistrov.

Potrivit Asociației Companiilor de Retail din Rusia (AKORT), deschiderea unui discounter costă cu 20–40% mai puțin decât a unui supermarket. În plus, comercianții își reduc sortimentul pentru a limita costurile. În iulie 2025, oferta de produse alimentare în magazine s-a diminuat cu 2,3%, iar cea de bunuri nealimentare – cu 1,8%, potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen.

Totodată, crește popularitatea micilor magazine de cartier, cu suprafețe între 100 și 200 m². Numărul acestora a urcat cu 15% într-un singur an, a declarat președintele AKORT, Stanislav Bogdanov. Cu toate acestea, suprafața totală a spațiilor comerciale deținute de retailerii ruși s-a redus cu aproximativ 1%. În prezent, primele 200 de lanțuri de retail operează circa 4.700 de supermarketuri și hipermarketuri la nivel național.

Inflația rămâne principalul factor care obligă populația să economisească. Potrivit datelor oficiale ale Rosstat, prețurile au crescut cu peste 40% de la începutul războiului. Un sondaj al companiei Romir arată că 58% dintre ruși au renunțat la anumite produse, 57% caută alternative mai ieftine, iar 49% fac cumpărături doar în discountere sau încearcă să meargă mai rar la magazine.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII