Ce trăsături cultivăm copiilor pentru a avea succes în viață? Sfaturile experților

21 Iul. 2021, 16:26
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
21 Iul. 2021, 16:26 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Părinții ar trebui să-și ajute copiii să cultive trei trăsături de caracter distincte pentru a reuși în viață, susține un expert, care spune că sunt adesea trecute cu vederea în sistemul educațional tradițional.

La conferința recentă, CogX 2021, Nadeem Nathoo, cofondator al programului de inovare pentru adolescenți The Knowledge Society, consideră că pentru a avea succes copiii ar trebui să fie curioși.

De asemenea, nu ar trebui să fie „leneși”, a spus Nathoo, deși a clarificat că acest lucru nu înseamnă că copiii trebuie să aibă o „etică de muncă super puternică”.

În al treilea rând, Nathoo a spus că părinții ar trebui să ia în considerare dacă copilul lor are o „părtinire față de acțiune” – „petrec mult timp gândindu-se sau sunt idiferenți de ceea ce se întâmplă în lume?”

Conform unui studiu din 2018, copiii părinților care credeau că copiii lor sunt mai curioși au avut o performanță mai bună la citit și la matematică.

Între timp, psihologul de la Harvard, Lisa Feldman Barrett, a spus că părinții ar trebui să-și aplaude copilul pentru că acționează idependent și iau decizii singuri, astfel încât să învețe abilități pentru ei înșiși.

Nathoo a sugerat că părinții ar putea ajuta la promovarea unor astfel de abilități, oferindu-le copiilor expunerea la probleme și instrumentele necesare pentru a le rezolva.

De asemenea, el a îndemnat părinții să se asigure că copiii lor sunt conștienți de marea varietate de locuri de muncă disponibile. De exemplu, Nathoo a spus că este „imposibil să concepi măcar să fii tehnician în nanofabricare dacă nu știi ce este asta”.

El credea că părinții ar trebui să fie „intenționați” în stimularea curiozității copiilor lor, încurajându-i să cerceteze și să afle lucrurile pentru ei înșiși.

„Învățăm literalmente opusul”

În plus, Nathoo a spus că în sistemul de învățământ „predăm literalmente opusul” multor trăsături care sunt apreciate la oameni mai general – rezolvarea problemelor, tratarea ambiguității, comunicării și colaborării.

El a explicat: „Nu există loc pentru rezolvarea problemelor – există întotdeauna un răspuns în spatele manualului. Nu există loc pentru ambiguitate – știi exact ce înveți în clasa 8,9,10,11,12. Nu îi învățăm pe oameni cum să comunice bine și este foarte competitiv și nu colaborează. ”

Nathoo a subliniat că nu încearcă să „bată” sistemul educațional, ci a dorit în schimb să evidențieze ceea ce prețuiesc oamenii și unde există o „dezaliniere” în ceea ce sunt învățați tinerii.

Nathoo a susținut că „viața este probabil cea mai bună instituție de dezvoltare umană”, dar a sugerat că se simte „foarte nestructurată” și „serendipită”, deoarece sistemul educațional nu îi pregătește pe tineri pentru asta la maturitate.

Deci, el credea că învățarea bazată pe proiecte și experimente, precum și lucrul cu alții și construirea de relații, sunt cheia dezvoltării tinerilor.

Realitatea Live

01 Iul. 2025, 16:44
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
01 Iul. 2025, 16:44 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Republica Moldova a importat, în 2024, 32.015 anvelope pentru utilaje agricole şi forestiere, iar în primele cinci luni din 2025 alte 15.676 bucăţi, arată un studiu semnat de economistul Iurie Rija. Extrapolat pe întregul an, ritmul actual ar putea egala sau chiar depăşi nivelul din 2024, confirmând cererea constant ridicată din sectorul agricol şi silvic.

Dacă în ianuarie 2024 o anvelopă costa, în medie, 2.980 lei, în ianuarie 2025 preţul a scăzut la 1.581 lei. Tendinţa s-a repetat în aprilie (1.112 lei vs. 2.836 lei). În ansamblu, valoarea importurilor pe ianuarie-mai 2025 (29,3 mil. lei) reprezintă doar 36,5 % din totalul de 80,1 mil. lei din 2024, deşi cantitatea este comparabilă. Rija explică scăderea prin trecerea la modele mai ieftine, presiunea concurenţei şi reconfigurarea logisticii.

Din punct de vedere al țării de proveniență a importurilor Turcia  domină cu 44 % din volum (21.021 buc.) şi 53 % din valoare (58,2 mil. lei); preţ mediu stabil, ~2.770 lei/buc, China – 25 % din importuri, dar doar 12 % din valoare; preţ mediu prăbuşit în 2025 la 654 lei/buc și India, Ucraina şi România completează Top 5; împreună, cele cinci ţări acoperă 90 % din cantitate şi 88 % din valoare.

Totodată, Cehia livrează anvelope premium (preţ mediu peste 6.900 lei), iar în 2024 din Spania au fost importate seturi ultra-scumpe (24.900 lei/buc.), sumă care a revenit la normal în 2025.

Din cele 74 de companii importatoare, AGROPIESE TGR GRUP SRL asigură 38 % din volum şi 30 % din valoare. INTRP IND CHIVIRIGA VITALIE aduce doar 14 % din anvelope, dar aproape 29 % din valoare, semn că mizează pe produse premium. Primele şapte firme reprezintă peste 80 % din importuri, configurând o oligopolizare a pieţei.

În concluzie, Rija spune că: „Cererea rămâne elevată şi sezonieră, cu vârfuri înainte de lucrările de primăvară şi toamnă, iar scăderea preţurilor reflectă migrarea spre modele mai accesibile şi ofensiva furnizorilor asiatici. În același timp, importatorii moldoveni sunt dependenţi de un grup restrâns de ţări şi de câţiva importatori mari expune sectorul la riscuri logistice şi de preţ”.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO