Liderul CUB, Munteanu, cu jalba în proțap la Gavrilița. Ceban îi răspunde: Nu am admis plăți suplimentare către Gazprom

04 Nov. 2022, 11:42
 // Categoria: Actual // Autor:  bani.md
04 Nov. 2022, 11:42 // Actual //  bani.md

În contextul scrisorii deschise adresate Prim-ministrului Republicii Moldova de către Comitetul pentru Unitate și Bunăstare (CUB) al cărui lider este fostul deputat PPDA, Igor Munteanu, președintele Moldovagaz, Vadim Ceban susține că nu au fost admise plăți suplimentare către Gazprom pentru transportarea gazelor.

„Reprezentanții delegați de Guvernul Republicii Moldova în Consiliul de Administrație al SA „Moldovagaz” nu au acceptat niciodată careva plăți suplimentare față de SAP „Gazprom” pentru transportarea gazelor naturale. La momentul semnării Suplimentului nr.19 din 29.10.2021 la Contractul 1ГМ, în rezultatul negocierilor care au avut loc în perioada 27-29 octombrie 2021 între reprezentanții părții moldovenești și SAP „Gazprom”, nu puteau fi determinate cu exactitate cheltuielile de transportare a gazelor naturale pe teritoriul Ucrainei pentru următorii 5 ani, care urmau a fi suportate de SAP „Gazprom” și incluse în prețul de achiziție”, susține Ceban.

Astfel, în Suplimentul nr.19 din 29.10.2021 la Contractul 1ГМ a fost stabilită modalitatea de determinare a cheltuielilor de transportare a volumelor suplimentare la capacitatea anuală rezervată de 5,7 mil.m3/zi (garantată), conform licitațiilor lunare de rezervare a capacităților zilnice.

Potrivit președintelui, Moldovagaz spune că acest mecanism nu contravine normelor comerțului internațional (DAP, INCOTERMS 2010) și este conform Directivelor europene în domeniul gazelor naturale, deoarece, conform legislației Ucrainei și deciziilor regulatorului ucrainean în domeniul gazelor naturale, SAP „Gazprom” achită cheltuielile de transportare a gazelor naturale pe teritoriul Ucrainei la momentul rezervării capacităților zilnice solicitate de SA „Moldovagaz”. Deoarece, din motive obiective, aceste cheltuieli nu puteau fi incluse în prețul de achiziție la momentul semnării contractului, Suplimentul nr.19 din 29.10.2021 la Contractul 1ГМ prevede modalitatea de compensare a acestora de către SA „Moldovagaz”.

„În perioada noiembrie 2021 – septembrie 2022 către SAP „Gazprom” au fost achitate 12,373 mil. dolari SUA, inclusiv: 7,26 mil dolari SUA – de SA „Moldovagaz” pentru transportarea volumelor suplimentare de gaze livrate consumatorilor de pe malul drept al Nistrului, iar 5,113 mil. dolari SUA – de SRL „Tiraspoltransgaz” pentru transportarea unor volume suplimentare de gaze livrate consumatorilor de pe malul stâng al Nistrului. SA „Moldovagaz” niciodată nu a achitat pentru transportarea volumelor suplimentare de gaze livrate consumatorilor de pe malul stâng al Nistrului din contul plăților consumatorilor din dreapta Nistrului. Aceste sume au fost achitate de către SRL „Tiraspoltransgaz”, a mai spune Ceban.

Începând cu luna decembrie 2021, SRL „Tiraspoltransgaz” achită lunar SA „Moldovagaz”, până la data de 14 a lunii următoare celei de consum, partea cheltuielilor aferente rezervării capacităților suplimentare de transportare a gazelor naturale pe teritoriul Ucrainei, ce revin consumatorilor din stânga Nistrului. La rândul său, SA „Moldovagaz”, până la data de 20 a lunii următoare celei de consum, direcționează către SAP „Gazprom” mijloacele financiare primite de la SRL „Tiraspoltransgaz”.

Fostul deputat PPDA și actualul lider al CUB, Igor Munteanu a acuzat Moldovagaz că achită plăți adiționale concernului rus Gazprom pentru gazul livrat regiunii din stânga Nistrului.

 

Realitatea Live

25 Dec. 2025, 10:45
 // Categoria: Actual // Autor:  Grîu Tatiana
25 Dec. 2025, 10:45 // Actual //  Grîu Tatiana

Un tunel feroviar uriaș urmează să fie săpat prin Munții Alpi pentru a lega direct Franța și Italia, proiectul fiind considerat cel mai ambițios de acest tip din Europa. Viitorul tunel, cu o lungime de 57,5 kilometri, va conecta orașele Lyon și Torino și va deveni, la finalizare, cel mai lung tunel feroviar din lume, depășind Tunelul Gotthard din Elveția.

Construcția face parte din proiectul liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon și are drept scop reducerea semnificativă a timpului de călătorie dintre cele două orașe. În prezent, drumul cu trenul durează aproape patru ore și presupune traversarea pasului Mont Cenis, la altitudini de circa 1.300 de metri, unde sunt necesare mai multe locomotive pentru a tracta garniturile prin tunelul Fréjus, considerat depășit din punct de vedere al standardelor de siguranță. Noul tunel va permite trenurilor să circule direct prin masivul montan, reducând durata călătoriei cu aproximativ două ore.

Cunoscut sub denumirea de Tunelul de bază Mont d’Ambin, acesta va avea puncte de acces în Valea Susei, în regiunea Piemont, și în Maurienne, în Savoia. Proiectul va facilita și transportul de marfă, permițând trenurilor să transporte încărcături mai grele și să circule cu o viteză medie de aproximativ 100 km/h între cele două țări.

Autoritățile estimează că noua infrastructură va contribui la reducerea poluării, prin scăderea traficului aerian și rutier, în special a transportului de mărfuri realizat cu camioane. Trenul ar urma să devină principala opțiune pentru deplasările dintre Franța și Italia pe acest coridor.

Lucrările sunt extrem de complexe, întrucât tunelul va avea, în cea mai adâncă secțiune, peste 2.200 de metri de munte deasupra sa. Potrivit coordonatorilor proiectului, traseul traversează nu mai puțin de 14 tipuri diferite de teren, de la sol afânat pe partea franceză până la formațiuni de roci variate pe teritoriul Italiei.

Costul total al liniei feroviare de mare viteză Torino–Lyon, cu o lungime de aproximativ 270 de kilometri, este estimat la 25 de miliarde de euro, tunelul de sub Alpi reprezentând cea mai mare parte a investiției. Franța și Italia au ajuns la un acord pentru realizarea proiectului în 2016, iar în prezent toate tunelurile de acces sunt finalizate. Tunelul internațional, considerat cea mai dificilă etapă, este în construcție, iar finalizarea sa este preconizată pentru anul 2033.

Pentru mai multe știri urmărește-ne

pe TELEGRAM!

 
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | IGSU ÎN ACȚIUNE: SIMULARE DE ÎNEC PENTRU PREVENIREA TRAGEDIILOR DE VARĂ
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | AGRICULTURA MOLDOVEI, MAI PREGĂTITĂ PENTRU SCHIMBĂRILE CLIMATICE
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | 31 DE SPORTIVI MOLDOVENI LA JOCURILE MONDIALE UNIVERSITARE DE VARĂ 2025
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | PREȘEDINTA MAIA SANDU, ÎN VIZITĂ OFICIALĂ LA VARȘOVIA
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | CEREMONIA DE ABSOLVIRE A PROMOȚIEI 2025 A ACADEMIEI „ȘTEFAN CEL MARE”
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII
NO COMMENT | PRIMUL SUMMIT MOLDOVA-UNIUNEA EUROPEANĂ, ÎN IMAGINI ŞI DECLARAŢII