Blocaj pe calea ferată! Nodul feroviar de la Ocnița își suspendă activitatea

07 Mart. 2025, 10:56
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
07 Mart. 2025, 10:56 // Actual //  Ursu Victor

După mai multe proteste fără rezultat, angajații nodului feroviar din Ocnița au notificat conducerea Căilor Ferate din Moldova (CFM) că își vor suspenda activitatea până la achitarea integrală a restanțelor salariale. Președintele Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova, Ion Zaporojan a declarat că în data de 14 martie, feroviarii vor protesta în fața Guvernului pentru a cere soluționarea plății datoriilor la salarii.

„Nodul feroviar Ocnița susține nodurile din Ungheni, Bălți, Basarabeasca și notifică șeful unității că din data de 10 martie, își va înceta operațiunile în mod unilateral în temeiul articolului 78. Astăzi, feroviarii nu și-au primit salariile de 6-7 luni, așa că nu ascultați pe nimeni – este absolut legal. În conformitate cu legea, transmitem aceste înștiințări superiorilor noștri pentru a înceta activitatea începând cu 10 martie 2025. Îi rugăm pe toți ceilalți, care nu s-au alăturat încă, să ne susțină, astfel încât să putem primi în sfârșit salariile pe care ni le-au promis în mod constant, dar care nu le-au plătit niciodată”, se arată în mesajul feroviarilor.

Decizia a fost luată de comitetul sindical al angajaților CFM de la Ocnița, în contextul nemulțumirilor legate de neplata salariilor și de lipsa unui răspuns concret din partea administrației.

Feroviarii nu și-au ridicat salariile de aproximativ șapet luni, iar restanțele se ridică la 190 de milioane de lei.

Miercuri, premierul Dorin Recean a declarat că autoritățile lucrează la un plan de reorganizare și restructurare a Căii Ferate din Moldova (CFM), în contextul crizei financiare cu care se confruntă compania și a datoriilor acumulate la salarii. Potrivit acestuia, Ministerul Infrastructurii, Agenția Proprietății Publice și responsabilii din cadrul întreprinderii sunt implicați în procesul de reformare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII