A transformat niște ruine într-o fermă ultramodernă. Istoria afacerii profitabile a unei antreprenoare din satul Visoca

28 Apr. 2022, 12:52
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
28 Apr. 2022, 12:52 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Ludmila Catlabuga din satul Visoca, raionul Soroca, a lansat o afacere în domeniul zootehnic în anul 2015. Compania „Vita-Biofarm” este o fermă de bovine specializată în producerea laptelui. Zilnic aproximativ 1,8 tone de lapte. Ludmila a deschis afacerea de familie în satul de baștină a soțului său. Astfel, în satul Visoca au fost renovate după standardele europene două grajduri, care au fost echipate cu utilaj performant.

Antreprenoarea consideră că cea mai importantă realizare a sa este transformarea unor ruine într-o fermă ultramodernă. Totodată, aceasta se poate lăuda și cu un volum mare de producție.

 „Zilnic este muls în jur de 1800 kg de lapte, iar utilajul de răcire ne permite să fie livrat o dată la două zile 3600 kg lapte destinat procesării”.

Pentru ca succes să fie garantat, antreprenoarea a optat pentru animale cu productivitate înaltă. În iunie 2015 a fost importat din Germania primul lot de animale – 33 de juninci gestante, rasa Holstein, cu productivitatea de cel puțin 8000 kilograme de lapte pe perioada de lactație.

„Bovinele din această rasă ajung la greutatea de 700 kg și dau lapte de cea mai înaltă calitate, dacă sunt hrănite în mod corespunzător. Concentrația de grăsime variază între 3,6% – 4,2%. Iar în luna noiembrie 2016 șeptelul de bovine a fost mărit încă cu 15 capete gestante de aceeași rasă. Și în august 2020 a mai fost importat un lot din Ungaria în număr de 30 juninci gestante”, povestește Ludmila.

În prezent întreprinderea deține în total 150 bovine. Productivitatea medie pe zi la un cap de animal este de 28-29 kilograme de lapte.

Istoria de succes a fost realizată cu sprijinul Proiectului „Consilierea Guvernului Republicii Moldova în politici economice”, implementat de către GIZ Moldova cu suportul financiar al Ministerului Federal pentru Cooperare Economică și Dezvoltare al Germaniei (BMZ) și al Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC).

Realitatea Live

20 Aug. 2025, 10:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Soroceanu Olga
20 Aug. 2025, 10:48 // Actual //  Soroceanu Olga

În pragul alegerilor parlamentare din 2025, spațiul informațional al Republicii Moldova devine tot mai tensionat, iar influența rețelelor sociale crește semnificativ. Declarația a fost făcut de Petru Macovei, directorul Asociației Presei Independente, într-un interviu pentru grupul de presă REALITATEA.

[bzplayer mp4=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” youtube=”https://youtu.be/esRcdRfA-gw?si=ElfSL-r934DEGub_” muted=”false” thumbnails=”true”]

 

Potrivit expertului, manipularea opiniei publice prin intermediul Telegram, TikTok și al influencerilor devine tot mai vizibilă, iar provocarea majoră pentru societate este lipsa de gândire critică și de educație media.

„Ca de obicei, înainte de alegeri, situația din spațiul informațional devine mai tensionată, pentru că există încercări ale unor forțe politice de a influența piața media”, afirmă Macovei.

Acesta subliniază că în prezent manipularea are loc mai mult prin rețele sociale și platforme online decât prin canalele media tradiționale.

„Consiliul Audiovizualului își face bine treaba, dar internetul și rețelele sociale nu sunt reglementate, iar orice tentativă de reglementare întâmpină o opoziție puternică”, adaugă el.

Macovei atrage atenția asupra rolului sporit al platformelor Telegram și TikTok. În ceea ce privește mesajele de propagandă, expertul menționează narațiunile repetate privind „militarizarea țării” și presupusa intenție de implicare a Moldovei în războiul din Ucraina împotriva Rusiei.

De asemenea, persistă miturile vechi despre „străinii care ar cumpăra terenurile moldovenești”, vehiculate la fiecare campanie electorală din ultimii ani.

Macovei afirmă că aproximativ 85% din campaniile de dezinformare sunt coordonate:

„Un narativ apare inițial pe un site anonim, este preluat de mass-media tradițională și amplificat de influenceri, ajungând astfel la sute de mii sau chiar milioane de oameni.”

Potrivit directorului API, cea mai mare problemă rămâne respingerea informațiilor verificate de către cetățeni:

„Oamenii preferă să trăiască în propriul lor balon informațional și refuză realitatea, ceea ce îngreunează lupta împotriva dezinformării.”

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII