Atenţie la preţuri: criza cipurilor se acutizează, iar costurile cu transportul pe mare au luat-o razna

25 Aug. 2021, 12:47
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  MD Bani
25 Aug. 2021, 12:47 // Bani și Afaceri //  MD Bani

Efectele pandemiei sunt evidente și acum, chiar dacă unele industrii își revin, altele au doar de suferit. Acesta este și cazul transportului maritim, unde prețurile cresc semnificativ din cauza blocajelor, crizei de cipuri și a lipsei de muncitori. La peste 18 luni de la declanşarea pandemiei, perturbările suferite de lanţurile mondiale de aprovizionare se acutizează, generând penurii de produse de larg consum şi împingând puternic în sus preţurile de transport al bunurilor. Blocajele persistente, dar şi ameninţarea tulpinii delta vor face ca preţurile să-şi continue probabil urcuşul.

„Presiunile asupra lanţurilor mondiale de aprovizionare nu s-au diminuat şi nu ne aşteptăm ca situaţia să se schimbe prea curând“, a declarat Bob Biesterfeld, CEO al C.H. Robinson, una dintre cele mai mari firme de logistică din lume, pentru CNN.

Cea mai recentă problemă a industriei este acum în China, unde un terminal al portului Ningbo-Zhoushan este închis din 11 august după ce un muncitor a fost testat pozitiv pentru coronavirus. Companii importante de transport maritim ca Maersk şi-au avertizat clienţii cu privire la viitoare întârzieri.

Închiderea parţială a unuia dintre cele mai aglomerate porturi ale lumii perturbă şi activitatea altor porturi din China, punând presiune pe lanţurile de aprovizionare deja suferinde.

Previziunile pentru viitorul apropiat nu sunt deloc îmbucurătoare, companiile de transport se aşteaptă ca această criză să con­tinue, ceea ce va duce la o creştere masivă a costurilor de transport şi a preţurilor de consum.

Retailerii şi com­paniile din sectorul bunurilor de larg con­sum întâmpină deja probleme în a-şi reface stocurile înaintea sezonului sărbătorilor de iarnă, crucial pentru ele.

Cât priveşte penuria de semiconductoare, aceasta nu va face decât să se înrăutăţească din cauza creşterii puternice a îmbolnăvirilor cu coronavirus din Malaezia, notează Bloomberg.

Creşterea riscă să agraveze penuria de semiconductoare şi alte componente cu care constructorii auto se confruntă de luni întregi. Malaezia nu a avut în mod istoric o importanţă pentru lanţurile de aprovizionare similară cu cea a Taiwanului, Coreei de Suds au Japoniei. Însă în ultimii ani, ţara a devenit un centru major pentru testarea şi ambalarea semiconductoarelor.

Poziţia Malaeziei este critică pentru că aceştia sunt ultimii paşi din producţia de semiconductoare. Produsele electronice şi electrice reprezintă 39% din exporturile totale ale ţării.

Iar problemele întâmpinate de sectorul auto din cauza situaţiei din Malaezia nu sunt limitate la semiconductoare. Ţara este de asemenea o bază cheie de producţie pentru componente necesare în fabricarea unei game întregi de produse, de la telefoane inteligente, la maşini.

Realitatea Live

16 Mai 2025, 16:18
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
16 Mai 2025, 16:18 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Administrația portuară a Siriei a semnat un memorandum cu gigantul logistic din Emiratele Arabe Unite, DP World, cel mai mare operator portuar din lume, pentru dezvoltarea portului Tartus, a anunțat televiziunea de stat siriană. Investiția planificată se ridică la 800 de milioane de dolari și vizează modernizarea terminalelor și serviciilor logistice, transformând Tartus într-un „nod cheie al comerțului regional și internațional”.

Acordul cu DP World vine după ce guvernul sirian a anulat parteneriatul anterior cu Rusia privind administrarea civilă a portului Tartus. În ianuarie, publicația Al-Watan relata că noul executiv de la Damasc a reziliat acordul semnat în 2019, care prevedea o concesiune pe 49 de ani. Conform directorului vamal din Tartus, Riad Joudi, portul era practic inactiv din cauza taxelor ridicate și a problemelor tehnice.

Acordul cu DP World mai prevede amenajarea de zone economice speciale și construcția de noi terminale și centre de tranzit în diverse regiuni ale Siriei.

Deocamdată, Rusia păstrează controlul asupra bazelor sale militare din Siria, iar autoritățile ruse au declarat că mențin contactul cu noua conducere siriană pentru toate „chestiunile de actualitate”. Purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a confirmat că dialogul cu Damascul continuă.

Aceasta nu este singura inițiativă a Siriei privind modernizarea infrastructurii portuare: la 1 mai, guvernul sirian a semnat un alt acord, în valoare de 230 de milioane de euro, cu compania franceză CMA CGM pentru exploatarea portului Latakia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO