Focar de pestă porcină la Sîngerei și gripă aviară în Fălești. A fost instituită zonă de protecție

08 Aug. 2022, 11:29
 // Categoria: Actual // Autor:  MD Bani
08 Aug. 2022, 11:29 // Actual //  MD Bani

Un caz de pestă porcină a fost înregistrat în raionul Sîngerei, și focar de gripă aviară la Fălești, scrie Realitatea.md.

Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor (ANSA) anunță că un focar de pestă porcină africană la porci domestici a fost descoperit în satul ChișcăreniSîngerei.

„Probele au fost testate de Laboratorul Naţional de referinţă al Republicii Moldova pentru pesta porcină africană. Ancheta epidemiologică este în desfășurare și se realizează de către o echipă de inspectori a Subdiviziunii teritoriale pentru siguranța alimentelor Sîngerei, în colaborare cu alte instituții competente ale statului. Au fost stabilite măsuri de eradicare și profilaxie a pestei porcine africane în focar, au fost instituite zona de protecţie şi zona de supraveghere”, se arată în mesajul ANSA.

Totodată, ANSA anunță că în localitatea Albinețul Vechi, Fălești, a fost înregistrat un focar de gripă aviară înalt patogenă la păsări domestice.

„Probele prelevate de la păsări domestice în localitatea sus menționată au fost testate cu rezultat pozitiv la influenţă aviară pe data de 02.08.2022 de către IP CRDV. A fost întrunită în regim de urgență Comisia pentru situații excepționale a raionului Fălești, care a aprobat un Plan de măsuri pentru combaterea și eradicarea focarului de influenţă aviară. Ancheta epidemiologică este în desfășurare și se realizează de către o echipă de inspectori a Subdiviziunii teritoriale pentru siguranța alimentelor Fălești (cu raza de acoperire și a raionului Glodeni), în colaborare cu alte instituții competente ale statului. Au fost stabilite măsuri de eradicare și profilaxie a influenței aviare în focar, au fost instituite zona de protecţie şi zona de supraveghere”, anunță ANSA.

Realitatea Live

25 Dec. 2025, 10:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
25 Dec. 2025, 10:45 // Actual //  Grîu Tatiana

Un tunel feroviar uriaș urmează să fie săpat prin Munții Alpi pentru a lega direct Franța și Italia, proiectul fiind considerat cel mai ambițios de acest tip din Europa. Viitorul tunel, cu o lungime de 57,5 kilometri, va conecta orașele Lyon și Torino și va deveni, la finalizare, cel mai lung tunel feroviar din lume, depășind Tunelul Gotthard din Elveția.

Construcția face parte din proiectul liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon și are drept scop reducerea semnificativă a timpului de călătorie dintre cele două orașe. În prezent, drumul cu trenul durează aproape patru ore și presupune traversarea pasului Mont Cenis, la altitudini de circa 1.300 de metri, unde sunt necesare mai multe locomotive pentru a tracta garniturile prin tunelul Fréjus, considerat depășit din punct de vedere al standardelor de siguranță. Noul tunel va permite trenurilor să circule direct prin masivul montan, reducând durata călătoriei cu aproximativ două ore.

Cunoscut sub denumirea de Tunelul de bază Mont d’Ambin, acesta va avea puncte de acces în Valea Susei, în regiunea Piemont, și în Maurienne, în Savoia. Proiectul va facilita și transportul de marfă, permițând trenurilor să transporte încărcături mai grele și să circule cu o viteză medie de aproximativ 100 km/h între cele două țări.

Autoritățile estimează că noua infrastructură va contribui la reducerea poluării, prin scăderea traficului aerian și rutier, în special a transportului de mărfuri realizat cu camioane. Trenul ar urma să devină principala opțiune pentru deplasările dintre Franța și Italia pe acest coridor.

Lucrările sunt extrem de complexe, întrucât tunelul va avea, în cea mai adâncă secțiune, peste 2.200 de metri de munte deasupra sa. Potrivit coordonatorilor proiectului, traseul traversează nu mai puțin de 14 tipuri diferite de teren, de la sol afânat pe partea franceză până la formațiuni de roci variate pe teritoriul Italiei.

Costul total al liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon, cu o lungime de aproximativ 270 de kilometri, este estimat la 25 de miliarde de euro, tunelul de sub Alpi reprezentând cea mai mare parte a investiției. Franța și Italia au ajuns la un acord pentru realizarea proiectului în 2016, iar în prezent toate tunelurile de acces sunt finalizate. Tunelul internațional, considerat cea mai dificilă etapă, este în construcție, iar finalizarea sa este preconizată pentru anul 2033.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII