Cum avocatul Cazac îi dădea indicații lui Litvinenco să modifice legislația beneficiarilor finali în favoarea BERD

17 Nov. 2022, 09:12
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
17 Nov. 2022, 09:12 // Actual //  bani.md

Pe site-ul moldova-leaks.com au fost scurse informații scandaloase de pe chat-ul de telegram al ministrului Justiției, Sergiu Litvinenco. Unul dintre lucrurile interesante este discuția avocatului BERD, Octavian Cazac care îi indică lui Litvinenco cum trebuie să modifice legea cu privirea la participația companiilor străine în acționariatul companiilor locale, în condițiile în care BERD controlează portul Giurgiulești și este în acționariatul celor mai mari bănci Victoriabank și Maib.

„Tu pornești de la premisa că proiectul de lege nouă e gata de adoptare. El are multe probleme. De ex., el interzice statelor străine să dețină acțiuni, chiar și indirect, în activități strategice din MD. Fun fact: dacă e sa aplici legea așa cum e scrisă acum: si MoldovaGaz si VMTG (proprietar conductei Iași-Chișinău) vor trebui să facă exit (să își schimbe acționariatul), fiindcă sunt, la moment, controlați de state străine. Alin.(2) parca are în vedere BERD si IFC. Dar lipsește o definiție legala ce înseamnă instituții financiare internaționale”, îi spunea Cazac lui Litvinenco.

Cazac i-a trimis și un screeshot din lege cu ce ar trebui de modificat.

Litvinenco îi dădea asigurări lui Cazac că legea va fi aprobată în formula în care este, iar ulterior se va veni cu ajustări.

Mold-street.com a de dezvăluit, într-un material „Salvatorii lui Moser, sau cum sunt elaborate și modificate unele legi în Republica Moldova” cum anterior BERD prin intermediul avocatului său Octavian Cazac a modificat legislația cu privire le beneficiarul efectiv ca BERD să poată intra în posesia portului Giurgiulești.

Astfel, la 16 iulie 2020 Mathias von Tucher (director general al Danube Logistics), într-un mesaj adresat lui Octavian Cazac, anunță că „ideea este să prezentăm proiectul final al „Proiect Lege modificare (precizare beneficiar efectiv)” către EBA cât de curând posibil până mâine, pentru a primi aprobarea consiliului și pentru a redacta opinia experților în paralel”.

La 20 iulie 2020 are loc ședința de Guvern, în care amendamentele cu pricina sunt adoptate. La câteva minute de la aprobare, avocatul Octavian Cazac expedia un mesaj scurt: „Gov tocmai a aprobat legea și se îndreaptă spre Parlament”.

Pe 20 iulie 2020, documentul a fost inclus pe ordinea de zi a Parlamentului cu nr.340, chiar dacă a avut doar un singur aviz pozitiv – de la Comisia economie, buget și finanțe, în timp ce Comisia juridică, numiri și imunități nu a susținut proiectul.

După o examinare sumară, proiectul a fost votat de Parlament în prima lectură, ca apoi deputații să plece în vacanță, iar la începutul lunii decembrie 2020 documentul va fi retras din Legislativ.

În decembrie 2021, adică peste un an și patru luni de la tentativa din iulie 2020, într-un mesaj adresat lui Volker Recker, banker senior la BERD (în perioada 2001-decembrie 2021), Mathias von Tucher îl informa despre faptul BERD a pierdut un caz la Curtea de Apel Chișinău. Potrivit lui Tucher, cauza a fost examinată de judecătoarea Ala Malii, care anterior a emis și alte decizii nefavorabile Danube Logistics.

Oficial, de aproape un an, beneficiar final al operatorului Portului Internațional Liber Giurgiulești este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), care a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics.

Tranzacția a avut loc în Cipru și a generat mai multe dezbateri și semne de întrebare, referitor la modul cum autoritățile sunt puse în fața faptului împlinit.

Realitatea Live

04 Dec. 2025, 17:12
 // Categoria: Slider // Autor:  Grîu Tatiana
04 Dec. 2025, 17:12 // Slider //  Grîu Tatiana

Bulgaria, Grecia și România au semnat la Bruxelles, un Memorandum de Înțelegere care pune în mișcare unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură regională ale ultimilor ani: dezvoltarea unei axe de transport care să conecteze Marea Egee cu Marea Neagră. Documentul stabilește cooperarea celor trei state în cadrul Platformei pentru Coridorul Marea Neagră – Marea Egee și creează baza pentru investiții majore în domeniul rutier, feroviar și fluvial. Comisarul european pentru transporturi și turism, Apostolos Tzitzikostas, a anunțat sprijinul instituțional al Comisiei Europene, calificând proiectul drept un pas decisiv spre o conectivitate mai rapidă și rezilientă în sud-estul Europei, scrie digi24.ro.

Planul include construirea a trei noi poduri peste Dunăre, văzute ca element strategic pentru conectivitatea dintre România și Bulgaria. Va fi edificat un al doilea pod mixt între Ruse și Giurgiu, urmat de un pod Silistra–Călărași și un altul la Nikopol–Turnu Măgurele. Autoritățile din regiune afirmă că aceste proiecte vor reduce congestionările de frontieră, vor crea opțiuni logistice suplimentare și vor asigura infrastructură adaptată inclusiv pentru mobilitate militară, dacă situația o va impune. În paralel, vor fi modernizate liniile de feribot existente, pentru a permite utilizarea lor duală, atât civilă, cât și strategică.

Planul atașat memorandumului descrie trei orientări majore ale coridorului sud–nord, având ca puncte de plecare Atena, Salonic și Alexandroupolis și ca destinații Sofia, Vidin, Ruse și București, cu extensii spre Europa Centrală, Ucraina și Republica Moldova. Astfel, porturile din regiune ar putea beneficia de noi fluxuri comerciale, iar țări precum Republica Moldova ar obține o conectivitate îmbunătățită către rețeaua europeană, ceea ce ar favoriza transportul de mărfuri și posibile proiecte logistice regionale.

Cele trei state au anunțat că vor utiliza fondurile europene disponibile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei și vor include investițiile în următorul buget multianual 2028–2034.

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII