Inflaţia a ajutat până acum guvernele supraîndatorate europene

31 Mai 2023, 06:24
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
31 Mai 2023, 06:24 // Actual //  bani.md

Inflaţia record din Europa a fost bună pentru guvernele îndatorate peste măsură deoarece inflaţia erodează da­toria. De asemenea, cu cât un produs se scumpeşte mai mult, cu atât venitul din TVA aplicată lui este mai mare, aducând fără efort mai mulţi bani la buget.

Dar cum era inflaţiei record se apropie de sfârşit, aşa cum asigură politiceni şi conducători de bănci cen­trale, guvernele vor reîncepe să simtă presiu­nea datoriilor, moştenire a vremurilor când dobânzile mici le-au încurajat să cheltuiască bani pe care nu-i aveau.

Astfel de presiuni se pot manifesta prin nevoia de a găsi noi surse de venituri sau prin problemele pe pieţele de finanţare internaţio­nale. Dacă investitorii consideră că un stat are deficite şi datorii nesustenabile, ei vor cere mai mult pentru a da bani cu împrumut, iar agen­ţiile de evaluare financiară pot retrograda ra­tin­gurile suverane, îngreunând accesul la pieţele de finan­ţare. Datoria va de­veni astfel mai scumpă.

În Europa de Est, Portfolio.hu trage un semnal de alarmă în privinţa datoriilor Un­ga­riei. Inflaţia şi creşterea PIB au ţinut datoriile în frâu până acum. Dar dacă economia nu avansează în continuare su­ficient de puternic, în 2024 dato­riile pot ajunge la niveluri îngrijorătoare. Guvernul crede că poate reduce datoria de la 73,3% din PIB în 2022 la 56,3% din PIB în 2027. CE nu este atât de optimistă. Portfolio.hu a calculat că proiecţiile guvernu­lui s-ar putea adeveri anul acesta, dar doar mulţumită inflaţiei deosebit de puternice. Un­garia are cea mai mare inflaţie din UE.

Pentru ca prognozele să se ade­verească şi anul viitor, va fi nevoie de o creştere economică viguroasă şi de o disciplină bugetară strictă. Că puterea inflaţiei scade o arată Spania, unde indicatorul, ajustat pentru a fi comparabil cu cele din alte state europene, a încetinit de la 3,8% în aprilie la 2,9% în mai, a­proa­pe de pragul de 2% ţintit de BCE.

Este o încetinire a inflaţiei de o am­ploare la care nu se aştepta nimeni şi are drept cauze scăderea preţurilor carburanţilor şi încetinirea scumpirilor la alimente. Spania este un caz aparte în peisajul inflaţionist european deoa­re­ce a luat din timp măsuri pentru a se proteja de inflaţia creată de explozia preţurilor gazelor naturale. Însă ce se întâmplă acolo cu preţurile poate fi considerat un indicator de tendinţă şi pentru Europa. Sub conducerea premierului socialist Pedro Sanchez, Spania s-a transfor­mat într-un stat providenţă, cu chel­tuieli sociale mai mari şi cu venituri la buget mai mici. Datoria, una dintre cele mai ridicate din UE, creşte.
Potrivit calculelor băncii centrale spaniole, datoria cumulată a administraţiilor publice a urcat cu 1% în martie, faţă de luna anterioară, la nivelul record de 1.535 miliarde de euro. Însă raportată la PIB, datoria a scăzut de la 113,2% în decembrie la 113% – iar acest lucru arată cum o datorie care creşte ca valoare poa­te să scadă în raport cu PIB-ul dacă economia avansează. Nivelurile considerate optime în tratatele UE sunt de sub 60% din PIB, dar acest prag este contestat în prezent, având în vedere transformările economice, demogra­fi­ce şi programele de cheltuieli şi subvenţii ma­sive introduse de guverne în pandemie şi în criza energetică. În ultimele 12 luni, datoria publică a Spaniei a crescut cu 5,6%. Guvernul este optimist că poate duce datoria în jos la 110% din PIB până în 2024, dar partidul de guvernământ a avut probleme mari în alege­rile locale recente, alegătorii semnalând că preferă formaţiuni de dreapta.

Agenţia de rating Fitch a confirmat luna această calificativul „A-“ al datoriei spaniole pe termen lung, cu perspectivă stabilă, menţio­nând persistenţa surplusului de cont curent şi a valorii adăugate mari pe care o produce eco­no­mia. Spania pare un caz fericit. Datele pri­vind inflaţia de acolo au avut efecte pozitive în întreaga zonă euro, yieldurile (costurile de finanţare) obligaţiunilor guvernamentale scă­zând deoarece investitorii cred că retragerea inflaţiei va încuraja BCE să încetinească ritmul majorărilor de dobândă.

Portugalia se declară mai ambiţioasă, intenţionând să-şi reducă anul acesta datoria sub nivelul Spaniei sau cel al Franţei, cu toate că nu se anunţă un an prea bun din punctul de vedere al creşterii economice.

Instrumentul utilizat în acest sens este controlul bugetar strict. Italia, cu o datorie de 144% din PIB în 2022, nu stă atât de bine. În pofida îngrijorărilor că majorările de dobânzi efectuate de BCE pentru a stăvili inflaţia va arunca Italia în infernul pieţelor de finanţare, acestea au fost până acum calme, yieldurile italiene neînregistrând creşteri periculoase. Însă dobânzile mai mari fac mai mare şi costul serviciului datoriei de peste 2.000 de miliarde de euro. Yieldul mediu pentru obligaţiunile guvernamentale emise între ianuarie şi aprilie a sărit de la aproape 0 în 2021 la 3,4%, scrie Reuters. Serviciul datoriei a urcat de la 3,6% la 4,4% din PIB în 2022, iar acest salt cel mai probabil nu reflectă pe deplin majorările de dobânzi efectuate până acum de BCE. Prin urmare, cel mai probabil costurile cu datoria vor continua să crească. Oliver Bäte, CEO al Allianz, a explicat liniştea de pe pieţe prin faptul că BCE încă reinvesteşte sume imense de bani în obligaţiuni guvernamentale. De asemenea, unele ţări, cum este Grecia, au progresat enorm de mult faţă de situaţia în care erau când a izbucnit criza datoriilor suverane. Pe de altă parte, Franţa şi Germania cheltuie în continuare de parcă ar avea toţi banii de pe lume, spune bancherul. „Problema datoriei se mută spre centrul Europei, şi, pe deasupra, avem acolo creştere economică mai slabă decât la periferie. Lucrurile nu pot continua aşa, iar politicienii vor trebui să le spună acest lucru şi oamenilor“, a afirmat Bäte.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

24 Nov. 2024, 10:39
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
24 Nov. 2024, 10:39 // Actual //  Ursu Victor

Ministerul Transporturilor începe demersurile pentru realizarea exproprierilor necesare construirii Podului peste Prut de la Ungheni, parte a proiectului Autostrăzii Unirii –A 8 Târgu Mureș-Iași-Ungheni (Frontieră Republica Moldova).

Pentru construirea Podului peste Prut, Guvernul va expropria 16 imobile proprietate privată din zona localității Golăiești (județul Iași) cu o suprafață totală de aproape 78.000 mp, respectiv trei terenuri care aparțin Statului: Administrația Națională Bazinală de Apă Prut-Bârlad (două terenuri) și Romsilva, notează economedia.ro.

Contractul pentru proiectarea și execuția Podului peste Prut de la Ungheni a fost semnat în septembrie cu Ness Proiect, iar lucrările ar putea începe din vara anului viitor după predarea proiectului tehnic.

,,Pentru prezentul proiect de act normativ este necesară asigurarea sumelor individuale estimate de expropriator, aferente despăgubirilor pentru imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național ,,Pod peste Prut la Ungheni”, prevăzute în anexa nr. 2 la prezenta hotărâre, aflate pe raza localității Golăiești din județul Iași, care sunt în cuantum de 157,4 mii lei și se alocă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Pentru realizarea lucrărilor aferente obiectivului de investiții ,,Pod peste Prut la Ungheni’’, este necesar a fi expropriată o suprafață  de 77.168 mp, aferentă unui număr de 16 imobile proprietate privată. În acest sens se impune declanșarea procedurilor de expropriere pentru imobilele proprietate privată care fac parte din coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional ,,Pod peste Prut la Ungheni” -Proiect Hotărâre de Guvern.

Ansamblul de poduri care va face legătura între România (judeţul Iaşi) şi Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oţel-beton şi grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulaţie).

În această vară, Guvernul a aprobat un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru ca Podul peste Prut să nu ajungă muzeu, în lipsa legăturii la viitoarea Autostradă A 8 și la rețeaua de Drumuri Naționale. Astfel, Transporturile au găsit acum o variantă provizorie, de avarie, de a lega podul la infrastructura actuală. Podul urmează să fie conectat cu un Drum Județean (DJ 249) pe care CNAIR îl va moderniza și îl va ridica la profil de Drum Național. „conexiunea cu Drumul Județean este singura soluție pentru ca Podul să poată fi pus în circulație, a explicat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. „În cadrul proiectului de infrastructură de interes național „Ungheni RO-MD conexiune Pod Ungheni”, care urmează să asigure legătura cu Republica Moldova, este prevăzută și o componentă de modernizare a drumurilor județene DJ 248, DJ 249A, cât și a drumului comunal DC 8B, cu rol de descărcare temporară pentru podul Ungheni”, arată proiectul.

Următorul pod peste Prut cu 4 benzi între România și Republica Moldova va fi cel nou de la Albița.

Podul va fi construit de Ministerul Transporturilor/CNAIR, iar în 2022, Comisia Europeană a aprobat o finanțare nerambursabilă de 16,5 milioane euro (82 milioane lei) prin Programul Mobilitate Militară  „CEF-T-2022-MILMOB – CEF 2 Transport – Adaptarea rețelei rutiere TEN – T la utilizarea duala civila-apărare”. Lungimea podului va fi de 260 de metri, drumul de legătură va avea 1 kilometru, iar proiectul include și amenajarea noului punct de frontieră. Principalele caracteristici prevăzute sunt:

– 261,20 m lungime pod nou peste Prut

– 2 benzi pe sens + trotuare

– 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)

– 8 m lățime parte carosabilă

– 1 km lungime traseu

– 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură

– punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor Va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul României) și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România (pe teritoriul Republicii Moldova).

Podul Ungheni reprezintă o necesitate atât pentru România, cât și pentru Moldova, al cărui scop constă în sprijinirea relațiilor economice, sociale, dar și frățești dintre cele două părți. Va ajuta la îmbunătățirea competitivității economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport, deservind traficului de tranzit internațional de mărfuri și persoane.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală