Europa s-a blocat în cursa globală a bateriilor pentru economia verde. Taie investiţii și renunţă la Proiecte

12 Iul. 2024, 08:22
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
12 Iul. 2024, 08:22 // Actual //  bani.md

Northvolt, start-up-ul suedez de top în cursa globală a bateriilor pentru economia verde, a anunțat o reevaluare strategică a modelului de afaceri și planurilor de creștere. CEO-ul Peter Carlsson a sugerat posibile întârzieri în expansiunea internațională, în timp ce producția la uzina din apropierea cercului polar rămâne sub capacitate.

BASF, gigantul chimic german, își reevaluează și el planurile masive de investiții în rețeaua globală de producție de materiale pentru baterii electrice. Deciziile lor reflectă provocările pe care le întâmpină industria europeană a bateriilor electrice, inclusiv cererea redusă pentru mașini electrice și concurența acerbă din partea producătorilor asiatici.

Northvolt, care a livrat prima baterie în 2021, se confruntă acum cu dificultăți semnificative. Sectorul frânează pe fondul încetinirii cererii globale, iar compania suedeză a pierdut un contract de 2 miliarde de dolari cu BMW în favoarea Samsung SDI din Coreea de Sud.

De asemenea, politicienii suedezi sunt nemulțumiți de posibila abandonare a planurilor de a construi o fabrică de catozi în Borlänge. La rândul său, BASF și partenerul francez Eramet au renunțat la un proiect de 2,6 miliarde de dolari pentru un complex de rafinare în Indonezia.

Volkswagen, prin subsidiara sa PowerCo, a amânat pe termen nelimitat planurile de a construi o a patra fabrică de baterii în Europa, iar Svolt din China a abandonat un proiect similar în Germania.

În contextul actual, investițiile în industria bateriilor europene devin tot mai riscante. Totuși, liderii din industrie subliniază că Europa nu-și poate permite să renunțe la această componentă crucială a lanțului de aprovizionare, esențială atât pentru industria auto, cât și pentru stocarea de energie regenerabilă.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII