Care este valoarea netă a lui Elon Musk? Află averea uimitoare a CEO-ului Tesla şi SpaceX

09 Feb. 2024, 10:53
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  bani.md
09 Feb. 2024, 10:53 // Oameni şi Idei //  bani.md

Elon Musk are o avere netă estimată la 199 de miliarde de dolari. Averea sa estimată a atins un vârf de aproximativ 340 de miliarde de dolari în noiembrie 2021, când acţiunile Tesla au crescut vertiginos. Musk este adesea la egalitate cu Bernard Arnault pentru titlul de cel mai bogat om din lume.

Elon Musk are o avere netă de aproximativ 199 de miliarde de dolari, potrivit estimărilor Bloomberg.

Dar averea magnatului provine din mai multe surse şi nu este stabilă – a scăzut cu 30 de miliarde de dolari, de la 239 de miliarde de dolari, în câteva luni, ceea ce l-a costat titlul de cel mai bogat om din lume.

Cum s-a schimbat valoarea netă a lui Musk de-a lungul timpului?

Musk, născut în Africa de Sud, s-a mutat în Canada şi a renunţat la un doctorat la Stanford, a devenit milionar înainte de a împlini 30 de ani. Musk a înfiinţat Zip2, un site web care oferea ghiduri de călătorie în oraşe pentru ziare, împreună cu fratele său Kimbal Musk, pe care l-a vândut către Compaq pentru peste 300 de milioane de dolari în 1999. Se crede că Musk, pe atunci în vârstă de 27 de ani, a obţinut 22 de milioane de dolari din această afacere, notează Business Insider.

Ulterior, el a cofondat banca online X.com în 1999. Aceasta a fuzionat cu Confinity a lui Peter Thiel pentru a deveni PayPal, iar compania a fost cumpărată pentru 1,5 miliarde de dolari de eBay în 2002. În ciuda faptului că a fost înlăturat din funcţia de director general, Musk a plecat cu aproximativ 165 de milioane de dolari.

Musk a cofondat compania de explorare spaţială SpaceX în 2002. În 2004, a devenit investitor şi preşedinte al companiei de maşini electrice Tesla. În timpul crizei financiare din 2008, a salvat Tesla de la faliment cu o investiţie de 40 de milioane de dolari şi un împrumut de 40 de milioane de dolari. În acelaşi an, a fost numit CEO al Tesla.

Musk a declarat că 2008 a fost cel mai prost an din viaţa sa.

Pe lângă problemele din viaţa personală, Tesla a continuat să piardă bani, iar SpaceX a avut probleme în lansarea primei versiuni a rachetei sale Falcon. În 2009, Musk trăia din împrumuturi personale.

Dar Tesla a devenit publică în 2010, iar valoarea netă estimată a lui Musk a crescut constant. În 2012 a debutat pe lista miliardarilor Forbes cu o avere estimată la 2 miliarde de dolari.

În 2016, Musk a înfiinţat afacerea de săpare a tunelurilor Boring Company. În anul următor, a fondat start-up-ul de neurotehnologie Neuralink.

Averea netă a lui Musk a început o ascensiune rapidă la începutul pandemiei, pe măsură ce acţiunile Tesla au crescut vertiginos. Musk a început anul 2020 cu o avere netă estimată la puţin sub 30 de miliarde de dolari şi a ajuns să valoreze aproximativ 170 de miliarde de dolari doar un an mai târziu – o creştere de peste cinci ori în doar un an. Averea sa estimată a atins un vârf de aproximativ 340 de miliarde de dolari în noiembrie 2021.

Dar de atunci s-a prăbuşit: Acţiunile Tesla au scăzut cu 56% până la sfârşitul lunii ianuarie 2024, reducând valoarea companiei de la peste 1.200 de miliarde de dolari la mai puţin de 600 de miliarde de dolari.

Musk a cumpărat, de asemenea, Twitter pentru 44 de miliarde de dolari în octombrie 2022, ocupând funcţia de CEO al acesteia până când s-a retras la începutul lunii iunie.

De unde provine averea lui Musk?

Averea lui Musk depinde în mare măsură de acţiunile Tesla. Deşi nu primeşte niciun salariu de la Tesla, el primeşte opţiuni pe acţiuni atunci când compania atinge parametri de performanţă dificili.

“Elon nu va primi niciun fel de compensaţie garantată – niciun salariu, niciun bonus în numerar şi niciun fel de acţiuni care să se dobândească prin simpla trecere a timpului”, a declarat Tesla în 2018, când compania a anunţat un premiu de performanţă de 10 ani pentru Musk. “În schimb, singura compensaţie a lui Elon va fi un premiu de performanţă 100% la risc, care asigură că va fi compensat doar dacă Tesla şi toţi acţionarii săi se descurcă extraordinar de bine”.

Potrivit Bloomberg, aproape jumătate din averea netă a lui Musk provine din acţiunile Tesla, în timp ce puţin peste 20% provine din acţiunile SpaceX. Restul averii sale provine din acţiuni la Twitter şi The Boring Company, precum şi din alte pasive diverse.

Cum se situează Musk în comparaţie cu alţi miliardari?

Musk face frecvent schimb de locuri cu alţi miliardari pentru titlul de cea mai bogată persoană din lume.

Fondatorul LVMH, Bernard Arnault, tocmai i-a luat titlul lui Musk, cu o avere netă de aproximativ 218 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg. În top cinci se află fondatorul Amazon, Jeff Bezos, cu 192 de miliarde de dolari, fondatorul Facebook şi directorul general al Meta, Mark Zuckerberg, cu 166 de miliarde de dolari, şi cofondatorul Oracle, Larry Ellison, cu 145 de miliarde de dolari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

28 Nov. 2025, 15:51
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  bani.md
28 Nov. 2025, 15:51 // Bani și Afaceri //  bani.md

Pasagerii care aleg curse mai ieftine prin Yandex Go plătesc, de fapt, cu propria siguranță juridică și financiară, arată datele și analizele consultate de ZdG și de Asociația patronală a transportatorilor în regim de taxi. Mașini neautorizate, șoferi nedeclarați, asigurări nepotrivite, bani scoși din țară prin structuri offshore și instituții ale statului care reacționează lent – toate acestea transformă o aplicație „comodă și ieftină” într-un sistem cu riscuri reale pentru pasageri, șoferi și bugetul public.

Conform datelor analizate de Patronatul Transportatorilor Auto de Pasageri și Bagaje în Regim de Taxi (ATAT), aproximativ o treime dintre mașinile care prestează servicii prin Yandex Go în Chișinău nu sunt înregistrate în Registrul Operatorilor de Transport Rutier (ROTR) ca vehicule de taxi. Cu alte cuvinte, o parte semnificativă dintre mașinile care apar în aplicație ca „taxi” sunt, din punct de vedere legal, simple autoturisme personale.

Această „mică” diferență tehnică are consecințe majore: o mașină neînregistrată ca taxi nu este obligată să aibă poliță RCA specială pentru transport contra cost de pasageri. În realitate, multe circulă cu simple polițe RCA pentru uz personal, mult mai ieftine, dar care nu acoperă întotdeauna pasagerii în cazul unui accident produs în timpul unei curse comerciale.

În cazul unui impact grav, pasagerul care credea că este protejat ca într-un taxi autorizat riscă să se trezească în gol juridic: asiguratorul poate refuza despăgubirea pe motiv că mașina a fost folosită „în alt scop decât cel declarat”, Yandex nu este înscris ca operator de transport, iar firma locală care figurează pe hârtie – Ridetech SRL – declară zero venituri și se spală pe mâini de responsabilitate.

Structura contractuală complicată împinge pasagerul într-un labirint juridic. Ridetech SRL, compania creată în Chișinău pentru a „acorda licența de utilizare a Yandex Pro” și pentru a prelucra datele cu caracter personal, figurează în acte, dar nu are contracte directe cu parcurile de taxi, nu declară venituri și nu fiscalizează comisioanele pe care platforma le încasează.

Contractele reale sunt încheiate cu companii din Olanda și, mai nou, din Dubai – adică în afara jurisdicției directe a autorităților din R. Moldova. Banii plătiți de clienți cu cardul pleacă peste hotare, iar entitatea locală ridică din umeri.

Într-un asemenea scenariu, dacă un pasager vrea să ceară despăgubiri pentru vătămări, dizabilitate sau daune morale, nu are în față un operator clar, înregistrat și responsabil în R. Moldova. Mașina poate fi neautorizată, polița RCA poate să nu acopere situația, platforma invocă statutul de simplu „intermediar tehnologic”, iar compania locală se declară fără activitate. Practic, pasagerul riscă să rămână singur în fața sistemului.

Deși legea obligă platformele să prezinte trimestrial la ANTA lista vehiculelor și a șoferilor care au operat curse, verificările sunt fragmentare. ANTA recunoaște că a găsit neconformități și a aplicat sancțiuni, dar numărul de cazuri documentate – 164 în aproape doi ani – este infim raportat la un volum de peste 2 000 de șoferi activi lunar. Practic, doar vârful aisbergului ajunge în zona amenzilor.

În același timp, lacunele de control și implementare au efect direct nu doar asupra pasagerilor, ci și asupra bugetului public. Doar pentru 2025, ATAT estimează că statul pierde cel puțin 55 de milioane de lei anual din impozitele neplătite pentru circa 1 400 de șoferi care lucrează nedeclarați. La acestea se adaugă peste 7 milioane de lei pierduți din taxele locale pentru autorizarea mașinilor de taxi în Chișinău și alte milioane din TVA și alte impozite pe comisioanele exportate în afara țării.

Dacă pentru pasageri riscurile sunt mai ales de natură juridică și financiară în caz de accident, pentru șoferi sistemul creat în jurul Yandex Go poate deveni o capcană totală.

Analizele Fiscului și ale ATAT arată că, în unele luni, între 1 400 și 2 400 de șoferi au efectuat curse prin aplicație fără să fie declarați ca angajați ai companiilor de taxi cu care Yandex colaborează. Unele firme au ajuns să aibă câte 100–500 de șoferi „la negru”, deși în acte declarau câțiva angajați.

În timp ce veniturile reale și listele de șoferi se află în serverele Yandex și ale companiilor partenere, responsabilitatea cade pe umerii șoferilor și ai firmelor locale. Procurorii PCCOCS investighează, din 2024, un complex de scheme de evaziune fiscală și spălare de bani legat de serviciile de taxi prin aplicație, cu un prejudiciu estimat la peste 100 de milioane de lei pentru anii 2020–2021. Nouă companii sunt vizate, iar șase persoane au statut de învinuit.

În paralel, șoferii riscă să fie trași personal la răspundere pentru activitatea nedeclarată, să fie amendați pentru lipsa asigurărilor adecvate sau chiar să suporte din buzunar despăgubiri uriașe, dacă în cazul unui accident asiguratorul refuză plata pe motiv că polița RCA nu acoperă transportul contra cost.

În tot acest timp, relația lor cu platforma este, de fapt, una de dependență fără protecție: nu există un contract local cu Yandex pe care să-l poată contesta în instanță, comisioanele și tarifele sunt stabilite unilateral, iar blocarea contului în aplicație îi poate lăsa peste noapte fără sursă de venit.

Pe piață, Yandex Go a cucerit rapid clienții prin tarife mici și disponibilitate. Dar aceste prețuri, spun transportatorii tradiționali, sunt de multe ori sub costurile reale ale unei curse făcute legal: cu mașină autorizată, asigurări speciale, taxe plătite și șofer declarat.

Companiile de taxi care încearcă să respecte legislația ajung să concureze cu firme și șoferi care externalizează comisioanele, nu fiscalizează toate veniturile și folosesc mașini în regim de taxi, dar în acte rămân simple autoturisme personale. Rezultatul este o concurență profund neloială: companiile corecte se sufocă, cele „optimizate” prosperă, iar consumatorul vede doar prețul final – și alege, previzibil, cursa mai ieftină.

În spatele fiecărei curse plătite cu cardul, calculele ATAT arată un alt tablou: dintr-un volum anual de tranzacții de peste 1,27 miliarde de lei, comisionul de 12% al Yandex înseamnă peste 150 de milioane de lei care ies din țară, sumă pentru care nu se plătesc TVA și impozite conform regulilor unui import de servicii. Patronatul estimează că numai din TVA-ul neplătit pe aceste comisioane pierderea anuală este de peste 30 de milioane de lei, iar evaziunea totală legată de activitatea din jurul Yandex Go ar ajunge la cel puțin 95 de milioane de lei pe an.

În 2023, deputații PAS Marina Morozova și Alexandr Trubca au promovat modificări legislative care trebuiau să pună ordine în domeniu: obligația platformelor de a se înregistra în R. Moldova, raportarea trimestrială către ANTA a listelor de vehicule și șoferi, posibilitatea de sancționare și chiar de suspendare a aplicațiilor care admit în mod repetat mașini neautorizate.

La aproape doi ani de la intrarea în vigoare a legii, obiectivele declarate nu au fost atinse. Deputații recunosc deschis că implementarea „nu a fost cea dorită”, ANTA invocă lipsă de capacitate administrativă, iar Fiscul spune că „aplică măsuri de conformare”, fără a detalia. Consiliul Concurenței a deschis o investigație asupra operatorului internațional, dar după aproape doi ani nu a emis încă o decizie pe fond; deocamdată, singurul rezultat vizibil este o amendă de circa 800 de mii de lei pentru refuzul repetat al companiei olandeze de a oferi informații.

Între timp, compania Ridetech SRL, înființată la Chișinău pentru a „localiza” Yandex, declară zero venituri, niciun angajat în primii ani de activitate și doar câteva zeci de mii de lei cheltuieli administrative. Pagina „Yandex Go Moldova” de pe rețelele de socializare este activă, însă serviciile de comunicare sunt subcontractate unei agenții locale, în timp ce traseul banilor și responsabilitatea reală rămân difuze.

Dincolo de componenta fiscală și de siguranță rutieră, există și un risc de natură strategică: protecția datelor personale. În unele state europene, precum Estonia sau Finlanda, activitatea Yandex/Yango a fost restricționată sau condiționată tocmai din cauza temerilor că datele despre deplasările utilizatorilor ar putea ajunge la structuri de securitate din Federația Rusă.

Chiar dacă grupul Yandex și-a reorganizat activitatea și a separat formal afacerile internaționale de cele rusești, politica de confidențialitate de pe site-ul companiei continuă să menționeze entități înregistrate în Rusia ca operatori de date personale. În aceste condiții, folosirea pe scară largă a unei aplicații de taxi conectate la astfel de infrastructuri ridică inevitabil întrebări și în R. Moldova: unde ajung datele despre deplasările oamenilor, cine are acces la ele și ce garanții reale există pentru viețile lor private?

La suprafață, Yandex Go oferă exact ceea ce își dorește un client grăbit: mașină în câteva minute, tarif mic, plată ușoară cu cardul. Dincolo de ecran, însă, tabloul arată altfel: mașini care nu există ca taxiuri în registrele oficiale, șoferi nedeclarați, polițe RCA nepotrivite, firme fantomă cu venituri zero, investigații pentru evaziune și spălare de bani, instituții care întârzie să închidă buclele legislative.

Pentru pasageri, riscul major este să descopere, abia după un accident, că „taxiul” nu era taxi și că nimeni nu își asumă responsabilitatea. Pentru șoferi, pericolul este să devină prima linie de sacrificiu într-un sistem construit pe tarife mici, muncă la limită și contracte plasate în afara țării. Pentru stat, nota de plată se măsoară în zeci de milioane de lei pierduți anual, într-o piață în care prețul mic de pe ecran ascunde un cost social și bugetar mult mai mare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII