Sectorul auto din Rusia a intrat în criză profundă, ca urmare a efectelor sancțiunilor economice – prețuri mai mari și mai ales scăderea puterii de cumpărare – iar dealerii auto au început să se închidă pe bandă rulantă, în timp ce vânzările se prăbușesc iar piețele se contractă, relatează The Moscow Times, joi.
Criza de pe piața auto din Rusia a afectat mai ales dealerii auto: de la începutul anului până pe 1 septembrie, numărul punctelor de vânzare și al showroom-urilor din țară a scăzut cu 9% – până la 7284.
Cu toate acestea, în orașele cu o populație de peste un milion de locuitori, acestea au închis într-un ritm mai mare. Cea mai mare reducere a fost înregistrată în Rostov-pe-Don (minus 29,3%, până la 94 de puncte), Voronej (-18,8% până la 65), Volgograd și Samara (-18,3% până la 58 și -18,2% până la 117, respectiv), precum și în Krasnoiarsk (-17,2% până la 96).
Și cele mai mari piețe au scăzut: Moscova (-11,1% până la 706) și Sankt Petersburg (-17,6% până la 365). Acest lucru reiese din datele serviciului Yandex Maps, citate de Forbes.
Închiderile care au avut deja loc nu reprezintă limita, deoarece aproximativ o treime dintre dealeri se confruntă cu dificultăți financiare grave sau sunt pe punctul de a-și înceta activitatea, spune Alexei Podșcecoldin, președintele Asociației Dealerilor Auto din Rusia (ROAD). Potrivit acestuia, lipsa cererii de mașini noi duce la pierderi și la lipsa profitului, motiv pentru care costurile vânzătorilor sunt în creștere.
„În Rusia, dealerii regionali vând în prezent doar 220-250 de mașini pe an, în capitală – aproximativ 400.
Pentru comparație, în SUA această cifră este de aproximativ 1.000 de mașini pe an. Cu un nivel atât de scăzut al vânzărilor, mulți dealeri ruși sunt neprofitabili, ceea ce duce la închiderea lor în masă”, a explicat expertul.
Nu se închid doar showroom-urile care vând mașini chinezești, care au umplut prea mult piața, ci și punctele de vânzare a mașinilor aprovizionate prin importuri paralele și „alternative”, spune Svetlana Vinogradova, CEO al Rolf.
În special, Grupul de companii Avtodom a închis sediul Lamborghini din Moscova și de pe Kutuzovski Prospekt, precum și magazinul BMW din Vnukovo.
„Un model negativ poate dura una sau două luni, dar când întreaga afacere există cu profit net negativ timp de șase luni sau chiar un an, acest lucru duce la consecințe precum o serie de falimente”, a explicat Vinogradova.
Vânzările de mașini noi au scăzut de 2-2,5 ori față de prima jumătate a anilor 2010, deoarece mașinile au devenit mai puțin accesibile pentru ruși, spune Iuri Chistov, director de dezvoltare pentru piața auto FRESH.
„Nu există semne clare că puterea de cumpărare a populației va crește în următorul an sau doi. Anul acesta, a existat o furtună aproape perfectă”, a remarcat expertul.
Conform agenției Avtostat, din ianuarie până în august 2025, vânzările de autoturisme în Rusia au scăzut cu 23% față de anul precedent, ajungând la 773.264 de unități.
Experții agenției prevăd că până la sfârșitul anului, piața va scădea cu 20% față de 2024, ceea ce înseamnă că nu se vor vinde mai mult de 1,25 milioane de mașini. Acest lucru va fi afectat de ratele mari la creditele auto și disponibilitatea redusă a acestora, de prețurile mari pentru mașinile noi și creșterea lor ulterioară din cauza indexării taxei de reciclare, de inflația ridicată și de trecerea unor cumpărători la un model de comportament de economisire.
Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!