MAIB va intermedia prima emisiune de obligațiuni municipale în Chișinău

15 Iul. 2021, 13:58
 // Categoria: Bănci şi Finanţe // Autor:  MD Bani
15 Iul. 2021, 13:58 // Bănci şi Finanţe //  MD Bani

Pe data de 15 iulie anul curent MAIB a semnat un acord de colaborare cu Primarul municipiului Chișinău, Ion Ceban, pentru facilitarea emiterii primei obligațiuni municipale din istoria capitalei. Semnarea a avut loc după ce oferta MAIB a fost declarată câștigătoare în cadrul concursului demarat de Primăria municipiului Chișinău. MAIB va asigura cadrul necesar pentru dezvoltarea unui mecanism alternativ de finanțare pentru proiectele capitalei, prin emisiunea obligațiunilor municipale.

Aceasta urmează a fi emisiunea de obligațiuni municipale cu cel mai mare volum, care va oferi posibilitatea atragerii investitorilor prin intermediul pieței de capital, precum și diversificarea instrumentelor de investire în condiții de maximă transparență.

Pentru MAIB, participarea în cadrul emisiunii de obligațiuni municipale este un eveniment important. În decursul celor 30 de ani de activitate banca s-a poziționat ca un promotor activ al inovațiilor financiare, contribuind la dezvoltarea piețelor de capital din Moldova.

Ion Ceban, Primarul General al Chișinăului, a comentat:

”Semnarea acestui contract reprezintă un pas foarte important pentru municipalitate și, în general, pentru Republica Moldova, fiind o premieră când o administrație publică locală lansează proiecte conectate la obligațiunile financiare. Datorită acestora vor fi implementate un șir de proiecte pentru locuitorii capitalei. Acum vorbim în special de locuitorii din suburbia, care vor dispune de un transport public de calitate. Vreau să mulțumesc partenerului nostru financiar – Moldova Agroindbank – pentru acest eveniment important pentru municipalitate și colegilor de la Expert-Grup – pentru facilitarea procesului”.

Giorgi Shagidze, Președintele MAIB, a menționat:

„Ne bucurăm să fim parte a acestui proiect unic pentru Chișinău, care va aduce numeroase beneficii atât autorităților locale, cât și direct locuitorilor săi. Întrucât emisiunea de obligațiuni municipale va fi utilizată pentru achiziționarea transportului public modern în Chișinău, sprijinul MAIB pentru proiect este în concordanță cu obiectivul băncii de promovare a conceptului Smart City. Această emisiune va sprijini, de asemenea, dezvoltarea pieței locale de capital, unde MAIB va continua să contribuie prin expertiza și experiența sa”.

Obligațiunile municipale reprezintă valori mobiliare emise de orașe sau alte forme administrativ-teritoriale locale. Autoritățile locale pot realiza emisiuni de obligațiuni municipale pentru investiții capitale sau refinanțarea unei datorii pe termen lung, contractată anterior, de asemenea, pentru investiții capitale.

Proiectul “Obligațiunile guvernamentale locale – ca măsură de sporire a autonomiei locale” este implementat de Centrul „Expert-Grup”, cu suportul financiar al Ambasadei Regatului Țărilor de Jos la Chișinău.

MAIB dezvoltă parteneriate cu municipalitatea, finanțând proiecte importante precum dezvoltarea și modernizarea infrastructurii de transport. De asemenea, MAIB și Mastercard participă în prima etapă a proiectului pilot de taxare electronică în unitățile de transport public din Chișinău. Mai multe informații despre proiect pot fi găsite pe pagina web.

Despre MAIB

MAIB este cea mai mare bancă din Moldova, cu circa 30% din activele bancare ale ţării şi circa 35% cota creditelor. MAIB deţine o cotă de piaţă de 24,6% la creditele ipotecare. În ultimii 5 ani, MAIB a înregistrat în medie o creştere a activelor de 11,4%, o creştere a depozitelor de 11,7% şi o creştere a profitului de 8,9%. Banca deserveşte peste 20% din populaţia Moldovei şi este printre cei mai mari angajatori din ţară. Banca este bine capitalizată, cu un raport al fondurilor proprii totale de 19,54%. MAIB a obţinut în medie în ultimii cinci ani  un indicator ROE de 13,54%. MAIB este recunoscută pe scară largă pentru serviciile oferite clienţilor şi inovaţia produselor sale. Din anul 2018, cel mai mare acţionar al băncii a devenit HEIM Partners Limited, o companie înregistrată în Marea Britanie, reprezentând consorţiul internaţional de investitori format din Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Invalda INVL, un grup lider în gestionarea activelor în ţările baltice, şi Horizon Capital, un fond de investiţii privat axat pe pieţele emergente din Europa.

P.

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII