Proletarii moldoveni s-au săturat de Dacia. Au trecut la SUV-urile Toyota din țara soarelui răsare

29 Ian. 2022, 10:46
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
29 Ian. 2022, 10:46 // Actual //  bani.md

Republica Moldova, o piață foarte mică de automobile noi, a fost dependentă în ultimele decenii de marca românească Dacia, datorită prețurilor mici, accesibile, raportate la veniturile scăzute ale cetățenilor moldoveni.

În 2021, însă, din cauza crizei de semiconductori și a schimbărilor masive din industria auto, Dacia a fost nevoită să piardă locul 1 în preferințele moldovenilor. Cea mai vândută marcă din Republica Moldova, în 2021, a fost Toyota, care a reușit să obțină o creștere mare, de 59% față de 2020, pe fondul unei gestionări mult mai bune a crizei de semiconductori. Cel mai vândut model al mărcii japoneze a fost RAV4, urmat de Corolla.

Liderul din ultimii zece ani, Dacia, a rămas pe locul al doilea, deoarece a vândut numai 991 de unități clienților moldoveni, chiar dacă volumul a fost mai mare cu 104 autoturisme față de anul 2020. Cea mai mare scădere dintre modelele mărcii românești a venit de la Logan, care a fost livrat în numai 291 de unități, unul dintre motivele probabile fiind cel legat de mixul de produse din uzina Dacia din Mioveni. Dacia Duster a rămas cel mai vândut model al mărcii din Moldova, cu 456 de exemplare înmatriculate. De remarcat și faptul că Toyota a avut o ascensiune importantă și pe piața din România, unde, îmrepună cu Hyundai, au depășit liderii tradiționali ai segmentului de import, VW, Renault și Skoda.

Pe locurile următoare în Moldova s-au clasat mărcile Kia, cu 686 unități, Skoda, cu 654 de autoturisme, și Hyundai, cu 420 de unități. Celelate mărci vândute au fost Suzuki, Renault, Mercedes, BMW și marca Haval, a chinezilor de la Great Wall. În total, Republica Moldova a înregistrat un volum de 6.818 autoturisme noi, cu 30,8% mai multe față de anul 2020. Republica Moldova este una dintre puținele piețe ale lumii în care Dacia se va confrunta cu noul partener de business, Lada, care face parte începând de anul trecut din noul business unit Dacia – Lada. Vânzările mărcii rusești au reînceput să crească, chiar dacă deocamdată timid, fiind înregistrate 107 unități înmatriculate. Cel mai vândut model a fost Largus, care nu este altceva decât Dacia Logan MCV (prima generație), restilizată cu sigla Lada.

Realitatea Live

04 Iul. 2025, 16:43
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
04 Iul. 2025, 16:43 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Importurile de anvelope în Republica Moldova au atins un nivel record între 2024 și mai 2025, cu peste 1,29 milioane de unități aduse în țară și o valoare vamală totală de aproximativ 1,36 miliarde de lei. Potrivit unei analize detaliate realizate de economistul Iurie Rija, anvelopele pentru autoturisme au dominat cantitativ piața, reprezentând 78% din total (1.003.526 bucăți), dar doar 58% din valoarea totală, în timp ce anvelopele pentru camioane și autobuze au format 22% din volum, dar 42% din valoare, indicând o diferență clară de preț mediu între cele două categorii.

În 2024, au fost înregistrate vârfuri semnificative ale importului de anvelope pentru camioane în lunile septembrie și octombrie, cel mai probabil legate de pregătirile sezoniere pentru iarnă. În ianuarie 2025, importurile de anvelope pentru camioane s-au dublat față de aceeași lună a anului precedent, iar cele pentru autoturisme au crescut semnificativ, semnalând o activitate comercială intensificată. Cu toate acestea, în lunile aprilie și mai 2025 s-a observat o scădere accentuată a volumului și valorii importurilor, posibil din cauza reducerii cererii sau a ajustării stocurilor.

Prețul mediu al anvelopelor a crescut vizibil. În mai 2025, o anvelopă pentru autoturisme costa în medie 915 lei, comparativ cu 703 lei în mai 2024. În cazul anvelopelor pentru camioane, prețul mediu a atins 2.209 lei în mai 2025, dublu față de cel mai mic nivel din 2024. Această evoluție indică nu doar o inflație generală, ci și o posibilă reorientare a importatorilor spre branduri premium sau modele specializate.

China rămâne lider absolut în livrările de anvelope către Republica Moldova, cu 48,4% din volum, urmată de Turcia (16,4%), România (8,4%) și Ucraina (7,4%). Produsele chinezești domină atât segmentul de autoturisme, cât și cel de camioane. Pe de altă parte, în ceea ce privește valoarea importurilor, țări precum Germania, Ungaria și Slovacia ocupă o pondere semnificativă datorită exportului de anvelope din gama superioară. Turcia furnizează volume mari la prețuri relativ accesibile, iar Vietnamul începe să se evidențieze prin livrări de anvelope scumpe, în ciuda volumului modest.

Piața moldovenească de import este foarte concentrată. Trei companii — AGROPIESE TGR GRUP SRL, EXIMOTOR SA și ARIDAN CENTER SRL — controlează peste 40% din totalul volumului importat. AGROPIESE domină la anvelopele pentru camioane, în timp ce EXIMOTOR și ARIDAN se concentrează pe autoturisme. Unele firme, cum ar fi AUTO MOTION SERVICE SRL, se specializează în anvelope din gama premium, având cote valorice mai mari decât cele cantitative.

Analiza economistului Iurie Rija evidențiază o piață aflată în plină evoluție, sensibilă la tendințele internaționale de preț și la comportamentul consumatorului local. Se recomandă monitorizarea atentă a prețurilor și diversificarea furnizorilor pentru a limita dependența de China și a preveni șocurile în lanțurile de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO