Iulian Scorpan despre istoria celei mai tinere companii avia din Moldova. De la un business plan corect pornește totul

20 Sept. 2021, 15:30
 // Categoria: Interviu // Autor:  MD Bani
20 Sept. 2021, 15:30 // Interviu //  MD Bani

Cel mai important pentru a deschide o afacere este un business plan potrivit, cel puțin, de această părere este fondatorul și directorul companiei aeriene, recent lansate pe piața din Republica Moldova, HiSky, Iulian Scorpan. Despre istoria afacerii, experința de pilot, investiții și visul din copilărie, Iulian Scorpan a vorbit într-un interviu pentru Bani.md.

Istoria afacerii

Încă din copilărie, lui Iulian Scorpan îi plăceau aeronavele și visa să devină pilot, iar acest vis a devenit realitate, după ce a obținut studiile necesare, a activat o perioadă în domeniul aeronautic iar acum a deschis propria afacere – o companiei aeriană, pe care îl consideră un proiect „de suflet”.

„Compania HiSky aș cataloga-o ca un proiect de suflet și un proiect al echipei de entuziaști. Toți cei din echipa Hisky, au venit cu plină încredere că ceva va reuși și sunt toți amatori de viață, toți au experință foarte bună, știind că punem accentul pe calitate, pe siguranță.”

Cu toate că primul avion mare l-a văzut abia în clasa a IX-a, studia domeniul aviației prin jurnalele și revistele de specialitate.

„Istoria a început în copilărie, nu țin minte să fi avut o altă profesie în gând, așa a fost să fie, eram mic copil, mă uitam la aeronave pe cer…a fost o pasiune pe care tot timpul mi-am dorit-o.”

De la avioane din hârtie la pilot

A urmat studiile la Institutul Politehnic, iar la 18 ani a efectuat primul zborul cu planorul. Însă aceasta nu a fost totul, în 1992 a fost acceptat la Școala Militară de Aviație, Bobocu, Buzău, România.

După studii a activat ca pilot pe avioane de transport, apoi a a activat și la compania națională, de asemenea, ca pilot, dar deja transport pasageri, unde și a început cariera sa în domeniul aviației. În această companie a deținut mai multe funcții și a ajuns până la poziția de director general.

Începutul

După ce s-a despărțit de compania națională a decis să lanseze propria afacere, la fel, în același domeniu, astfel a apărut și HiSky. Cu toate că la puțin timp după lansare a venit pandemia, echipa HiSky a folosit acest timp pentru a îmbunătăți lucrurile.

„Exact după jumătate de an s-a început pandemia…undeva pandemia poate ne-a ajutat, pentru că ne-am focusat pe pregătirea flotei, pregătirea personalului.”

Acum, compania este certificată atât național cât și internațional și poate efectua zboruri în orice colț al lumii.

„De la idee am trecut la fapte. Orice idee dacă este promovată și este speranță, atunci ai succes.”

Compania HiSky a fost deschisă doar cu 10 oameni. În doar 9 luni de zile aceștia au reușit să achiziționeze 3 aeronave.

Investiții

În viziunea fondatorului HiSky, pentru a lansa o afacere ai nevoie în primul rând de un scop și de o echipă care este gata să accepte orice provocare.

„Ai nevoie de o echipă puternică, o echipă de încredere…și de un scop.”

De asemenea el mai spune că într-o afacere este foarte important planul pe care îl ai și un alt aspect important este să fii gata pentru situații imprevizibile cum ar fi pandemia, iar dacă ai un scop trebuie să-l realizezi.

„Important e un business plan corect, de aici pornește totul.”

În ceea ce privește investițiile financiare în aeronave, totul depinde de vârsta avionului. Compania HiSky se poate lăuda acum cu aeronave din cele mai moderne.

Menționăm că, ieri, 19 septembrie 2021 s-au împlinit 77 de ani de la fondarea Aviației Civile din Republica Moldova.

Realitatea Live

02 Dec. 2024, 14:44
 // Categoria: Actual // Autor:  Ursu Victor
02 Dec. 2024, 14:44 // Actual //  Ursu Victor

Sancțiunile impuse de SUA asupra băncilor rusești au forțat companiile din Rusia să adopte scheme mai complicate și uneori dubioase pentru efectuarea plăților către furnizorii chinezi, în condițiile în care China rămâne principalul partener comercial al Rusiei.

Pe 21 noiembrie, peste 50 de bănci rusești, inclusiv cele care mai permiteau transferuri directe către China, au fost incluse pe lista de sancțiuni a SUA. Ca răspuns, au devenit tot mai populare serviciile agenților chinezi de plată, care facilitează transferurile prin metode neconvenționale.

„O companie chineză îți propune să plătești în ruble în baza unui contract de agent, iar de restul procesului de transfer se ocupă ei”, explică un importator rus care a adoptat această metodă încă din octombrie. El susține că plățile pentru bunuri precum haine și încălțăminte din fabricile chineze au fost finalizate în doar două zile, notează The Moscow Times.

Consultanții în comerț exterior explică faptul că aceste scheme implică de obicei compensări reciproce între agenții chinezi și exportatorii ruși. În acest caz, transferurile sunt gestionate prin acorduri între părți, minimizând riscurile. Comisioanele percepute de agenți variază între 2,5% și 3% pentru bunuri nesancționate, ajungând până la 15% pentru produse sancționate sau cu utilizare dublă.

Pentru unele bănci rusești sancționate, agenții chinezi oferă comisioane de doar 1%, utilizând veniturile din exportul de materii prime rusești. Totuși, această schemă este aplicabilă doar în anumite regiuni ale Chinei și în anumite bănci care gestionează astfel de tranzacții.

O parte dintre agenți operează prin așa-numitele „scheme cargo”, aducând bunuri în Rusia fără documente legale sau prin metode de contrabandă. După sancțiunile din noiembrie, aceste metode au devenit aproape inevitabile pentru importatorii de produse sancționate sau cu dublă utilizare.

Pentru a reduce riscurile, agenții oferă asigurări împotriva pierderii sau confiscării mărfurilor, însă costul acestora poate ajunge la 15% din valoarea bunurilor. „Dacă vrei să aduci un drone avansat din China, aceasta ar putea fi cea mai sigură opțiune”, a declarat un importator.

Pentru cei care importă produse nesancționate, o altă problemă este deprecierea abruptă a rublei. Devalorizarea monedei rusești cu peste 10% a dus la oprirea temporară a livrărilor din partea unor platforme comerciale chineze și la întârzieri anunțate de furnizori, ceea ce complică și mai mult situația importurilor în Rusia.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Ajun de Boboteaza, la Catedrală
Capitala, în febra sărbătorilor
Capitala, în febra sărbătorilor
Repetiții pentru parada din 27 august
Repetiții pentru parada din 27 august
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Ploaia din 9 august a făcut ravagii în Capitală
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
Recolta de porumb a fost compromisă în proporții de 80%
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală
2 august 2022 – Trafic infernal în Capitală