În perioada 21 iunie-23 iulie 2021, Serviciul Fiscal de Stat (SFS), a lansat în regim de pilotare, Sistemul Informațional Automatizat „Evaluarea gradului de satisfacție a contribuabililor”, soluție informațională destinată pentru a determina nivelul de satisfacție al contribuabililor în raport cu serviciile prestate de către autoritatea fiscală națională. Astfel, 3775 de respondenți au fost invitați să aprecieze activitatea funcționarilor fiscali prin completarea unor chestionare.
Potrivit SFS, contribuabilii au completat 4 chestionare cu genericul: „Înregistrarea contractelor de locațiune„, „Prezentarea Declarației cu privire la venit, „Opinia contribuabililor aferent vizitei la SFS” și „Solicitarea formularelor tipizate”.
Rezultatele chestionarelor arată că contribuabilii au lăsat comentarii pozitive: „sunt foarte mulțumit”, „mi-a plăcut totul”, „totul a fost adus clar la cunoștință”, „inspectorii din cadrul DDF sunt foarte amabili și receptivi cu cetățenii, acordă sprijin și consultații la nivel”, „totul se execută rapid”.
De asemenea, 84,25% au apreciat la un nivel foarte înalt calitatea și acuratețea informațiilor furnizate de către SFS, 14,57 % au fost „mulțumiți” de asistența acordată, 0,26 % au rămas „nici/nici” sau „nemulțumiți” de calitatea și acuratețea informațiilor furnizate de către funcționarii fiscali, iar 0,92 % au fost „foarte nemulțumiți” de informațiile furnizate de SFS.
Referitor la timpul petrecut la SFS, 84,56% dintre respondenți s-au declarat foarte mulțumiți, iar 92,99% și-au atins obiectivul în urma vizitei la Serviciul Fiscal de Stat.
În urma sondajului, SFS remarcă și un decalaj mare între persoanele care utilizează serviciile electronice și cele prestate în cadrul Direcțiilor deservire fiscală.
Potrivit informațiilor, principalele impedimente pentru accesarea serviciilor electronice pe care le-au invocat respondenții sunt:
- lipsa semnăturii electronice;
- lipsa unui calculator funcțional sau a conexiunii Internet;
- încrederea că e mai sigură prezentarea documentelor pe hârtie.
Prin urmare, promovarea serviciilor fiscale electronice va deveni un vector aparte în comunicarea SFS cu contribuabilii.
Instituția menționează că obiectivele de bază ale noului Sistem Informațional Automatizat „Evaluarea gradului de satisfacție a contribuabililor”sunt:
- determinarea opiniilor contribuabililor pentru a oferi posibilitatea de a analiza și modifica procedurile/metodologiile;
- optimizarea și/sau ajustarea proceselor Serviciului Fiscal de Stat în baza feedback-ului contribuabililor;
- determinarea nivelului de satisfacție al contribuabililor.
Implementarea SIA „Evaluarea gradului de satisfacție a contribuabililor” a fost realizată cu suportul Băncii Mondiale, în cadrul Proiectului de Modernizare a administraţiei fiscale (TAMP).