Algeria, supărată pe Spania, a închis robinetul la gaz

25 Iul. 2022, 05:45
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
25 Iul. 2022, 05:45 // Actual //  bani.md

Livrarea de gaze algeriene spre Spania prin gazoductul submarin Medgaz este „momentan” suspendată din cauza unui incident „în partea spaniolă”, a anunțat duminică grupul de petrol şi gaze algerian Sonatrach, în condițiile în care importurile de gaze algeriene de către Spania au scăzut puternic în ultimele luni în contextul unor tensiuni de natură politică între Alger şi Madrid.

„Un incident s-a produs în partea spaniolă, spre sfârşitul dimineţii de duminică, la gazoductul Medgaz (care leagă Algeria de Spania – n.r.), provocând o întrerupere momentană a aprovizionării cu gaze a Spaniei”, a precizat Sonatrach într-un comunicat. „Echipele tehnice spaniole sunt pe teren pentru a efectua reparaţiile necesare şi a restabili aprovizionarea Spaniei cu gaze în cel mai scurt timp”, a adăugat aceeaşi sursă.

Pe de altă parte, Enagas, operatorul reţelei spaniole de gaze, susține că fluxul de gaze care soseşte în Spania din Algeria prin Medgaz nu a încetat niciun moment duminică, ci doar s-a diminuat, relatează AFP, preluată de Agerpres.

„La miezul zilei, potrivit unei informaţii provenite de la Medgaz, o întrerupere temporară, care a durat două ore, fluxul plecând de la uzina din Algeria, a provocat o diminuare, dar nu o întrerupere în debite la intrarea în Spania”, a afirmat grupul spaniol, care precizează că „fluxul cel mai scăzut a fost de 704.000 Nm/h”. Sistemul de securitate nu a fost afectat şi „nu a existat niciun motiv tehnic pentru ca o astfel de situaţie să se producă”, punctează Enagas. Compania spaniolă mai spune că „problema a fost reglementată şi că fluxul de gaze este pe cale să revină la normal”.

Decizia Spaniei care a nemulțumit Algeria

Spania obișnuia să importe cea mai mare parte a gazelor sale din Algeria, în special prin Medgaz, gazoductul care leagă Peninsula Iberică de zăcămintele de gaz exploatate de compania Sonatrach, dar Spania și-a ostilizat guvernul algerian, după ce executivul socialistului Pedro Sanchez a decis, în martie, să susţină planul de autonomie marocan pentru Sahara Occidentală, cu scopul de a pune capăt unei crize diplomatice de peste un an între Madrid şi Rabat. Ca reacţie la această cotitură în poziţia tradiţional neutră a Madridului, autorităţile algeriene au suspendat la începutul lunii iunie un tratat de cooperare cu Spania.

Problema Saharei Occidentale, fostă colonie spaniolă considerată „teritoriu neautonom” de către ONU, opune de mai multe decenii Marocul – care controlează 80% din teritoriul acesteia – separatiştilor din Frontul Polisario, susţinuţi de Alger.

Așa se face că aceste probleme politice au ajuns să se reflecte și în furnizarea gazului. Potrivit Enagas, 24,4% din gazele importate de Spania în luna iunie au venit din Rusia, faţă de 29,6% din SUA. Dar Algeria, care mult timp a fost primul furnizor al ţării, nu a figurat decât cu 21,6% în aceste importuri de gaz făcute în luna iunie.

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII