Scandal pe piața gazelor: Moldovagaz acuză manipulare, iar noul șef de la ANRE, Borosan, flutură cu reforma

16 Iul. 2025, 09:53
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Iul. 2025, 09:53 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Tensiuni în sectorul energetic al Republicii Moldova, după ce Ministerul Energiei a publicat ieri un material explicativ cu titlul „Ce se întâmplă, de fapt, cu gazele în Moldova?”, distribuit ulterior pe Facebook de către secretarul de stat Constantin Borosan, proaspăt numit în funcția de director al Consiliului de Administrație al ANRE.

Reacția nu a întârziat. Directorul interimar al Moldovagaz, Vadim Ceban, a criticat public materialul, întrebând dacă acesta reflectă poziția oficială a Ministerului sau este o opinie personală a lui Borosan. „Această opinie va fi și în continuare susținută de Dumneavoastră în calitate de director ANRE, având în vedere realitățile existente?”, a scris Ceban, reamintind că, potrivit legislației în vigoare, piața gazelor este deschisă și liberalizată încă din 2016, iar Moldovagaz achiziționează gaze exclusiv prin platforma BRM din mai 2024.

În replică, Borosan a susținut că în ultimii patru ani sectorul gazelor a trecut prin transformări profunde, subliniind progresele înregistrate: diversificarea rutelor și surselor de aprovizionare, constituirea stocurilor strategice, aderarea la Coridorul Vertical de Gaze, creșterea numărului de furnizori activi și accesul transparent la rețea prin platforma RBP. El a remarcat că liberalizarea pieței trebuie făcută treptat și că obstacolele din trecut, inclusiv statutul Moldovagaz și lipsa unor decizii curajoase, au frânat evoluția sistemului.

Borosan a mai adăugat că rămân probleme de soluționat, precum racordarea Termoelectrica la rețeaua de transport, armonizarea tarifelor de distribuție, unificarea operatorilor din cadrul Moldovagaz și integrarea rețelelor construite din surse private.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

17 Iul. 2025, 09:36
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
17 Iul. 2025, 09:36 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Volumul total al mărfurilor tranzitate prin porturile Republicii Moldova în primul semestru al anului 2025 a atins un nivelul de 1.075.032 tone, potrivit analizei realizate de economistul Iurie Rija. Exporturile au dominat structura tranzacțiilor, cu 54% din total (576.936 tone), în timp ce importurile au reprezentat 46% (498.097 tone).

structură evidențiază orientarea economiei moldovenești către piețele externe, cu accent pe exportul de produse agricole – floarea-soarelui, grâu și porumb fiind în topul mărfurilor exportate, cu ponderi de 34%, 34% și 19% respectiv.

Portul Ungheni se detașează net ca principal hub logistic al țării, procesând 792.726 tone – echivalentul a 74% din traficul total. Acesta a avut o activitate intensă atât la export (443.878 tone), cât și la import (348.848 tone). În schimb, portul Giurgiulești a înregistrat un trafic total de 282.306 tone, cu un ușor avans al importurilor (53%) față de exporturi (47%).

Din punct de vedere al lunilor, martie a fost perioada cu cel mai mare volum de marfă (224.289 tone), cel mai probabil ca urmare a pregătirilor pentru sezonul agricol. În iunie s-a înregistrat cel mai mic volum (108.841 tone), iar datele pentru iulie (2.559 tone) sunt parțiale.

Pe partea de importuri, materialele de construcții și resursele energetice conduc clasamentul. Pietrișul reprezintă 31% din totalul importurilor (155.032 tone), urmat de motorină (18%), îngrășăminte (15%) și cărbune (14%). Ungheni este principalul punct de intrare pentru carburanți, îngrășăminte și cărbune, în timp ce Giurgiulești se specializează în materiale de construcții precum pietrișul, sarea și soda.

Analiza evidențiază o corelație clară între exportul agricol și importul de resurse necesare pentru susținerea acestuia – precum îngrășămintele și combustibilul – ceea ce subliniază interdependențele critice ale economiei moldovenești.

În concluzie, Rija susține că portul Ungheni joacă un rol cheie în fluxurile comerciale ale țării, în timp ce Giurgiulești oferă o alternativă strategică, în special prin accesul la rutele fluviale. Investițiile în infrastructura acestor porturi și în eficientizarea lanțurilor logistice sunt esențiale pentru dezvoltarea economică durabilă și integrarea Moldovei în rețelele comerciale internaționale.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | DIPLOME DE LICENŢĂ ȘI MASTER PENTRU 508 ABSOLVENŢI AI FACULTĂŢII DE DREPT
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA
NO COMMENT | 35 DE ANI DE LA PROCLAMAREA SUVERANITĂȚII REPUBLICII MOLDOVA