BNM ia în calcul să treacă la euro, monedă de referință! Dragu: E corect ca valuta de rezervă să reflecte comerțul

14 Feb. 2024, 17:49
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Feb. 2024, 17:49 // Actual //  bani.md

Sunt deja analize. Da e corect. Trebuie ca moneda de rezervă să reflecte relația comercială pe care țara o are. În condițiile în care în ultimii 15 ani crește ponderea comerțului cu UE de la 30% la 64% este normal ca și ponderea rezervelor valutare în rezerva valutară să reflecte această comercială, a explicat guvernatoarea BNM, Anca Dragu.

Potrivit ei, trebuie să avem o analiză cum se poate face acest lucru, de asemenea vorbim și de intervențiile în piața valutară care să se mute către euro, ceea ce ar putea duce la o îmbunătățire a pieței valutare, dar acest lucru este, în prezent, subiectul unei analize.

Economiștii susțin că e firesc să spune că euro a câștigat teren teren în Republica Moldova. Or, preferinţa faţă de euro sau dolar este dictată de realitatea economică. Dacă agenţii economici lucrează în euro, deci au deschidere către spaţiul european, reuşesc să exporte mai mult către vest, Atunci e firesc că euro va fi mai mult întrebat.

Ultimele date ale Biroului Național de Statistică relevă că ponderea exporturilor moldovenești în UE se ridică la 65,25% (Ianuarie – noiembrie 2023) – 2,4 miliarde de dolari. În același timp, în 11 luni ale anului trecut, importurile din UE au avut o pondere de 48,5% – 3,8 miliarde de dolari.

În prezent, BNM are rezerve valutare în dolari SUA, euro, lire sterline și alte valute, însă ponderea cea mai mare este în dolari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

15 Ian. 2025, 10:25
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
15 Ian. 2025, 10:25 // Actual //  Ursu Victor

Administrația Căilor Ferate din Moldova (CFM) a anunțat majorarea prețului biletelor pe ruta Chișinău–Ungheni, decizia fiind justificată de dificultățile financiare grave ale instituției. CFM se confruntă cu datorii de peste 160 de milioane de lei și întârzieri în plata salariilor angajaților.

Deși trenul de pe această rută are frecvente defecțiuni și oferă condiții de călătorie precare, el rămâne esențial pentru aproximativ 300 de pasageri zilnici. Majoritatea acestora sunt lucrători din domeniul feroviar sau persoane cu venituri reduse, pentru care trenul reprezenta până acum o opțiune accesibilă de transport, scrie TVR Moldova.

Trenul Chișinău–Ungheni este ultimul tren local care mai funcționează în Republica Moldova, după ce rutele Bălți-Rogojeni și Chișinău-Tighina au fost suspendate. Majorarea tarifelor ar putea pune și mai multă presiune pe pasageri, într-un context economic dificil.

Autoritățile feroviare nu au specificat dacă vor fi luate măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de transport, în ciuda creșterii tarifelor. Situația reflectă criza profundă în care se află CFM, o instituție vitală pentru mobilitatea cetățenilor, dar afectată de ani de probleme financiare și administrative.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală