Kazahstanul își propune să devină podul comercial esențial între China și Europa

14 Aug. 2024, 12:13
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
14 Aug. 2024, 12:13 // Actual //  bani.md

Kazahstanul, situat în Asia Centrală, se află într-o poziție strategică favorabilă pentru a deveni veriga esențială în Coridorul de Mijloc – o rețea extinsă de drumuri, căi ferate și rute maritime care facilitează comerțul între China și Europa. Conform unui raport al Le Monde, citat de Rador Radio România, acest coridor a câștigat importanță economică considerabilă după izbucnirea războiului din Ucraina.

Amir Atambayev, inginer-șef al portului Aktau, privește cu optimism lucrările majore care se desfășoară în orașul său de pe malul kazah al Mării Caspice. Cu o nouă infrastructură în dezvoltare, inclusiv un hub de containere pe 19 hectare și reamenajarea terminalelor petroliere, portul Aktau se pregătește să-și dubleze capacitatea de export a petrolului în următorii doi ani.

Kazahstanul, considerat lider economic în Asia Centrală, se aliniază pentru a deveni un nod crucial în Coridorul de Mijloc. Porturile Aktau și Kuryk, aflate la sud, sunt în plin proces de modernizare, iar la finalizarea lucrărilor, numărul navelor care tranzitează Marea Caspică se va dubla. La vest, portul Alat din Azerbaidjan se dezvoltă rapid și devine un centru logistic major, gestionând aproape douăzeci de milioane de tone de marfă anual.

Coridorul de Mijloc a căpătat o importanță crescută după invazia Ucrainei de către Rusia în februarie 2022. În 2022, tranzitul de mărfuri prin acest coridor a crescut la 1,7 milioane de tone, comparativ cu 870.000 de tone în 2021. Cu un avantaj semnificativ de distanță de 2.000 de kilometri față de rutele alternative, Coridorul de Mijloc oferă timpi de transport reduși, între 18 și 23 de zile, față de 25-28 de zile prin Rusia sau 22-37 de zile pe rutele maritime sudice.

În ciuda acestui avans, dezvoltarea Coridorului de Mijloc se confruntă cu provocări. Banca Mondială subliniază în raportul său din februarie 2024 problemele legate de infrastructură și logistică, dar se așteaptă ca comerțul să ajungă la 4 milioane de tone până la sfârșitul anului 2024 și să depășească 10 milioane de tone până în 2030.

Problemele persistente includ diferențele de ecartament între regiunile China și Europa și provocările legate de traversarea Mării Caspice și Mării Negre. Guvernul georgian lucrează la dezvoltarea portului Anaklia pentru a aborda limitările existente.

Kazahstanul, în colaborare cu Azerbaidjanul și Georgia, a unificat tarifele feroviare de-a lungul Coridorului de Mijloc, iar Bulgaria, România și Serbia își exprimă interesul de a participa la acest proiect. De asemenea, investițiile chineze în infrastructură și dezvoltarea autostrăzilor și căilor ferate sunt planificate pentru a sprijini creșterea capacității de transport.

În timp ce Coridorul de Mijloc se dezvoltă și devine mai relevant pe scena globală, Kazahstanul rămâne concentrat pe diversificarea exporturilor de petrol și îmbunătățirea infrastructurii, având în vedere dimensiunea vastă a țării și provocările logistice existente.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

Realitatea Live

08 Iul. 2025, 11:36
 // Categoria: Bani și Afaceri // Autor:  Ursu Victor
08 Iul. 2025, 11:36 // Bani și Afaceri //  Ursu Victor

Prețul petrolului stagnează după ce OPEC+ a decis să mărească producția în august, iar Trump continuă să amenințe cu tarife comerciale noi. Traderii sunt în așteptare.

Petrolul se menține stabil în jurul valorii de 69 de dolari pe baril, în timp ce traderii încearcă să înțeleagă impactul a două evenimente majore: amenințările lui Trump cu noi tarife și decizia OPEC+ de a crește producția.

Brentul se tranzacționează aproape de 69 de dolari pe baril, iar West Texas Intermediate sub 68 de dolari. Trump a amenințat din nou cu tarife vamale pentru partenerii comerciali, dar taxele pentru țări precum Japonia și Coreea de Sud nu vor intra în vigoare până cel puțin 1 august, transmite Bloomberg, citat de mediafax.ro.

„Comercianții urmăresc noile amenințări tarifare ale lui Trump și riscurile pentru creșterea globală, care ar putea slăbi cererea”, explică Haris Khurshid de la Karobaar Capital LP.

Arabia Saudită a majorat chiar prețul principal tipului său de țiței exportat către Asia, semn că grupul este optimist.

Piața petrolului a fost volatilă în ultimele săptămâni din cauza tensiunilor din Orientul Mijlociu. Deși există un armistițiu fragil între Israel și Iran, atacurile în Marea Roșie continuă. Luni, o a doua navă a fost atacată lângă Yemen, la câteva ore după ce gruparea Houthi și-a asumat responsabilitatea pentru un atac anterior.

„Aceste atacuri cresc costurile și primele de asigurare pentru transporturile de petrol”, spune Khurshid. „Dar, dacă nu va exista o întrerupere majoră a aprovizionării, impactul va rămâne marginal”.

În altă parte, piața motorinei se tensionează. Stocurile din SUA sunt la cel mai scăzut nivel sezonier din 1996, iar contractele futures din Europa indică o piață mai strânsă decât în perioada de vârf a conflictului Israel-Iran.

Traderii rămân în așteptare, urmărind orice semnal nou din partea OPEC+ despre prelungirea sau ajustarea reducerilor de aprovizionare.

Pentru mai multe știri urmărește-ne pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | FOOD&DRINKS ŞI HORECA EXPO, DESCHISE LA MOLDEXPO
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | OFICIALII AU DEPUS FLORI DE 9 MAI LA MEMORIALUL „ETERNITATE”
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | PROTEST ÎMPOTRIVA RĂZBOIULUI ȘI A SUSŢINERII PENTRU LIBERTATEA PRESEI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | RESTAURANT CUPRINS DE FLĂCĂRI
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | MILITARII MOLDOVENI, DETAȘAȚI ÎN KOSOVO, AU REVENIT ACASĂ
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO
NO COMMENT | CARABINIERII MOLDOVENI PLEACĂ ÎN KOSOVO