Visa a efectuat o analiză a pieței bancare din Moldova: Interesul pentru depozite, investiții și crypto crește

14 Dec. 2022, 16:37
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  MD Bani
14 Dec. 2022, 16:37 // Bănci şi Finanţe //  MD Bani

În perioada mai-iunie 2022, Visa a efectuat un studiu online de amploare al pieței bancare din Republica Moldova. Sondajele au fost realizate în cele mai mari orașe, precum Chișinău, Bălți, Comrat, Cahul și Orhei. Potrivit rezultatelor, majoritatea clienților își doresc fiabilitate și transparență de la bănci, folosesc în mod activ serviciile de mobile banking și sunt interesați de inovații în materie de plăți și de extindere a spectrului de servicii bancare.

Conform datelor obținute de VISA, 98% dintre respondenți au cel puțin un card de plată, în timp ce, în medie, fiecare client are două. De asemenea, cetățenii Republicii Moldova folosesc în mod activ produsele bancare care nu necesită utilizarea cardurilor. Cel mai popular dintre ele este contul de decontare (37%), iar produsele de credit și depozitul sunt, de asemenea, solicitate de aproape jumătate dintre respondenți.

Pentru moldoveni, siguranța financiară este importantă – 7 din 10 respondenți fac economii. Fiecare a doua persoană folosește un card bancar în acest scop, iar fiecare a cincea persoană – numerarul. Depozitele, investițiile și criptomonedele sunt mai puțin solicitate ca instrumente de acumulare.

Pentru mai multă diversitate și comoditate, urmărește-ne pe TELEGRAM!

În viitor, și mai mulți moldoveni planifică să economisească bani – 8 din 10. Printre aceștia, interesul pentru depozite, investiții și criptomonede este în creștere, în timp ce popularitatea cardurilor și respectiv, a numerarului pentru păstrarea economiilor este în scădere.

Principalele caracteristici ale unei bănci – fiabilitatea și inovația

Principalele caracteristici atunci când clientul alege o bancă sunt fiabilitatea (44%) și buna reputație (40%). Fiecare al treilea respondent apreciază deschiderea în dialogul cu publicul și transparența activităților băncii. Și tendința băncii de a se dezvolta este relevantă pentru moldoveni: 37% vor alege o bancă care își îmbunătățește constant activitatea, iar pentru 27% este important ca banca să fie inovatoare și să prezinte constant noi produse și servicii.

În ceea ce privește caracteristicile produselor oferite de bancă, moldovenii remarcă importanța deservirii rapide și de înaltă calitate, și a suportului non-stop, mobile și Internet banking convenabil, programelor de loialitate și condițiilor bune pentru împrumuturi.

Funcționalitatea aplicației mobile – una din priorități

Atunci când aleg un card bancar, clienții acordă cel mai des atenție calității serviciilor bancare mobile – posibilitatea de a achita facturile pentru servicii comunale, transferuri convenabile de la card la card, istoricul cheltuielilor în aplicație, precum și funcționarea stabilă a acesteia. Pentru utilizatori, beneficiile suplimentare pe care le oferă plata fără numerar sunt, de asemenea, importante – bonusurile la plata cu cardul și cashback-ul.

Totodată, în rândul clienților există cerere în ceea ce privește extinderea programelor de fidelitate bancară. De asemenea, fiecare a zecea persoană a spus că și-ar dori să poată plăti cu cardul în străinătate, să plătească tarife mai convenabile decât până acum pentru deservire și să facă plăți în rate.

Viitorul aparține băncii din smartphone

Cel mai popular canal bancar printre moldoveni este bancomatul (72% din aceștia l-au folosit în ultimele 6 luni), urmat de aplicația mobilă, prin intermediul căreia 5 din 10 respondenți au făcut tranzacții. Datele studiului Visa arată că 45% din respondenți au folosit terminale de plată, 34% au vizitat sucursalele băncii, iar o treime încă face tranzacții prin Internet banking de pe site-ul băncii.

Majoritatea respondenților au spus că  aplicația mobilă este canalul bancar preferat. În același timp, Internet banking-ul prin intermediul site-urilor web este preferat de doar 13% dintre respondenți, iar vizitarea unei bănci de 6% din persoane, ceea ce indică o creștere constantă a cererii pentru plăți fără numerar prin intermediul serviciilor de mobile banking. Moldovenii manifestă o disponibilitate ridicată să utilizeze diverse tipuri de plăți: 78% – plăți online, 66% – plată contactless, 54% – plată prin smartphone, iar 34% admit posibilitatea tranziției la plata biometrică.

Realitatea Live

28 Nov. 2025, 17:40
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
28 Nov. 2025, 17:40 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Gazprom a raportat un profit net de 134,2 miliarde de ruble (1,34 miliarde de euro) în trimestrul III al anului 2025, după ce în aceeași perioadă a anului trecut compania înregistrase o pierdere de aproape 53 de miliarde de ruble (0,53 miliarde de euro), potrivit raportului companiei.

Pentru primele nouă luni ale anului, profitul atribuibil acționarilor se ridică la 1,17 trilioane de ruble (11,7 miliarde de euro), însă cifra este sub așteptările analiștilor consultați de Interfax, care anticipau un rezultat de circa 200 de miliarde de ruble doar pentru trimestrul III.

Veniturile Gazprom în trimestrul III au totalizat 2,175 trilioane de ruble, în scădere cu 9,8% față de anul precedent, însă peste nivelul prognozat de specialiști (2,164 trilioane de ruble).

Pe segmente: veniturile din gaz au scăzut cu 15,4%, până la 1,14 trilioane de ruble, iar veniturile din petrol au coborât cu 10,5%, la 1,01 trilioane de ruble. În total, pentru primele nouă luni ale anului 2025, cifra de afaceri a grupului a scăzut cu 4,5%, până la 7,17 trilioane de ruble. Profitul înainte de impozitare în trimestrul III a coborât cu aproape 20%, ajungând la 230,3 miliarde de ruble.

În primul semestru al anului, Gazprom raportase un profit net IFRS de 983,1 miliarde de ruble, cu 6% mai mic decât în aceeași perioadă a anului trecut, o evoluție pusă pe seama aprecierii rublei și a scăderii prețurilor la petrol.

Acțiunile Gazprom au crescut cu 1,85% pe bursa de la Moscova, atingând un vârf de 126,35 ruble, înainte ca avansul să se tempereze la 1,5%.

Analiștii avertizează însă că dividendele vor rămâne sub semnul întrebării în următorii ani, în contextul: creșterii programelor de investiții, scăderii prețurilor internaționale la gaz,
planului UE de a elimina importurile de gaz rusesc prin conducte până la sfârșitul lui 2027.

Gazprom nu a mai plătit dividende din 2022, când acționarii au primit 51,03 ruble pe acțiune, cu o randament de aproximativ 26%.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII