Istoria unei imperiu creat dintr-o afacere începută în curtea părinţilor şi dezvoltată la 8 miliarde de dolari

10 Iun. 2023, 17:43
 // Categoria: Oameni şi Idei // Autor:  bani.md
10 Iun. 2023, 17:43 // Oameni şi Idei //  bani.md

Cu începuturi modeste, de la un mic business pornit în curtea unui pub irlandez al părinţilor săi, Eugene Murtagh a dezvoltat un adevărat imperiu cu venituri anuale de peste 8 miliarde de dolari: Kingscourt. Care e povestea sa?

Egene Murtagh s-a născut în vara anului 1942 în Kingscourt, Irlanda, şi a crescut pe aceeaşi stradă cu viitoarea sa parteneră de viaţă şi de business, Andrea Carolan. La începutul anilor ’60, în timp ce el lucra ca instalator, iar ea era coafeză, s-au hotărât să îşi folosească economiile pentru a pune baza unei mici afaceri – un producător de remorci.

Neavând o fabrică proprie, iniţial şi-au desfăşurat activitatea în curtea pubului părinţilor lui Eugene, în oraşul natal. Pe fundaţia acestui prim business a luat naştere, în 1971, compania de materiale de construcţii Kingspan. La patru ani distanţă, în urma unei evoluţii surprinzătoare, producătorul şi-a mutat cartierul general, listându-se totodată la bursa de la Londra.

De-a lungul anilor, Kingspan şi-a extins portofoliul de produse şi şi-a diversificat operaţiunile. Astăzi, activează în peste 70 de ţări, având un număr de peste 22.000 de angajaţi. Compania oferă o gamă largă de produse pentru industria construcţiilor, fiind utilizate în proiecte precum clădiri industriale, birouri, şcoli, spitale şi dezvoltări rezidenţiale. În 2019 compania a deschis un centru de inovaţie, IKON, în Kingscourt. Businessul a avut constant performanţe financiare solide şi a înregistrat o creştere constantă a veniturilor. În cel mai recent raport financiar, Kingspan a anunţat venituri de 8,34 miliarde de euro.

Murtagh a rămas în rolul de CEO până în 2005, când i-a cedat frâiele businessului fiului său, Gene, păstrând însă o participaţie de 16% din companie şi funcţia de preşedinte şi director non-executiv. În 2019 a vândut însă restul de acţiuni, pentru suma de aproximativ 40 de milioane de euro, funcţiile sale revenindu-i, la alţi doi ani distanţă, lui Jos Massenberg. Antreprenorul are cinci copii şi este implicat şi în mai multe acţiuni caritabile. Familia Murtagh deţine, totodată, hotelul Hempel din Londra şi un altul în Amsterdam.

Carte de vizită

Eugene Murtagh, fondator Kingscourt
1. S-a născut pe 23 iunie 1942;

2. A lucrat pentru o perioadă ca instalator, înainte de a porni propriul business;

3. A fondat compania Kingscourt în 1966, alături de soţia sa;

4. Are cinci copii şi o avere de 2 miliarde de dolari.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

27 Dec. 2025, 10:43
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
27 Dec. 2025, 10:43 // Actual //  Ursu Victor

Economistul Veaceslav Ioniță acuză autoritățile că, în ultimii ani, banii colectați din accize pentru infrastructura rutieră au fost direcționați în alte scopuri, ceea ce a dus la degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute într-un interviu acordat publicației ZIUA.

Potrivit economistului, șoferii plătesc corect taxele, inclusiv accizele și taxa rutieră, însă statul nu respectă destinația acestor bani. „Prin taxa rutieră, cumva protejăm banul șoferului. Problema e că banii din accize la carburanți îi dăm în altă parte. Taxe mărim, dar banii pentru drumuri nu ajung la drumuri”, a declarat Ioniță.

El a amintit că, inițial, Republica Moldova a avut o înțelegere clară cu Banca Mondială și cu Fondul Monetar Internațional, potrivit căreia 80% din accizele la carburanți trebuiau direcționate către fondul rutier. „Această regulă a fost respectată doar în 2013 și 2014. După asta – gata”, a subliniat economistul.

Veaceslav Ioniță susține că, în perioada 2015–prezent, statul a deturnat masiv resursele destinate infrastructurii. „Am calculat banii care trebuiau să meargă din accize la drumuri și nu au mers, plus finanțările externe pierdute. Este vorba de peste 30 de miliarde de lei. Eu spun direct: Guvernul a furat de la fondul rutier”, a afirmat acesta.

Potrivit estimărilor sale, suma totală ajunge la aproximativ 2 miliarde de euro, bani care ar fi putut veni sub formă de granturi și împrumuturi externe pentru infrastructură. „Aproape jumătate din această sumă, adică aproape un miliard de euro, sunt bani plătiți de șoferi pentru drumuri, dar care s-au dus în altă parte. Oamenii au plătit pentru drum, iar banii s-au dus în apă”, a declarat economistul.

În acest context, Ioniță avertizează că degradarea accelerată a drumurilor din Republica Moldova nu este întâmplătoare, ci rezultatul direct al politicilor bugetare din ultimii ani. „Așa trăim noi, iar consecința este că drumurile se degradează tot mai rapid”, a concluzionat Veaceslav Ioniță.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII