În loc de pensulă, el înmoaie cuţitul în vopsea şi scrie poveşti pe şevalet. Istoria pictorului Ionel Aungurenci

01 Sept. 2021, 15:23
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  MD Bani
01 Sept. 2021, 15:23 // Oameni şi Idei //  MD Bani

Majoritatea picturilor pe care le semnează Ionel Aungurenci sunt realizate în cuţit. În loc de pensulă, el înmoaie cuţitul în vopsea şi scrie poveşti pe şevalet, având mereu surpriza de a vedea ce formă va lua tuşa următoare. Pictează în special oameni şi caută să culeagă din interacţiunile cu ei emoţii pe care să le transpună în tablouri, scrie Ziarul Financiar.

„Am fost atras de pictură de mic. În şcoală, cred că cel mai mult îmi plăceau orele de desen, asta când nu făceam matematică în acele ore şi aşa puţine. Cred că aveam 22 de ani când mi-am cumpărat primele vopsele în ulei şi nu prea aveam idee ce înseamnă să pictezi cu adevărat“, rememorează Ionel Aungurenci.

Nu îşi permitea, pe atunci, să-şi cumpere şi pânză, aşa că a tăiat un cearşaf şi a început să picteze pe el. Nu înţelegea prea bine ce înseamnă arta, dar o conexiune exista.

În anii următori, a început să viziteze muzee şi să fie tot mai expus la artă, o condiţie esenţială pentru un creator, spune el astăzi.

„Legătura mea cu arta, destul de firavă până atunci, a devenit foarte strânsă după ce am început un curs de pictură cu Magda Văcariu în Braşov. Acolo, pe lângă faptul că am început să pictez mai mult şi să fiu pentru prima dată îndrumat, eram permanent în contact cu lumea artei.“ Practic, avea cu cine discuta despre artă şi crede că asta era cel mai important.

Când vine vorba despre stilul pe care şi l-a format, Ionel Aungurenci spune că acesta este mai degrabă o entitate în metamorfoză pe tot parcursul vieţii. Însă chiar dacă se tot schimbă, el poartă amprenta unică a artistului.

„În acest moment al stilului meu, eu încerc să întrepătrund elementele unui tablou care par banale sau chiar lipsite de sens dacă sunt luate separat, însă împreună se completează şi devin un tot.“ Crede că e un fel de lecţie învăţată în viaţă: nu poţi analiza o fiinţă, un obiect, o acţiune eliminând contextul în care se află.

Cele mai multe picturi ale lui sunt făcute în cuţit, un instrument despre care spune că îi dă o libertate pe care pensula nu o poate oferi, pentru că este mai precisă şi mai previzibilă. În cuţit însă, nu ştie niciodată cum va arăta tuşa următoare şi poate obţine texturi mai variate şi, în acelaşi timp, mai expresive.

„Majoritatea picturilor mele sunt cu şi despre oameni. Mai precis, despre emoţiile pe care mi le transmit.“

E vorba, în general, despre oameni simpli, care fac activităţi obişnuite, care nu ies neapărat în evidenţă sau care pur şi simplu stau.

„Aş zice că sunt oameni care, prin gesturile lor, îmi transmit o stare care uneori este pozitivă, alteori e negativă şi fac asta cu o anumită sinceritate care mă atrage.“

Inspiraţia pictorului  poate veni în orice moment. De pildă, nu de mult, Ionel Aungurenci traversa Bucureștiul într-o zi de lucru cam pe la ora la care oamenii ies de la birou, iar oraşul freamătă atât de maşini, cât şi de pietoni. A căutat măcar un chip care să-i transmită sentimentul de fericire, dar fără succes: toţi trecătorii păreau obosiţi, îngânduraţi, fiecare în lumea lui. Genul acesta de observaţii îl inspiră şi se crede în stare să stea zile întregi doar ca să se uite la oameni.

Odată ideea plantată în mintea lui, procesul de creaţie îşi urmează firul. Uneori, poate fi o exprimare rapidă, o dorinţă de a-şi vedea gândurile puse pe pânză. Alteori, o lucrare poate să dureze zile sau chiar luni până când artistul decide cum vrea să arate.

„Unii artişti previzualizează sau schiţează cum vor să arate lucrarea la final. Eu prefer să o descopăr în timp ce lucrez.“

Niciodată nu ştie cum va arăta lucrarea la final, ceea ce face procesul de creaţie şi mai plăcut.

„La fiecare lucrare sunt ca un copil care aşteaptă emoţionat să-şi deschidă cadoul de Crăciun.“

Nici măcar culorile pe care le va folosi nu le stabileşte dinainte. A avut tablouri pe care le-a început în anumite nuanţe, pentru ca la final să fie totul diferit. Dar tocmai faptul că nu ştie de la început cum va arăta lucrarea îl face să picteze mereu cu plăcere şi fără aşteptări care l-ar putea dezamăgi la final.

„Aş putea spune că aloc câteva zile până la o săptămână pentru o lucrare. Dar asta înseamnă strict timpul lucrat, pentru că uneori pot face şi pauze. Nu pot picta oricând, trebuie să am o anumită dispo­ziţie, să simt că vreau să pictez în acel moment şi că mă voi concentra strict pe procesul de creaţie.“

Nu are un atelier pentru pictură, deşi visează la asta, însă are un „colţ al artistului“, cum îi spune el, amenajat în apartamentul în care locuieşte. Nişte rafturi cu materiale pentru pictură, tablouri terminate, completate de alte tablouri agăţate direct pe perete şi un şevalet mereu pregătit pentru o nouă lucrare, toate acestea compun zona preferată din casa lui Ionel Aungurenci.

„Când pictez, ascult mereu muzica pe care o aleg în funcţie de moment. De obicei, pun muzică italienească mai veche, dar diferite stiluri. Uneori, prefer muzica clasică sau reggae. Alegerea muzicii cred că e legată şi de subiectul picturii.“

Pictează în general în interior şi preferă să nu fie distras, pentru a se putea concentra sută la sută pe procesul creaţiei. Când pictează alături de alte persoane însă, îi place să observe ce realizează ceilalţi şi să facă schimb de opinii.

„Finalul unei picturi este totdeauna greu, pentru că aş putea lucra la nesfârşit şi tot ar mai fi câte ceva de făcut.“ Pur şi simplu, la un moment dat, spune că e suficient şi pune pensula jos. „E un fel de căutare a perfecţiunii, deşi ştii că nu o vei găsi niciodată.“

Majoritatea tablourilor semnate de Ionel Aungurenci sunt ulei pe pânză, lucrate în cuţit, însă mai obişnuieşte să folosească şi vopsele acrilice şi a început să facă şi colaje, în combinaţie cu vopsele. Încearcă să diversifice, pentru a obţine efecte şi texturi noi, însă favoritul, dintre toate materialele, rămâne uleiul.

Când vine vorba despre lucrările lui însă, nu e loc de o favorită. Există câteva pe care le îndrăgeşte mai mult, însă nu ar putea alege doar una dintre toate. Lucrează şi pe bază de comandă, dar îşi rezervă dreptul de a face o selecţie.

„Criteriul principal este ca lucrarea comandată să-mi placă în primul rând mie. M-aş simţi ca şi cum aş înşela dacă nu aş face-o.“ Când cineva face o comandă, de cele mai multe ori îi cere să fie după o imagine de care este ataşat emoţional, însă lui nu-i transmite acelaşi mesaj.

La o comandă de portret, de exemplu, Ionel Aungurenci solicită mai multe imagini din care el o alege pe cea care i se pare cea mai bună sau încearcă să ia câte ceva din fiecare. De multe ori însă, clientul se arată nemulţumit, în viziunea lui lucrarea fiind bună doar dacă seamănă cu modelul.

„În realitate, aportul artistului face o lucrare specială şi asta încerc mereu să-i fac pe clienţi să înţeleagă. Ca orice artist, prefer să aleg eu ce pictez pentru că aşa voi pune în lucrare tot ce am mai bun.“

 

Realitatea Live

28 Iun. 2025, 17:48
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
28 Iun. 2025, 17:48 // Actual //  Ursu Victor

Epava iahtului Bayesian a fost scoasă de pe fundul mării, iar anchetatorii urmează să o investigheze. Foto: Profimedia Images

După ce şi epava și catargul înalt de 75 de metri al navei Bayesian au fost readuse la suprafață, în sfârşit pot începe cercetările cu privire la cauzele care au dus la scufundarea ambarcaţiunii, dar mai ales operaţiunea de a recupera obiectele și bunurile de valoare care au rămas sub apă timp de aproximativ 10 luni şi printre care se numără nu doar bani sau bijuterii.

Este logic că miliardarul Mike Lynch avea la bord mobilier valoros (de la tablouri la bijuterii) și că soția sa și alți oaspeți aduseseră și ceasuri foarte scumpe. Dar mai ales în hard disk-uri portabile, tablete și telefoane mobile puteau fi ascunse informații foarte valoroase care pot fi legate de scufundarea velierului, relatează Il Giornale. Cele șapte victime aveau obiecte personale care vor fi recuperate în timpul operațiunilor de curățare, așa cum a declarat pentru La Repubblica Giovanni Rizzuti, avocatul comandantului James Cutfield. „Fiecare obiect personal al victimelor și supraviețuitorilor va fi recuperat imediat ce operațiunile de curățare se vor încheia”.

Cum se vor deschide seifurile
La scurt timp după scufundarea velierului de anul trecut, presa internațională a făcut furori în privința documentelor sensibile aflate în seifuri, despre care se spune că sunt trei: unul deținut de căpitan, altul în apartamentul proprietarilor și un al treilea disponibil pentru oaspeți. În ultimele luni au existat multe dezbateri cu privire la faptul dacă cineva le-a furat între timp, dar autorităţile asigură că nimeni nu a „pus piciorul” în epavă din 19 august până când a fost scoasă la iveală și este sub supraveghere 24 de ore din 24 de către poliție.

Este clar că cel mai aşteptat moment este deschiderea seifului lui Lynch, în interiorul căruia s-ar putea găsi date sensibile de interes pentru guvernele străine. Experții vor începe să încerce să le deschidă cu metoda clasică de combinare: dacă nu funcționează, există deja un plan de rezervă pentru a le deschide cu unelte mecanice.

Din motive tehnice, va fi posibilă intrarea și inspectarea epavei iahtului Bayesian doar peste aproximativ zece zile pentru a evita prezența gazelor toxice produse în timpul scufundării un timp îndelungat. Între timp, pentru o siguranță sporită a corpului navei, rezervorul care conține încă 18.000 de litri de combustibil va fi golit.

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO